Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #1 Del Skrevet 11. mai 2010 Alle er vi ateister mot de fleste guder. Noen av oss tar ett til steg og blir ateist mot én til. (Fritt sitert fra Dawkins.) La oss si du tror på f.eks. kristendommens Gud. Hvordan kan du forklare, validisere ham(eller én annen), og fornekte Allah, Thor, Dido, Zeus(alle andre)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jubii Skrevet 11. mai 2010 #2 Del Skrevet 11. mai 2010 Alle er vi ateister mot de fleste guder. Noen av oss tar ett til steg og blir ateist mot én til. (Fritt sitert fra Dawkins.) La oss si du tror på f.eks. kristendommens Gud. Hvordan kan du forklare, validisere ham(eller én annen), og fornekte Allah, Thor, Dido, Zeus(alle andre)? Richard Dawkins er en smart mann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 11. mai 2010 #3 Del Skrevet 11. mai 2010 We are all atheists. But some of us go one god further. (Eller er det farther?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #4 Del Skrevet 11. mai 2010 Ingen troende som vil dele sin mening? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Twinklestar* Skrevet 11. mai 2010 #5 Del Skrevet 11. mai 2010 jeg er definerer meg selv om kristen. men jeg sier ikke at det er den guden jeg tror på som er den korrekte! jeg sier at jeg har valgt å tro på den guden det står om i den kriste bibelen. av forskjellige grunner. så ja kanskje kan du si at jeg er ateist i forhold til andre guder. men sånn er det bare. jeg velger å tro på en gud istedenfor mange. det er i bunn og grunn ett valg en tar. i likhet med at ateister velger å ikke tro på noen gud i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #6 Del Skrevet 11. mai 2010 jeg er definerer meg selv om kristen. men jeg sier ikke at det er den guden jeg tror på som er den korrekte! jeg sier at jeg har valgt å tro på den guden det står om i den kriste bibelen. av forskjellige grunner. så ja kanskje kan du si at jeg er ateist i forhold til andre guder. men sånn er det bare. jeg velger å tro på en gud istedenfor mange. det er i bunn og grunn ett valg en tar. i likhet med at ateister velger å ikke tro på noen gud i det hele tatt. Jeg er ateist. Jeg har aldri fått noe bevis for at en Gud eksisterer, og har derfor heller aldri tatt et valg. Jeg kan ikke velge blandt én valgmulighet. Hvorfor tror du på den guden når du ikke tror han er det korrekte Gud? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #7 Del Skrevet 11. mai 2010 TS, jeg tror du sliter veldig med å finne rotfeste for tiden, hvis du er den jeg tror du er. Hva med å utvide horisonten litt og finne noe annet å bruke energien din på ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #8 Del Skrevet 11. mai 2010 Sitater om ateisme <- Har blant annet Dawkins-sitatet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #9 Del Skrevet 11. mai 2010 TS, jeg tror du sliter veldig med å finne rotfeste for tiden, hvis du er den jeg tror du er. Hva med å utvide horisonten litt og finne noe annet å bruke energien din på ? Sliter man med rotfeste når man ikke er troende? Nja, jeg har skrevet sånn ca. 10-15 innlegg her på forumet, så jeg tviler på at du vet hvem jeg er. Den kommentaren med å utvide horsonten, hva mener du? Å tro, få ferdige svar på alle livets spørsmål, dét er å ikke utvide horisonten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #10 Del Skrevet 11. mai 2010 Akkurat dette syntes jeg var interessant, hva kristne vil svare på TS sitt spørsmål. Jeg tror på Gud, men mener at vi alle ber til den samme guden uavhengig av relgion. At vi tilhører den eller den relgionen mener jeg er tilfeldig, men bestemt av hvor i verden vi er født og oppvokst. Hadde jeg og du blitt født i Iran så ville jeg og du vært muslimer. Så hvordan kan noen si at min relgion er riktig, og alle andre tar feil? Det er jo helt tilfeldig hvor vi blir født! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentle Skrevet 12. mai 2010 #11 Del Skrevet 12. mai 2010 TS, jeg tror du sliter veldig med å finne rotfeste for tiden, hvis du er den jeg tror du er. Hva med å utvide horisonten litt og finne noe annet å bruke energien din på ? AnonymBruker: Det er lett å se at du har skrevet de fleste innlegg i denne tråden, argumenterer du mot deg selv??? Uansett: Det finnes bare en gud, men menneskene tilber ham under forskjellige navn i forskjellige religioner. Det finnes ikke bare en gud, det er selvsagt mange. Det spiller jo ingen rolle hvem av dem du tilber, alle gudene kan gi deg evig liv. Noen av gudene tar deg med opp til himmelen, andre lar deg slåss hele døgnet, andre setter deg i en mental tilstand. Det finnes ingen overnaturlige vesen som kan kalles Gud, men effekten av en fantasivenn er så bra at det er lurt å tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holar Skrevet 12. mai 2010 #12 Del Skrevet 12. mai 2010 Gentle, AnonymBruker er forskjellige personer. De har valgt å være anonyme. Selv kaller jeg de for feige, da de ikke er villige til å vise sin bruker, og stå for sine ord. Når det er sagt, så er de færreste svært fundamentalistiske nok til å si at sin gud er den eneste korrekte. Selv har jeg flere guder, og de er rett for meg. Ikke nødvendigvis