Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hvor lønner det seg å kjøpe valutta? Minibanker? Skranke på bankfilialen? Reiser med kun kontanter hadde jeg tenkt meg. Skal bare på en weekendtur til Wales. Har satt av 2000 NOK.

Og hvordan ligger punden ann nå? Det skjer jo en del i EU ang Euro og dette påvirker jo denne valuttaen også. Hvilken vei går det med pundet?

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Å reise berre med kontantar er jo ein smule gamaldags. Stor risiko for å bli utsett for tjuveri etc.. Det enklaste er å ta ut lokalt i minibankar. Valutakursar finn du på n24, e24, aftenposten, dn.no og hos alle bankane.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jaja jeg skal til ett gammeldags land må vite ;) På bondelandet i Wales, så er det ikke alltid man finner kortautomater. Derfor er det enklere å ta med kontanter.

Skrevet (endret)

Valutakurser finner du enkelt ved å søke på "valutakurser" på google, eller å bare søke på "1 GBP in NOK".

Det er noen år siden jeg regnet på det, men da jeg skulle flytte til Wales for noen år siden fant jeg ut at det billigste var å ta ut i minibank der. Minibanker har de jo på flyplassen, og om kortet ditt har gebyrfritt uttak i utlandet så vil jeg tro at det ihvertfall er ett av de rimeligere alternativene.

Det er faktisk greit å ikke satse på å ta ut på bondelandet som du sier - av erfaring vet jeg at ikke alle britiske minibanker er like glad i norske kort. ;)

Endret av Pingting
Skrevet

Sjekk med banken din om du har gebyr for å ta ut penger/bruke kortet i utlandet. Hvis du har Skandiabanken eller lignende gebyrfri bank, tar de bare en viss prosent av totalen (tror det er 1.75%), isåfall er dette vanligvis det billigste. Hvis du har gebyr på f.eks. 30kr ved uttak, kan du jo fortsatt ta ut pengene i minibank i UK, men da bør du kanskje ta ut mye av gangen.

Kursen er forresten god for øyeblikket, den ligger rett over 9kr/£ (midtmarkedskurs), og det har den gjort en stund. Ikke noen store svingninger på tross av usikkerheten rundt valget og ny regjering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...