Gå til innhold

Dere som er imot situps

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har lest flere steder at tradisjonell sitsups er ut og ikke bra for kroppen. Gjelder dette også den i apparat? Den du sitter på med vekten på skuldrene og bøyer seg frem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er situps der man bøyer seg opp og fram mot knærne har du rett i at det kan være vondt til ryggen. I tillegg bruker man ikke bare magemusklene maksimalt hele veien, hofteleddbøyerne slår også inn.Istedenfor å gå helt opp kan an ta "crunch", hvor man bare løfter skulderpartiet fra bakken. Mindre stress på ryggen og man får tak i de musklene man ønsker å trene, nemlig de rette magemusklene. Når det er sagt er vanlige sipups en øvelse jeg bruker endel, da kombinert med vektskive på brystet.Er man sterk også i ryggen og støttemuskulaturen er fulle situps en helt grei øvelse.Når man trener mage er det like viktig å trene rygg og også "korsettet" av innvendig støttemuskulaur. Planken er kongeøvelsen her ( synes jeg), gjerne med variasjoner som løft en og en arm el fot.

Magetrening i apparat har jeg aldri likt ( men det gjelder apparattrening generelt, foretrekker frivekter).

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk fort svar. Det var litt oppklarende.

Planken har jeg prøvd. Skikkelig tung :) Vi har noe som likner planken på yoga-kurset, med den er ikke så hard.

Jeg bruker apparater mye for å få variasjon. Syns den for magen tar ganske bra, men det kommer litt an på hvordan jeg sitter med beina. Kjenner at den også tar mye på hofter/lår.

Skrevet

Har lest flere steder at tradisjonell sitsups er ut og ikke bra for kroppen. Gjelder dette også den i apparat? Den du sitter på med vekten på skuldrene og bøyer seg frem.

Tradisjonelle situps er en dårlig og skadelig øvelse fordi den innebærer belastning på krummet korsrygg. Enhver alternativ øvelse som innebærer belastning på krummet korsrygg er også dårlig og skadelig. Dette gjelder altså like mye for en maskin hvvor man dytter på en vekt ved å krumme ryggen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Synes det er en god øvelse jeg for å hjelpe til med å få en stabil core, om den er god eller dårlig for ryggen er vel mye omdiskutert. Føles den ikke ubehagelig ser jeg ikke hvorfor man ikke skal gjøre den. Ha øynene brent fast i taket og hendene bak øret og varier med andre mageøvelser.

Folk som har svak stabilitet bør kanskje ikke hive seg uti det med 100 sit ups hver dag. Det vil nok gjøre mer skade enn godt.

Gjest green tea
Skrevet (endret)

et tips bruk fitness ball og leg deg på magen over ballen gjerne nor du ser på tv.

mye gøyere en situps.

Endret av green tea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...