rett for "Arne" eller "Katrine," men de er rett for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Twinklestar* Skrevet 12. mai 2010 #13 Del Skrevet 12. mai 2010 Jeg er ateist. Jeg har aldri fått noe bevis for at en Gud eksisterer, og har derfor heller aldri tatt et valg. Jeg kan ikke velge blandt én valgmulighet. Hvorfor tror du på den guden når du ikke tror han er det korrekte Gud? jeg har heller aldri fått noe konkret bevis på at noen gud finnes. men grunnet mange ting har jeg behov for å tro på noe. og har da valgt å tro på den kriste guden. dette er den guden føler det er naturlig å tro på. om det er tilfeldig eller ikke vet jeg ikke, det er bare blitt sånn rett og slett. jeg mener du har valgt å være ateist da en tro er nettopp en tro og ikke noe vi nødvendigvis kan bevise. jeg sier heller ikke at jeg ikke tror at den kristne guden er den korrekte. jeg tror han er det. men jeg vet ikke om jeg har rett. for jeg har ingen bevis på verken det ene eller det andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #14 Del Skrevet 12. mai 2010 Ok, forstår Holar. Hva skulle være grunnen til at noen vil bruke den anonyme muligheten? Feig, ja. Jeg vil ikke at dette svaret skal tilskrives meg. Jeg er redd dette innlegget avslører svakheter ved meg, som kan brukes mot meg senere. Jeg vil ikke ha hengende over meg at jeg faktisk mener dette. (men jeg mener det) En hedersbetegnelse er "hel ved". Er dere anonyme brukere hel ved?? Gentle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. mai 2010 #15 Del Skrevet 13. mai 2010 Det finnes bare en Gud men. Man har forskjellig syn og tolkninger av denne Guden. Det er ikke mange Guder det er den samme Gud som er i alle religioner. Det at mennesker tolker Gud forskjellig lager den illusjon at det er flere Guder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. mai 2010 #16 Del Skrevet 13. mai 2010 We are all atheists. But some of us go one god further. (Eller er det farther?) En litt arogant holdning synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. mai 2010 #17 Del Skrevet 13. mai 2010 Akkurat dette syntes jeg var interessant, hva kristne vil svare på TS sitt spørsmål. Jeg tror på Gud, men mener at vi alle ber til den samme guden uavhengig av relgion. At vi tilhører den eller den relgionen mener jeg er tilfeldig, men bestemt av hvor i verden vi er født og oppvokst. Hadde jeg og du blitt født i Iran så ville jeg og du vært muslimer. Så hvordan kan noen si at min relgion er riktig, og alle andre tar feil? Det er jo helt tilfeldig hvor vi blir født! Det finnes bare en Gud men. Man har forskjellig syn og tolkninger av denne Guden. Det er ikke mange Guder det er den samme Gud som er i alle religioner. Det at mennesker tolker Gud forskjellig lager den illusjon at det er flere Guder. Om alle gudene er den samme, da er de hellige skrifte viss-vass? De forskjellige skriftene påberoper seg å være Guds ord og den eneste sannhet. Men de presenterer forskjellige verdier, forklaringer, hva som er riktig, og er på mange punkter uforenlige. Noen ganger også motsigene. En litt arogant holdning synes jeg. Tror du på alle guder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 14. mai 2010 #18 Del Skrevet 14. mai 2010 En litt arogant holdning synes jeg. Syns du? JEG syns det setter fokus på et viktig aspekt ved gudstro. Nemlig at alle som tror på en gud, mener at de andres guder er overtro. Falske guder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Twinklestar* Skrevet 14. mai 2010 #19 Del Skrevet 14. mai 2010 Syns du? JEG syns det setter fokus på et viktig aspekt ved gudstro. Nemlig at alle som tror på en gud, mener at de andres guder er overtro. Falske guder. i grunn så er det jo det vi gjør. hvem som har den rette reiligionen er det jo ingen som vet. hvem som har rett og galt er umulig å si, så det blir jo som jeg har nevt ovenfor ett valg en tar. enten tror en på det eller så tror en på det, eller så tror en at det ikke finnes noen gud i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bintou Skrevet 14. mai 2010 #20 Del Skrevet 14. mai 2010 Nå tror jeg at alle religionene er skapt for og av en og samme Gud. Og at det ikke finnes motsetning her.. altså er f.eks Gud og Allah det samme. Forskjellige manifestasjoner har blitt sendt av ham for å veilede mennesket, men informasjonen som blir gitt har vært begrenset av menneskets fatteevne og har således vært progressiv. Du kan se for deg Gud som solen og Krishna, Buddha, Abraham, Moses, Jesus og Mohammed som rene speil. De kan vise deg en del av solen (Gud), men du ser aldri direkte på solen (da solen i dette tilfellet ikke er synlig for oss mennesker). Solen kan se forskjellig ut fra forskjellige vinkler da den flytter seg med tiden, men det betyr ikke at den endres (eller er en annen), bare at vi ser en annen side av den. Altså mener jeg at Buddhister har like rett som Muslimer, at Hinduister har like rett som Kristne og at Jøder har like rett som Bahá'íer.. Jeg tror på én Gud. Men at denne Guden er allsidig, enhetlig og at gamle troer hvor de har forskjellige Guder for forskjellige egenskaper kun viser forskjellige ansikter av den samme Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå