Gå til innhold

Ta med hund til spania:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg lurer på hvordan en går en frem for å ta med en hund til Spania?

Hvilken måte er lettest og hvilke regler er det på dette?

Tusen takk om til de som svarer :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Marlo
Skrevet

Hunden må ha rabiesvaksine, og hele den prosessen tar ca 4-6 mnd, men jeg har sett så mange som må sende inn blodprøver på nytt og derfor ikke rekker ferieturen - så greit å være ha ca 9 mnd på seg

Dette er vel det viktigste...samtidig som dere tar vaksinen etc, så er det jo bare å høre med veterinæren.

Vil tippe at hunden trenger pass, ormekur rett før avreise etc, men husker ikke alt.

Skrevet

Jeg tror den må være chippet også? :klø:

Gjest Marlo
Skrevet

Ja den må vel det tror jeg, når det gjelder land som Spania.

Men som sagt, husker ikke alt lengre.

Skrevet (endret)

Oi dette kom ikke frem i spørsmålet. Jeg lurer også på hvordan en får med en hund fra Spania og til Norge igjen.

Jeg har lyst til å bo i spania i 2 år. Bare nevner dette slik at dere vet at det ikke er snakk om en ferie på to uker akuratt.

Endret av Ida Eirin
Gjest Marlo
Skrevet

Vet ikke hvilken gruppe Spania kommer under, men mest sannsynlig så må den i karantene ja (4 mnd tror jeg) og den må ha vaksiner, ormekurer, pass, chip, rabiesvaksine som tar ca 5-9 mnd å fullføre etc.

Så om den har alt dette så er det i prinsippet bare å reise ned å hente en hund. Har den ikke det så må du jo vente minst - MINST - 4 mnd før du kan få den med hjem grunnet rabiesen.

For å få et helt sikkert svar, så råder jeg deg til å kontakte Mattilsynet

Skrevet

Kan du ikke få noen til å passe på hunden,mens du er borte da? Stakkars hund, den må jo være livredd når den skal gjennom alt det der med flyet og greier :sukk:

Skrevet

Reglene for å komme inntil Norge finner du her: http://www.mattilsynet.no/dyr/reise_med_dyr/hund_katt_ilder

(i kort, chip-merke, rabiesvaksinering (regime tar ca 6 mnd, første gang), ormekur i utland og ved tilbakekomst.)

I tilegg til reglene bør hunden for sin og din sikkerhet vaksineres mot leptospirose (skal du være der 2 år, bør den vaksineres mot leptospirose hver 6 mnd) og få behandling mot sandfluer (flåttmiddel).

Mener ikke at spania har spesielle regler for å ta med hund inn i landet, men sjekk dette med ambassaden før du reiser... (Du må også sjekke med flyselskapet hva de krever, da noen vil ha helseattest på at de kan fly).

Gjest Illiya
Skrevet

Vet ikke hvilken gruppe Spania kommer under, men mest sannsynlig så må den i karantene ja (4 mnd tror jeg) og den må ha vaksiner, ormekurer, pass, chip, rabiesvaksine som tar ca 5-9 mnd å fullføre etc.

Så om den har alt dette så er det i prinsippet bare å reise ned å hente en hund. Har den ikke det så må du jo vente minst - MINST - 4 mnd før du kan få den med hjem grunnet rabiesen.

For å få et helt sikkert svar, så råder jeg deg til å kontakte Mattilsynet

Tull og tøys.

Mange tar faktisk med hunder til Spania på ferie. Rabiesvaksine må være i orden, hunden må ha pass (det får du når rabies er ok), og en må ta markkur hos vet før en drar hjem igjen. I tillegg er det lurt å ta vaksine mot hjerteorm osv som er utbredt der.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det er fult mulig å ta med hunden for en periode og bo i Spania. Er flere som har gjort/gjør dette.

Men ja du må ta den rabiesrunden, chippe, ormekurer osv. Og vaksine mot hjerteorm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...