Gå til innhold

Hente oppkravspakke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har bestilt en jakke til samboeren min fra H&M, som skal hentes i morgen. Det er en oppkravspakke, som altså betales ved henting.

Den er bestilt i mitt navn, kan han hente den da?

Det står ikke noe navn på henteseddelen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok han kan hende den, i og med at pakken skal betales for på postkontoret.

Hvem ville vel stjele en pakke de må betale for?

Ellers har jeg opplevd mange ganger at Posten er sløve med ID. Hentet en pakke med bøker og lurte på om jeg ikke skulle vise at jeg var meg, og da fikk jeg bare til svar "Neih, hvem er vel interessert i bøker?!"

Skrevet

her ute er de så sløve, (post i butikk hvor alle kjenner alle) at jeg har fått hentet rekomanderte sendinger til min mann en gang han var syk...

Skrevet

Takk for svar!

De er jo ganske slappe ja, irriterende egentlig..

Gjest Smaragd
Skrevet

her ute er de så sløve, (post i butikk hvor alle kjenner alle) at jeg har fått hentet rekomanderte sendinger til min mann en gang han var syk...

Da kjenner de dere godt nok til at de tar ansvaret.

Det er ikke i henhold til postens regler, men sånn er det av og til på små steder..

Når det gjelder spørsmålet til TS, er svaret ja - han kan hente den :)

På pakker uten oppkrav må du ofte vise ID for å få hente - siden man nå ofte bare får en SMS som pakkelapp. For å bekrefte at pakken kommer i riktige hender.

Men når man betaler trenger man ikke det :)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Og så? Rek kan leveres ut til personer som har med hentelappen så lenge de selv har med fullmakt eller man vet hvem personen er. Ser ikke noe galt i det. Det er legitimasjonsplikt, og da skal man i utgangspunktet være sikret, selv om man kan komme unna denne dersom man kjenner personen som man ekspederes av. Dersom de på posten kjenner dere, så er det ikke ulovlig det du gjorde.

Dersom du derimot hadde fått utlevert en PUM, så hadde jeg reagert.

Gjest Smaragd
Skrevet

Dersom du derimot hadde fått utlevert en PUM, så hadde jeg reagert.

Joda, det er riktig det at PUM (Personlig Utlevering Mottakingsbevis )

ikke kan hentes av andre, men det kan egentlig ikke en REK heller, om ikke de har skrevet under en avtale om det fra før av - som da ligger oppbevart på postkontoret.

Var ihvertfall sånn for tre år siden når jeg jobbet på postkontoret, men mulig det er forandret nå :)

Skrevet

På små steder er de litt mer fleksible. Der jeg bodde før var det sånn at jeg kjente de som satt i skranken og det var ingen problemer for meg å hente pakker til familie, selv rekommanderte.

Skrevet

den rekomanderte sendingen kunne jo vært noe som mannen min ville skulle vært privat da...

men det var jo praktisk for oss, siden vi hadde glemt å skrive noen fullmakt. Men som sagt stedet er lite, såpass at en periode før vi hadde mobil begge to, kunne jeg kjøre innom der og høre etter om Gubben hadde kjøpt middag eller ikke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...