Dyregod Skrevet 10. mai 2010 #1 Skrevet 10. mai 2010 (endret) Hei alle sammen. Jeg er en jente på 24 år som trener 4-6 dager i uken, da trener jeg først 20 min oppvarming i form av sykling, løping eller elipsemaskin. Deretter trener jeg styrke i 40-60 min. Noen ganger trener jeg også intervalltrening etterpå eller stepper. To ganger i uken trener jeg kondisjontrening. Jeg er 165 cm høy og veier nå 60 kg. Jeg har fått endel muskler og gått ned 6 kilo siden sommeren ved hjelp av kosthold og trening. Jeg har som mål å gå ned litt til, bli litt strammere. Vekta er det ikke så farlig med, men vil miste litt mer fett så magemusklene synes litt bedre. Også skal jeg komme til saken, jeg lurer på hvordan kostholdet mitt er i forhold til mine mål og hvordan jeg trener. Problemet er at jeg føler meg sulten hele tiden, gleder meg til jeg kan spise hele tiden :gjeiper: En typisk dag for meg ser slik ut: Frokost: ca 1 dl havregrøt lagd på ekstra lett melk, 2 ss cottage cheese og en liten banan+ kanel på toppen. Måltid 2:(Lunsj) Halv boks med cottage cheese, banan og kanel, eller en nutrilettbar. Noen ganger omelett. Måltid 3: (Middag) Alt.1: Stekt laks med grønnsaker og litt kesam Alt.2: Kylling med fullkornsris/fullkornspasta, salat og litt saus. Alt.3: Omelett med purre, løk, skinke og litt ost. Måltid 4: Ananasboks i biter eller eple, en yoghurt dobbel 0,0%, litt cashewnøtter Måltid 5: (Ikke alltid jeg spiser dette måltidet) Noen ganger cottage cheese med jordbærsyltetøy uten sukker, noen ganger nutrilettbar eller litt nøtter og frukt, sjokomelk Jeg føler at jeg spiser masse hele tiden, har lyst på mat hele tiden! Har noen tips og råd å komme med til meg så ville jeg blitt glad Endret 10. mai 2010 av Dyregod
Dyregod Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #2 Skrevet 10. mai 2010 Vil også legge til at jeg nesten bare drikker vann. Noen ganger i uken drikker jeg også sjokomelk og YT restitusjonsdrikk. Og litt biola og juice iblandt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #3 Skrevet 10. mai 2010 I forhold til aktivitetsnivået ditt spiser du altfor lite. Derfor er det så mye sulten. Sultfølelsen er kroppens måte å fortelle deg på at den ikke ønaker å gå ned i vekt, og trenger mer mat.
Dyregod Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 10. mai 2010 I forhold til aktivitetsnivået ditt spiser du altfor lite. Derfor er det så mye sulten. Sultfølelsen er kroppens måte å fortelle deg på at den ikke ønaker å gå ned i vekt, og trenger mer mat. Sant nok, men JEG vil ned i vekt Jeg vet jo at jeg må spise godt for at jeg skal holde forbrenninga igang og sånt, men jeg føler at jeg spiser hele tiden og mer enn nok. Prøver å spise hver tredje time, men det blir ofte at jeg spiser oftere enn det, at jeg tar meg et eple her og yoghurt der. Gjør det noe? Eller bør man holde seg til 5 måltider om dagen?
Gjest Coarvi Skrevet 10. mai 2010 #5 Skrevet 10. mai 2010 Jeg syns det virker som alt for lite mat, selv for en som vil ned i vekt. Ikke rart du er sulten!
Elensire Skrevet 10. mai 2010 #6 Skrevet 10. mai 2010 (endret) jeg ville spist mer frukt og mer grovt brød eller grove musliblandinger, etc. Kroppen din får for lite fiber slik du spiser nå. jeg ville ha spist fiberrik mat til frokost og ihvertfall kvelds (skiver, knekkebrød, musli med lett yoghurt, wasa sin ny frokostblanding, havregrøt, etc) fiberet gjør at du holder deg mett lenger, og kroppen får mer og forbrenne på. i tillegg kan du sikkert med fordel spise litt youghurt ved siden av et par av måltidene dine. Kalsium er viktig når en ønsker å gå ned i vekt. ellers er jeg enig med det som blir sagt...du kan helt sikkert øke hvor mye du spiser og. du spiser nok sikkert for lite. Husk at du trener ganske mye, og forbrenner mye da, og øker hvileforbrenningen og på den måten. Men hold gjerne på måltids rytmen din...å spise hver 3 time er veldig bra, og det holder forbrenningen i gang. Endret 10. mai 2010 av Elensire
Dyregod Skrevet 10. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 10. mai 2010 jeg ville spist mer frukt og mer grovt brød eller grove musliblandinger, etc. Kroppen din får for lite fiber slik du spiser nå. jeg ville ha spist fiberrik mat til frokost og ihvertfall kvelds (skiver, knekkebrød, musli med lett yoghurt, wasa sin ny frokostblanding, havregrøt, etc) fiberet gjør at du holder deg mett lenger, og kroppen får mer og forbrenne på. i tillegg kan du sikkert med fordel spise litt youghurt ved siden av et par av måltidene dine. Kalsium er viktig når en ønsker å gå ned i vekt. ellers er jeg enig med det som blir sagt...du kan helt sikkert øke hvor mye du spiser og. du spiser nok sikkert for lite. Husk at du trener ganske mye, og forbrenner mye da, og øker hvileforbrenningen og på den måten. Men hold gjerne på måltids rytmen din...å spise hver 3 time er veldig bra, og det holder forbrenningen i gang. Takk for svar Jeg bør kanskje spise litt grovbrød og knekkebrød ja. Har hørt at man bør unngå brød, pasta og ris om man vil ned i vekt, derfor jeg har holdt meg unna det. Jeg har kjøpt meg axa 4 kornblanding nå. Tenkte å prøve den imorgen med noe biola eller yoghurt til. Andre tips tas imot med stor takk I helgene spiser jeg litt mer usunt da, lager en sunnere type taco med fullkornstortilla, mager kesam, karbonadedeig, ost og salat. Også spiser jeg litt sjokolade. Men dette må jeg nesten bare ha Ellers drikker jeg endel kaffe i løpet av en dag også, kan jo hende dette gir litt sultfølelse...
Elensire Skrevet 10. mai 2010 #8 Skrevet 10. mai 2010 nei da, det er vel kun hvis du er på en sånn lav karbo diett at det er fy fy. Kroppen trenger faktisk en del karbohydrater som du finner i pasta, brød, etc. Spesielt pasta blir anbefalt i forbindelse med trening av flere personlige trenere. så tror nok at det går helt fint å spise den slags. det som er viktig er at kosten er variert og at du spiser balansert:) Kroppen trenger faktisk alt, men med måte. 4 korn er veldig god! spesielt med yoghurt og lett syltetøy på. Nå er jo ikke den tacoen din spesielt usunn...den er faktisk veldig sunn i forhold til hvordan den kan være. Karbonadedeig er det absolutt beste å bruke når en skal lage slikt...god smak, og veldig lite fett. og med litt lett ost og masse grønnsaker så får du faktisk veldig mye bra som kroppen trenger. Så syns ikke du skal være redd for at du er usunn i helgene. Men taco er jo kosemat..så skjønner godt at du velger slikt som mat i helgene ellers er jo smoothies en god ting når du blir sulten. det er sunt og godt, og det metter. så bare pluss med det. i tillegg kan det hjelpe når en har søtsug og
LillePetrine Skrevet 11. mai 2010 #10 Skrevet 11. mai 2010 All ære for at du er superdisiplinert, ts! Jeg foreslår at du øker mengden fiber slik som har blitt nevnt tidligere i tråden, og at du også tillater deg litt karbohydrater. Slik som du spiser nå har du ikke nok næring til å bygge på musklene. Du risikerer med andre ord å slite på muskelvevet, ikke fettlaget, når du forbrenner. Husk også at med treningsmengden du har nå, så kunne du faktisk inntatt ganske mange kalorier ekstra per dag uten å legge på deg. Det er mye bedre for kroppen din å gå ned sakte men sikkert enn at du mister en kilo i uken. Slik det er nå tror jeg ikke du får nok energi i forhold til hva du forbrenner. Så. Sjoko er ikke bare ille, og det viktigste er at du får i deg alle næringsstoffer. Dette betyr også fett og karbohydrater. Om dette bekymrer deg veldig mye, så ville jeg hørt med en lege/kostholdsekspert. Du trener jo en del, og spiser ikke så veldig mye. I verste fall kan du jo forårsake skade til kroppen, og bygge den ned heller enn opp. Lykke til!
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #11 Skrevet 11. mai 2010 Jeg synes også du spiser lite. Jeg tror jeg spiser mer enn det, i hvert fall like mye og er mer slepphendt på godteri/skolebrød o.l, og jeg trener ikke. Du sier du "spiser hele tiden", men hvis du holder deg til de måltidene du beskriver her, spiser du IKKE spesielt ofte, og heller ikke mye! Så slapp av, finn gjerne ut hvor mange kalorier du spiser og trenger i forhold til aktivitet (og jeg vet ikke om det er noen god ide å legge seg 500 kalorier under dette ettersom du har lite behov for å slanke deg).
Dyregod Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #12 Skrevet 11. mai 2010 Tusen takk for alle svar! Da kan jeg trygt spise meg god og mett uten at det har noe å si for målet mitt da Jeg hadde ikke planer om å gå ned spesielt raskt, heller langvarig. Jeg har som sagt gått ned 6 kilo siden høsten, så det går sakte, men jeg er fornøyd så lenge jeg klarer en livsstilsendring Men et spørsmål til: De dagene jeg ikke trener, bør jeg spise litt mindre da? Leser det litt rundt omkring at det er lurt... Jeg vil jo ikke ødelegge for musklene i kroppen min, så derfor lurer jeg Vil se SUNN og VELTRENT ut, ikke beinrangel.
Nidorina Skrevet 11. mai 2010 #13 Skrevet 11. mai 2010 (endret) Hvorfor i alle dager må du spise hver tredje time? Forbrenningen stopper ikke opp. Det er bare en dum myte som enda blir spred rundt uten noe ordentlig grunnlag. *Jenkins, DJ, et al. “Nibbling versus Gorging: Metabolic Advantages of Increased Meal Frequency.” N Engl J Med. 1989 Oct 5;321(14):929-34 *Wolfram, G., M. Kirchgessner, HL Müller, and S. Hollomey. “Thermogenesis in Humans after Varying Meal Time Frequency.” Ann Nutr Metab. 1987;31(2):88-97 *Bellislea, France, Regina McDevitta, and Andrew M. Prenticea. “Meal Frequency and Energy Balance.” British Journal of Nutrition (1997), 77:S57-S70 Cambridge University Press *Cameron, JC, MJ Cyr, and E. Doucet. “Meal Frequency and Energy Balance.” Br J Nutr. 2010 Apr;103(8):1098-101. Epub 2009 Nov 30. Endret 11. mai 2010 av Nidorina
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #14 Skrevet 11. mai 2010 Men et spørsmål til: De dagene jeg ikke trener, bør jeg spise litt mindre da? Leser det litt rundt omkring at det er lurt... Jeg vil jo ikke ødelegge for musklene i kroppen min, så derfor lurer jeg Vil se SUNN og VELTRENT ut, ikke beinrangel. Neida, kroppen vil selv regulere sultfølelsen hvis den tenker den får nok eller for lite mat- kroppen er smart sånn sett. Forbrenningen vil også gå noe opp i 24-48 timer etter styrkeøkt, så den trenger nok påfyll da også.
Gjest *Maja* Skrevet 12. mai 2010 #15 Skrevet 12. mai 2010 Enig med fiberet. Knekkrbrød (Ryvita spes :gjeiper: ) er fin kilde. Middagene ser fine ut, men spe på med ris eller grov pasta til alle alternativene. Jeg pleier å måle en håndfull ferdigkokt ris eller pasta. Jeg spiser Minst 4-6 knekkebrød hver dag. Hjelper godt på forbrenning og fordøyelse. Bruker solsikkeolje til all matlaging istedenfor smør...kjempegodt og god fettkilde. I tillegg spiser jeg minst en håndfull usaltede nøtter daglig. Å spise hver tredje time er ikke noe en må, men er fin måte holde blodsukkeret jevnt på, da unngår en å bli desperat av sult, spesielt på kvelden, så dette gjør du lurt i...
Dyregod Skrevet 12. mai 2010 Forfatter #16 Skrevet 12. mai 2010 Enig med fiberet. Knekkrbrød (Ryvita spes :gjeiper: ) er fin kilde. Middagene ser fine ut, men spe på med ris eller grov pasta til alle alternativene. Jeg pleier å måle en håndfull ferdigkokt ris eller pasta. Jeg spiser Minst 4-6 knekkebrød hver dag. Hjelper godt på forbrenning og fordøyelse. Bruker solsikkeolje til all matlaging istedenfor smør...kjempegodt og god fettkilde. I tillegg spiser jeg minst en håndfull usaltede nøtter daglig. Å spise hver tredje time er ikke noe en må, men er fin måte holde blodsukkeret jevnt på, da unngår en å bli desperat av sult, spesielt på kvelden, så dette gjør du lurt i... Takk for svar Jeg spiser fullkornsris og fullkornspasta til de fleste middager nå=) Jeg får vel prøve meg på knekkebrød. Men hva er forskjellen på brød og knekkebrød, sånn i forhold til sunnhet? Jeg MÅ spise hver tredje time, blir så fort sulten :gjeiper: Så spørsmålet var vel egentlig om det gjør noe om man spiser oftere enn det =) Men jeg prøver å holde meg til hver tredje time da.
Chanel.No5 Skrevet 12. mai 2010 #17 Skrevet 12. mai 2010 Takk for svar Jeg spiser fullkornsris og fullkornspasta til de fleste middager nå=) Jeg får vel prøve meg på knekkebrød. Men hva er forskjellen på brød og knekkebrød, sånn i forhold til sunnhet? Jeg MÅ spise hver tredje time, blir så fort sulten :gjeiper: Så spørsmålet var vel egentlig om det gjør noe om man spiser oftere enn det =) Men jeg prøver å holde meg til hver tredje time da. Det er det totale inntaket i løpet av en dag som teller, om du velger å spise hver annen time er opp til deg, spis på den måten som fungerer best for deg! Her har du en test av grove brød du kan se på ogen test av grove knekkebrød, så kan du vurdere selv hva som frister å prøve; http://matavisen.no/al.php?ar_id=1808 http://matavisen.no/artikkel/vi-tester-grove-knekkebr%C3%B8d/1826
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå