Gjest Anonymous Skrevet 18. september 2003 #1 Skrevet 18. september 2003 Nesten hver eneste gang jeg og min mann har hatt samleie, ender jeg opp med urinveisinfeksjon. Noen som vet hva årsaken kan være? Det er iallefall veldig ubehaglig, og jeg trenger noen råd om hvordan jeg kan bli kvitt dette problemet.
Pusekatt Skrevet 18. september 2003 #2 Skrevet 18. september 2003 Spis tranebærkapsler (4 om dagen) som du kjøper på helsekosten, eventuelt få resept på noe som heter Hiprex! Det forebygger urinveisinfeksjon. 1
Miranda Skrevet 18. september 2003 #3 Skrevet 18. september 2003 Og det er viktig å tisse en tår umiddelbart etter samleiet. (Innenfor 10 min.) Grunnen til du får infeksjon er at selve urinrøret åpner seg litt etter orgasme, og det er nesten uungåelig at det ikke kommer bakterier inn. Men det kan som sakt hjelpe å gå på toalettet. (Så er dilemmaet selvfølgelig stort om man ønsker å bli Gravid...! For) 2
Madison Skrevet 18. september 2003 #4 Skrevet 18. september 2003 Gå på do ja, og tørke riktig vei er utrolig viktig.
Gjest .:These79:. Skrevet 18. september 2003 #5 Skrevet 18. september 2003 Dette problemet hadde jeg også for et par år siden. For meg forsvant problemet når vi for det første minimerte det å ha sexen på kvelden/natta og i tillegg ikke hadde to samleier tett oppå hverandre (samme dag, eller kveld-morgen). Frokost-sex er desidert like deilig (og hvilken måte å starte dagen på :D )! Ellers så bruker jeg og sambo kondom for tiden, og da unngår vi problemet helt:) Ellers slenger jeg med på at det kan hjelpe hvis du går på do rett etterpå. .:These79:.
VesleBråka Skrevet 19. september 2003 #6 Skrevet 19. september 2003 Uten tvil tissing! Når han går inn, så dytter han bakterier opp urinrøret ditt. Urinrøret ditt er kort, mye kortere enn mannens, så bakteriene kommer ganske lett opp i blæra til kvinnen, hvor de lager en helvetes fest.. Før hadde jeg det veldig ofte, dritvond variant. Etter å ha kjørt knallhardt på tissing innen 10-15 min etter samleie, har jeg ikke hatt det på 1,5 år! Det trenger ikke å være så mye, bare en liten skvett så urinrøret får skylt ut. Antar at du tørker forfra og bakover, og alle de basic'ene. 2
Agnes Skrevet 19. september 2003 #7 Skrevet 19. september 2003 C-vitamin-tilskudd forsurer urinen, og forhindrer bakterieinfeksjon i urinveiene. Det styrker dessuten ditt generelle immunforsvar. Følg ellers de gode rådene nevnt ovenfor, spesielt dette med å tisse etter samleie.
Suzy Skrevet 19. september 2003 #8 Skrevet 19. september 2003 Tisse er nøkkelen, som de fleste har sagt... Men skulle det gå så galt at du kjenner infeksjonen komme kan du drikke den av deg (ja det hørest sært ut ) - har gjort det sjøl. Drikk usannsynlige mengder med vann, juice (syreholdig som appelsin, tranebær, eller grapefrukt)gjennom en hel dag og hold deg like ved do. Ved å få tisse rikelig vil du skylle gjennom blæra og dette kan ta knekken på en begynnende infeksjon. Vel og merke om den ikke har kommet for langt. Suz 2
Miranda Skrevet 19. september 2003 #9 Skrevet 19. september 2003 Noen som vil ha en "heksekur" mot urinveis infeksjon...? En gang i timen skal du gjøre følgende: - Drikke et stort glass vann - Drikke en stor kopp urtete (viktig at det er urtete) - Drikke en øl (vanndrivende) - Spise en lakrisstang (ren lakris - f. eks. de Panda stenger) Dette skal man gjenta til man har det bedre... Egentlig er det veldig "fornuftig" - man skyller godt igjennom urinveiene, - og lakrisen virker desinfiserende...
VesleBråka Skrevet 19. september 2003 #10 Skrevet 19. september 2003 Jeg har personlig ingen tro på å drikke av seg urinveisinfeksjon, men jeg har ikke de samme symptomene som legen snakker om da. Det gjør ikke vondt å tisse til meg, det gjør helvetes vondt når jeg ikke tisser! Burde da drikke for å fylle opp blæra, har jeg hørt, det gjør vondt fordi den er tom. Men innen en times tid (våkner om morgenen, går på do og da oppdager jeg det) har jeg så uutholdelig vondt at jeg er på randen til å begynne å grine, og løper alltid til lege så fort som mulig.
Suzy Skrevet 19. september 2003 #11 Skrevet 19. september 2003 Jeg har personlig ingen tro på å drikke av seg urinveisinfeksjon' date=' men jeg har ikke de samme symptomene som legen snakker om da. Det gjør ikke vondt å tisse til meg, det gjør helvetes vondt når jeg ikke tisser! Burde da drikke for å fylle opp blæra, har jeg hørt, det gjør vondt fordi den er tom. Men innen en times tid (våkner om morgenen, går på do og da oppdager jeg det) har jeg så uutholdelig vondt at jeg er på randen til å begynne å grine, og løper alltid til lege så fort som mulig.[/quote'] Det er helt sikkert forskjell på folk der også... men jeg har drukket av meg infeksjon flere ganger, men jeg får veldig milde symptomer den første dagen og rekker å ta affære før det blir jævlig. Suz :blunke: 1
murmeldyret Skrevet 20. september 2003 #12 Skrevet 20. september 2003 Jeg var også veldig plaget med urinveis infeksjon etter samleie tidligere. Det skjedde selv da vi brukte kondom. Mine egne bakterier gjorde like stor "skade". Men som de fleste sier, så er tingen å tisse etterpå. Jeg har ikke hatt det igjen etter at jeg begynte å presse ut noen dråper etter hvert samleiet.
Miranda Skrevet 20. september 2003 #13 Skrevet 20. september 2003 Personlig så gjør jeg noe som ikke er å anbefale - men det er effektivt... I alle fall noen ganger... Virker det ikke blir jeg jo nødt til å gå til legen. Men, jeg "sparer" de siste to tabletter av kuren, for jeg VET at på et eller annet tidspunkt får jeg en ny infeksjon. (Nå er det over 1/2 år siden *banker i bordet* ) Dersom jeg merker (noen ganger lukter) at en infeksjon er på vei, starter jeg med tablettene og drikker MYE. Og oftest redder jeg situasjonen her... :oops: Dette er altså ikke å anbefale, for det er selfølgelig viktig å ta hele kuren slik at man får tatt alle bakteriene...
VesleBråka Skrevet 23. september 2003 #14 Skrevet 23. september 2003 Miranda; den sporten har jeg også bedrevet I Norge skriver de gjerne ut syvdagerskur, og jeg sparte da to piller og gikk 6 dager på kur (trimetoprim brukte jeg). Neste morgen jeg våknet opp med jævlig vondt, var da rutinen: tisse i urinprøveglass fra apoteket, ta to piller, dra til legen. Da fikk legen morgenurin som de så gjerne vil ha uten medisin i, og jeg fikk begynt på kur så fort som bare mulig uten å "ødelegge" prøven. Hvis ikke prøven slår ut, får du ikke resept. Jeg har aldri hatt repeterende uvi pga dette, selv om de labfolkene kjefter litt på meg. Fikk UVI i USA en gang, da sa legen der at tester har vist at 3 dager er nok til å kverke infeksjonen hos de fleste, 4 hos alle. Derfor bruker de 4 dager der, og jeg følte da ikke lengre at jeg gjorde noe veldig dumt ved å gå 6. Uansett virker trimetoprim mye dårligere nå enn da jeg først begynte på den, kroppen har vel vent seg til den og begynt å bli immun. Før kunne det ta en halvtime før symptomene var borte, nå tar det ivertfall 6 timer..
Gjest Anonymous Skrevet 23. september 2003 #15 Skrevet 23. september 2003 Apro po varighet, - her varierer det hvor lange kurer man får. Noen er faktisk nede på 3 dager... Jeg "pleier" å få en femdagers kur. Det danske systemet er "perfekt" mhp urinprøver og resepter... Jeg kan ringe legevakten (man kommer direkte til en lege) og si at jeg har UVI, - legen sender så direkte resepten til apoteket, hvor jeg kan hente tablettene. Det skal bare være mellom 16-08. Værre er det om jeg går til legen - da er det frem med urinprøven... Man lærer hurtig
Miranda Skrevet 23. september 2003 #16 Skrevet 23. september 2003 ... glemte å logge meg inn... :oops:
Gjest Anonymous Skrevet 23. september 2003 #17 Skrevet 23. september 2003 Uansett virker trimetoprim mye dårligere nå enn da jeg først begynte på den, kroppen har vel vent seg til den og begynt å bli immun. Før kunne det ta en halvtime før symptomene var borte, nå tar det ivertfall 6 timer.. Mennesker blir ikke immune mot antibiotika. Antibiotika tar knekken på bakterier, og bakteriene kan utvikle seg slik at antibiotikaen ikke hjelper. Dette skjer forøvrig ikke i ett menneskes kropp, det skjer en gradvis utvikling i hele verden fordi vi bruker mye antibiotika.
brum Skrevet 24. september 2003 #18 Skrevet 24. september 2003 Jeg passer alltid på å tisse rett etter vi har hatt sex.
Gjest Mille vanilje Skrevet 27. september 2003 #19 Skrevet 27. september 2003 Jeg har alltid tisset etter sex, men det har ikke hjulpet meg. Har gått til homeopat og nå skal jeg prøve akupunktur. Antibiotika og leger har jeg mistet troen på etter 8 kurer på et år, og stadig tilbakevending. Antibiotikaen fjerner bakteriene der og da, men gjør ingen ting for å styrke blæren og imunforsvaret til neste "angrep" Det er noe dritt!!
Gjest G-uk Skrevet 28. september 2003 #20 Skrevet 28. september 2003 Det er sant du kan drikke det av deg hvis du kjenner litt ulming. Men det er snakk om massevis væske. Vann er lettest å drikke mye av(press en sitron i vannet). Mye er ikke en halvliter, jeg pleier å kjøre på med ihertfall mer enn to liter i timen- Litt slitsomt men det funker Hvis du skal sjekke om du har drikket nok ta en titt i doen etter du er ferdig, hvis det ikke ser ut som du har IKKE har vært på do( bare vann) Da har du drukket nok. Gå på do å tiss etter sex, personlig tar jeg også en rask dusj med varmt vann også. Dette hjulpet meg- holdt ikke bare med å tisse. Hadde urinveis infeksjon som jeg ikke ble kvitt i et halvt år! Kom tilbake hele tiden. Til slutt ble jeg helt bra av akkupunktur-absolutt å anbefale. Uansett selvom du er frisk pass på å drikke masse. Hvor lenger du venter med å gå på do- jo mer bakterier blir det i urinen så tiss ofte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå