Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #1 Skrevet 10. mai 2010 Har verdens flotteste kjæreste, som også er veldig interessert i økonomi (skjønt mer makroøkonomi enn husholdningsøkonomi) og som jeg så veldig gjerne skulle planlagt en fremtid sammen med, men han har alltid "levd i nuet" og selv om han til en viss grad har begynt å endre seg etter at vi ble sammen så er han relativt fanget av fortiden... Jeg prøver stadig vekk å komme med gode løsninger, men begynner vel å gi opp å komme noen vei... Vil bare lufte tankene litt, se hva dere har å si. For ordens skyld, han er 35 jeg er 30 og synes det er på tide med hus og barn snart. Vi leier leilighet og jeg tjener ok men ikke strålende. Han; - driver eget firma, tar ut 10-15.000 i lønn i "gode" måneder mens i dårlige måneder (2-3 ganger i året) er det rett og slett ingen penger å hente. Han er bestevenn med alle ansatte og har ikke hjerte til å sparke noen enda firmaet såvidt går i null og flere stillinger er overflødige, i tillegg opprettet han i sin tid firmaet sammen med et familiemedlem som fremdeles har full utdragsrett fra firmaets bankkontoer og gjerne tar ut 5.000 i måneden for en time eller to med arbeid ("det er jo tross alt hans firma også"). - når han får lønn så går et par tusenlapper ut igjen dagen etter til konsertbilletter, CDer, DVDer, spill, etc. - han har billån (nedbetalt om 18 måneder) og et lite kredittkortlån (ca. 10000) han kunne ha betalt ned for et halvt år siden om han kuttet litt ned på "morosaker", men som fremdeles står der og irriterer meg verre... - foreldrene hans ville refinansiere huslånet sitt så de kunne "bake inn" et billån (stor, dyr BMW) - og siden de begge var pensjonister og banken hevdet de ikke hadde råd til noe større lån, står kjæresten min nå som hovedlånetager på foreldrenes boliglån. De betaler det ned selv - men han kan ikke få noe annet lån. Dette er flere år siden og jeg prøver å få ham til å ta opp med dem at de må endre dette... Kjæresten min er "verdens snilleste" og klarer bare ikke å si nei til venner og familie... Og jeg klarer ikke å finne en måte å presse ham til å gjøre noe med problemene. Selv har jeg alltid vært utrolig forsiktig med penger, har aldri fått noe økonomisk støtte fra familie men klarte allikevel å betale ned studielånet mitt i løpet av måneder, aldri hatt andre lån, aldri overtrekt en konto eller betalt varer på etterskudd. Klarer liksom ikke helt å sette meg inn i kjærestens tanker heller. Men det han sier er at han aldri har sett poenget i å planlegge, å tenke lenger enn til hvilken festival han vil på i sommer har aldri falt ham inn.. SÅ jeg må rett og slett finne en måte å "lære" ham å planlegge fremtiden på... *sukk*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå