Snart Frue Skrevet 10. mai 2010 #1 Skrevet 10. mai 2010 Vi skal ha catering og de ville gjerne ha kjøreplanen i rimelig god tid i forkant. Nå har jeg ikke akkurat gjort dette før (bryllup)..så hvor detaljert skal den være? Er det meningen at alle skal ha meldt seg på taleliste før kjøreplanen lages eller hvordan er det? Vi har tenkt å ha velkomstdrink kl 17.. vi ankommer ca kl 1730.. middagen serveres kl 18. Noe mer vet vi egentlig ikke.. vi vet jo ikke hvor lang tid den enkelte tale vil være eller hvor mange som evt tar en tale på sparket.. Vi skal ha fire retter. Hvordan løser dere dette?
hegejenta30 Skrevet 11. mai 2010 #2 Skrevet 11. mai 2010 En god kjøreplan settes opp sammen med toastmasteren! Gjerne i god tid før bryllupet slik at man kan formidle denne til Catering-folkene. Gjerne sette Toastmaster i kontakt med de slik at de kan ha en dialog i forkant av bryllupet ditt også. Hvor mange gjester har dere? Skal alle presenteres (rope opp navn og relasjon til bruden og de setter seg på henvist plass) før de setter seg - eller skal dere ha ordnet kaos når gjestene setter seg? Og ikke minst skal dere gå direkte til bords etter at dere har ankommet lokalet? regner med dere vil ha litt velkomstdrikk og snakke litt med gjestene også? Men om dine tidspunkter er utgangspunktet og dere sitter til bords kl 18. Toastmaster ønsker dere alle velkommen til bords - presenterer menyen og kveldens program. Og utbringen en skål til de nygifte. Dette tar ca 10 min. Forretten kommer på bordet. Når det gjelder de andre talene er det jo vanlig at både brudens og brudgommes far/mor sier noe, det samme med hver deres forlovere. kanskje en tante fra hver av dere og kanskje noen søsken. Hver tale bør ikke ta mer enn 10 minutter. Da blir de andre gjestene lei - og middagen tar laaaaang tid. Jeg mener det er hensiktsmessig med en jevn fordeling av talene. En eller to mellom hver rett. Og det er lurt å vite hvem som skal si noen ord - og om det er noen som har laget en sang. Toastmasteren deres kan ringe og spørre de som vanligvis holder tale slik at han får satt opp en god kjøreplan. Jeg vet ikke om dette var godt nok svar - føler selv det bare ble masse tanker satt sammen i uorganisert kaos, så håper det gir mening.
Frk. Belle Skrevet 20. mai 2010 #3 Skrevet 20. mai 2010 Synes du nevnte mange viktige ting, Hegejenta30 :-D Vi setter opp en detaljert kjøreplan som vi diskuterer og korrideenrer med både foreldre, toastmaster og hotellet hvor vi skal ha festen. F.eks har vi lagt inn 15min fra vi kommer til hotellet til vi ankommer velkomstdrinken. Får da tid til en pust i bakken, dobesøk etc. Andre ting å huske er at det å sette seg til bords for alle gjestene fort tar ca.10-15min. Vi har mange faste taler (brudens far, brudgommen, bruden, brudgommens mor, forlovere, takk for maten tale) så disse legger vi inn i planen på forhånd (alle får en viss taletid, 5min for de fleste). Pga. kjøkkenet må hovedretten vår serveres presis så vi må ha litt faste rammer.. Og så har vi lagt inn ca tid til 3-5ekstra taler. Vi gav beskjed allerede i inbydelsen om at taler ol. skulle meldes til toastmaster så regner med at vi får vite om de fleste. Vi har også satt opp ca tidspunkt for brudevals, kakekutting etc. Vi legger en del jobb i kjøreplanen og håper at det skal gjøre at dagen og kvelden glir så lett som mulig:)
Rampolina Skrevet 21. mai 2010 #4 Skrevet 21. mai 2010 En god kjøreplan settes opp sammen med toastmasteren! Gjerne i god tid før bryllupet slik at man kan formidle denne til Catering-folkene. Gjerne sette Toastmaster i kontakt med de slik at de kan ha en dialog i forkant av bryllupet ditt også. Hvor mange gjester har dere? Skal alle presenteres (rope opp navn og relasjon til bruden og de setter seg på henvist plass) før de setter seg - eller skal dere ha ordnet kaos når gjestene setter seg? Og ikke minst skal dere gå direkte til bords etter at dere har ankommet lokalet? regner med dere vil ha litt velkomstdrikk og snakke litt med gjestene også? Men om dine tidspunkter er utgangspunktet og dere sitter til bords kl 18. Toastmaster ønsker dere alle velkommen til bords - presenterer menyen og kveldens program. Og utbringen en skål til de nygifte. Dette tar ca 10 min. Forretten kommer på bordet. Når det gjelder de andre talene er det jo vanlig at både brudens og brudgommes far/mor sier noe, det samme med hver deres forlovere. kanskje en tante fra hver av dere og kanskje noen søsken. Hver tale bør ikke ta mer enn 10 minutter. Da blir de andre gjestene lei - og middagen tar laaaaang tid. Jeg mener det er hensiktsmessig med en jevn fordeling av talene. En eller to mellom hver rett. Og det er lurt å vite hvem som skal si noen ord - og om det er noen som har laget en sang. Toastmasteren deres kan ringe og spørre de som vanligvis holder tale slik at han får satt opp en god kjøreplan. Jeg vet ikke om dette var godt nok svar - føler selv det bare ble masse tanker satt sammen i uorganisert kaos, så håper det gir mening. STEIKE! Halvèr denne a! En god tale varer ikke mer enn 5 minutter, MAX. Dere kommer til å gro fast på stolene hehehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå