Tabris Skrevet 10. mai 2010 #1 Skrevet 10. mai 2010 Det har tidligere vært hjertesukk om hundeiere som ikke har kontroll på sine (løse) hunder og ikke har vett nok til å ta hensyn til de rundt seg. Jeg, som hundeeier selv, har et annet hjertesukk: Barn som går tur med hund de er for små til å takle. For noen måneder siden var jeg ute og gikk tur med min hund. Selvsagt i bånd, da jeg gikk midt i sentrum i bygda. Jeg nærmet meg et kryss og ser ei jente i tiårsalderen (gjetter jeg) komme ned en bakke med en Wheaten terrier i bånd. Hennes hund ser min og begynner å dra for å komme bort og hilse. Jenta klarer ikke å holde igjen, og slipper båndet. Hunden løper bort til min hund og de snuser på hverandre. Det ser ut til å gå bra, helt til jenta har nådd oss og skal til å plukke opp båndet. Da smalt det og hundene røk rett i tottene på hverandre - midt på en small fortauskant nær et kryss med biler kjørende forbi. Jenta blir selvsagt livredd, hyler til og slipper båndet. Jeg gjør mitt beste for å få kamphanene fra hverandre, men det er vanskelig siden armene mine ikke er lange nok til å få dem langt nok fra hverandre til å roe dem. Det ender med at jeg får tak i båndet til hennes hund, drar den så langt fra min hund jeg klarer og roper til jenta at hun må ta hunden og gå. Jeg må gjenta det et par ganger før hun våger å gjøre det. Til slutt tar hun hunden og småløper bort, mens jeg står igjen temmelig skjelvende. Jeg vil ikke tro det var noen skader, men det lå hvite dotter etter den andre hunden igjen på bakken. For bare et par dager siden var jeg igjen ute og gikk tur. Jeg ser da to små gutter komme gående med en mellomstor Schnauzer. Disse ser ut til å være enda yngre, antagelig ikke mer enn 8-9 år. Jeg tar min hund til side, men det er trangt om plassen. Jeg spør om de klarer å holde hunden, men før han ene rekker å svare så begynner begge hundene å glefse og gjøre utfall mot hverandre. Jeg holder min igjen og sier til de at de bare må holde hunden og gå videre. De ble litt forfjamset, men klarte heldigvis å gjøre det. Kanskje også fordi de var to. Det er totalt uansvarlig å la så små barn gå tur med hunder de ikke klarer å holde. Og selv om de klarer å holde hundnene rent fysisk, så kan det oppstå situasjoner de ikke er modne nok til å takle. Vent til de blir eldre før de får gå alene, uansett hvor mye de selv har lyst å gå tur.
Gjest Syringa_Lilac Skrevet 10. mai 2010 #2 Skrevet 10. mai 2010 Eg er enig med deg. Syns ingen barn bør få gå aleine på tur med ein hund uansett hvor snill og rolig den hunden er (hjelper lite om det plutselig kommer ein løs hund som er aggressiv), ein voksen bør være med for det er mye som kan skje.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #3 Skrevet 10. mai 2010 Hundeloven sier " Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll. Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen. " http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html Mente å ha lest et sted at den som holder i båndet skal være over 12 år, men finner det ikke nå. Så husker nok feil der...
Trillrund Skrevet 10. mai 2010 #4 Skrevet 10. mai 2010 (endret) Eg er enig med deg. Syns ingen barn bør få gå aleine på tur med ein hund uansett hvor snill og rolig den hunden er (hjelper lite om det plutselig kommer ein løs hund som er aggressiv), ein voksen bør være med for det er mye som kan skje. Endret 10. mai 2010 av Trillrund
Gjest Enny Skrevet 10. mai 2010 #5 Skrevet 10. mai 2010 Veldig enig! Vi har til og med opplevd at det har kommet hunder inn i vår hundegård fordi barna ikke har klart å holde hunden. Vi har ikke så alt for høyt gjerde siden vi har små hunder. Vi passer alltid på de, men det er utrolig irriterende at folk er så uansvarlige.
Sølvdugg Skrevet 10. mai 2010 #6 Skrevet 10. mai 2010 Eg er enig med deg. Syns ingen barn bør få gå aleine på tur med ein hund uansett hvor snill og rolig den hunden er (hjelper lite om det plutselig kommer ein løs hund som er aggressiv), ein voksen bør være med for det er mye som kan skje. Helt enig! Jeg har vært borte i samme situasjon selv, men da klarte heldigvis jentungen holde igjen sin hund. Foreldre MÅ tenkte gjennom ting før poden får lov til å lufte Fido selv. Det handler også om å være moden nok til å kunne lese situasjoner slik at bråk evt kan unngås.
Miss Puddel Skrevet 10. mai 2010 #7 Skrevet 10. mai 2010 jeg har inntrykk at det her var mer vanlig før, glemmer ikke da vi gikk på barneskolen og naboens afghanske mynde luftet sønnen deres... Men det er klart at slik skal det ikke være. Man skal ikke sende unger ut p noe de ikke har mulighet til å beherske.
MissMas Skrevet 10. mai 2010 #8 Skrevet 10. mai 2010 Jeg er enig. Det er uansvarlig å la små unger gå med hunder de ikke har kontroll på.
Sulosi Skrevet 10. mai 2010 #9 Skrevet 10. mai 2010 Har hund selv og er også ganske forsøkt over barn som får gå tur med hunder som er for store til at de kan takle de. Traff i høst ei 10 år gammel jente med en Leonberger utenfor hos meg. Jeg stoppet henne og sa jeg syntes hun var for liten til å passe den hunden men neida "den er så snill og jeg har fått lov". Men så kom det en katt og leonbergeren satte etter og der lå jenta rett ut. Jeg fikk stoppe hunden men tom for meg var den i overkant sterk. Jeg ga jenta klar beskjed om å levere hunden tilbake umiddelbart og at jeg ikke ville se henne på tur med den flere ganger.
Sugerøret Skrevet 11. mai 2010 #10 Skrevet 11. mai 2010 enig med trådstarter. Ingen barn skal gå på tur med en hund uten at en voksen er med. Hjelper fint lite om hunden er snill,lat osv osv. Ute er det ørten bikkjer som IKKE er snille (kjønns aggresjon,fryktangst ol.) Hunden kan kutte pote og blø.Mange barn har ikke peiling på hva en skal gjøre med slike skader og noen får faktisk hetta/panikk. Biler,katter,syklister eller "gale" folk som sparker hunder selv om de er i bånd (ja selv sett og opplevd) Bikkja setter seg fast i greiner /gjerder ,får panikk.Hva da Fatter ikke at folk ikke tenker lengre enn at de "slipper" å lufte sin egen hund da nabo jenta på 10 kan gjøre det. Leonberger og en 10år gammel jente?? Herriguuud.. Har Leon selv ,min trekker kun ved syn av katter ,men de er STERKE!
Rosalie Skrevet 13. mai 2010 #11 Skrevet 13. mai 2010 Eg er enig med deg. Syns ingen barn bør få gå aleine på tur med ein hund uansett hvor snill og rolig den hunden er (hjelper lite om det plutselig kommer ein løs hund som er aggressiv), ein voksen bør være med for det er mye som kan skje. Ikke bare det, men jeg har sett unger på tur med valp i bånd, som drar så hardt i båndet for å få valpen til å gå pent at det er et under om bikkja ikke har fått varige nakkeskader. Jeg tar instinktivt fra ungen båndet, og har en "sterng dame"-samtale med ungen, men det går vel rett igjennom, tenker jeg. Lurer på hva foreldrene tenker med, jeg - eller de tenker vel ikke. Etter en stund er moroa med lille valpen blitt byttet ut med maset med den litt for store bikkja, og hunden legges ut på finn for omplasering.
Gjest Syringa_Lilac Skrevet 13. mai 2010 #12 Skrevet 13. mai 2010 Ikke bare det, men jeg har sett unger på tur med valp i bånd, som drar så hardt i båndet for å få valpen til å gå pent at det er et under om bikkja ikke har fått varige nakkeskader. Jeg tar instinktivt fra ungen båndet, og har en "sterng dame"-samtale med ungen, men det går vel rett igjennom, tenker jeg. Lurer på hva foreldrene tenker med, jeg - eller de tenker vel ikke. Etter en stund er moroa med lille valpen blitt byttet ut med maset med den litt for store bikkja, og hunden legges ut på finn for omplasering. Ja, det er sant.
Fandenivoldsk Skrevet 14. mai 2010 #13 Skrevet 14. mai 2010 Å, dette har irritert meg SÅ mange ganger. Her oppe er det vanlig at unger i 8-9-årsalderen ringer på til alskens fremmede for å gå tur med bikkja deres.. Og her er det ikke snakk om små chiuahuaer engang - neida, det er engelske settere, dalmatinere og tervueren!! Mange av hundene er i tillegg temmelig viltre, og vis du meg den 9åringen som kan kontrollere en fullvoksen tervuerenhann som virkelig vet hva han vil.. Skjedd et par ganger at jeg har møtt på unger som ikke har sjanse til å kontrollere hundene de går tur med hvis noe skulle skje. Selv har jeg en voksen hannhund, og er ingen fan av å låne ham ut til fremmede barn. Ikke barn jeg kjenner, heller, forresten, rett og slett fordi at OM noe skulle skje, så stoler jeg ikke på at barna garantert takler situasjonen. Kan jo plutselig komme løse hunder løpende, og hva gjør de da? Signerer også Wadjet sitt innlegg om draing i båndet!
Gjest boblebrus Skrevet 14. mai 2010 #14 Skrevet 14. mai 2010 Uff, dette minner meg på da den forrige naboen vår hadde fått seg en liten bichon frisé (forøvrig bestekompisen til vår egen cavalier, hun ser fortsatt etter han når vi går forbi huset deres, stakar ). Vi hadde ei jente i nabolaget som var rundt 12 år da, men som er lettere psykisk tilbakestående (som en 7-åring mentalt). Hun elsker naturlig nok dyr, og hun fikk lov til å komme å hilse på både hunden og kaninen vår under oppsyn. Men det jeg reagerte på, var at denne jenta også fikk lov til å passe naboens hund helt på egen hånd. Hun dro den stakkars lille dotten etter seg, og som nevnt over her, det er et under at den ikke har fått nakkeskader. Til slutt måtte vi bare si ifra til naboen om at denne jenta ikke burde få passe hunden mer på egen hånd. Barn må gjerne få gå på tur med hunden, men da sammen med en voksen.
Tabris Skrevet 14. mai 2010 Forfatter #15 Skrevet 14. mai 2010 Hehe, kjekt å se en tråd hvor alle er enige.
Gjest redstar Skrevet 15. mai 2010 #16 Skrevet 15. mai 2010 Det har tidligere vært hjertesukk om hundeiere som ikke har kontroll på sine (løse) hunder og ikke har vett nok til å ta hensyn til de rundt seg. Jeg, som hundeeier selv, har et annet hjertesukk: Barn som går tur med hund de er for små til å takle. For noen måneder siden var jeg ute og gikk tur med min hund. Selvsagt i bånd, da jeg gikk midt i sentrum i bygda. Jeg nærmet meg et kryss og ser ei jente i tiårsalderen (gjetter jeg) komme ned en bakke med en Wheaten terrier i bånd. Hennes hund ser min og begynner å dra for å komme bort og hilse. Jenta klarer ikke å holde igjen, og slipper båndet. Hunden løper bort til min hund og de snuser på hverandre. Det ser ut til å gå bra, helt til jenta har nådd oss og skal til å plukke opp båndet. Da smalt det og hundene røk rett i tottene på hverandre - midt på en small fortauskant nær et kryss med biler kjørende forbi. Jenta blir selvsagt livredd, hyler til og slipper båndet. Jeg gjør mitt beste for å få kamphanene fra hverandre, men det er vanskelig siden armene mine ikke er lange nok til å få dem langt nok fra hverandre til å roe dem. Det ender med at jeg får tak i båndet til hennes hund, drar den så langt fra min hund jeg klarer og roper til jenta at hun må ta hunden og gå. Jeg må gjenta det et par ganger før hun våger å gjøre det. Til slutt tar hun hunden og småløper bort, mens jeg står igjen temmelig skjelvende. Jeg vil ikke tro det var noen skader, men det lå hvite dotter etter den andre hunden igjen på bakken. For bare et par dager siden var jeg igjen ute og gikk tur. Jeg ser da to små gutter komme gående med en mellomstor Schnauzer. Disse ser ut til å være enda yngre, antagelig ikke mer enn 8-9 år. Jeg tar min hund til side, men det er trangt om plassen. Jeg spør om de klarer å holde hunden, men før han ene rekker å svare så begynner begge hundene å glefse og gjøre utfall mot hverandre. Jeg holder min igjen og sier til de at de bare må holde hunden og gå videre. De ble litt forfjamset, men klarte heldigvis å gjøre det. Kanskje også fordi de var to. Det er totalt uansvarlig å la så små barn gå tur med hunder de ikke klarer å holde. Og selv om de klarer å holde hundnene rent fysisk, så kan det oppstå situasjoner de ikke er modne nok til å takle. Vent til de blir eldre før de får gå alene, uansett hvor mye de selv har lyst å gå tur. Enig!
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #17 Skrevet 16. mai 2010 Enig med dere alle! Min lille dame er ganske så aggressiv mot store hunder fordi hun er livredd dem. Hun er alltid i bånd, for ellers hadde hun hoppa rett i strupen på dem. Jeg har (heldigvis!) ennå tilgode å treffe et lite barn med en diger, svart (trenger ikke være så veldig diger og ikke svart engang) bikkje i den andre enden av båndet. Den dagen jeg gjør det vil jeg anmelde foreldrene om noe skjer med hunden min! Fatter ikke at foreldre og andre hundeeiere ikke tenker!!!
loppekasse Skrevet 21. mai 2010 #18 Skrevet 21. mai 2010 Eeeeeer så enig!!! Jeg er så ufattelig LEI av å se nabogutten gå på tur med border collien. De veier jo sikkert like mye! Det er nesten slik at jeg er redd for å gå ut med min egen lille hund!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå