Rød Heltinne Skrevet 10. mai 2010 #1 Skrevet 10. mai 2010 (endret) Løst! Endret 19. desember 2010 av Pony the Pirate
Charlie28 Skrevet 10. mai 2010 #2 Skrevet 10. mai 2010 Ah!! For en flott motivasjon du har!! Skal prøve å svare på innleget ditt så godt som mulig. En idealvekt, for å begynne med det, kan variere med noen kilo, men du sa du var 156? Hm.. Da tror jeg ca 55 kg er idealvekten for deg. BMI skal ligge på 22 ved ideal vekt. (melk.no for å teste deg!) Da det er livsstil du snakker om her, og ikke en slankekur (noe som ikke virker så bra uansett) vil jeg gå rolig frem. Viktig å ikke ta vann over hode og sette igang med et program som du ikke klarer å forholde deg til. Da er det bedre å ta "museskritt" og faktisk endre livsstil. Har selv gjordt det, så vet hva jeg snakker om. Gik fra å ikke trene, spise kake, chips, drikke kakao og annet usunt til å en sunn og LYKKELIG tilværelse Det JEG spiser er: Frokost (gjerne det måltidet du kan frottse): Grove skiver med skinke el laks, ost, + + grønt, juice (proteinshake. Dette er bra dersom en trener mye!). Mellommåltid ca kl 11:00: Eple el annen frukt/grønt. Noe nøtter. (nevestørrelse. Magesekken din er ikke så mye større enn din egen neve.) Lunsj ca kl 13:00: Havregrøt, havregyn eller skive. Her GROV! Middag ca kl 16:300: Her velger jeg å prioritere protein (kjøtt) og grønnsaker. Derfor går det en del i wok. Kvelds: Frokostblanding eller fruktsalat. Det er bedre å spise lite og ofte enn mye og skjelden. Da lagrer kroppen lettere maten enn hvis den får tilgang på mat ofte. (Skal du derimot nettopp endre livsstil er det ikke så viktig at du spiser så veldig sunt. Viktigst å få bort de veldig unsunne rettene og snacksen!)DA vil du merke stor forskjell.. Er du vandt til mye sukker kan du risikere å få et slags "avvenningsproblem". En kan bli avhengig av mye sukker. Derfor viktig å tillate seg sukker en gang i blandt når en virkelig MÅ ha.. Ikke spise hele posen (sjokoladen) men LITT (25 gr en nok!). Lørdag = Gaffle innpå. Kose deg dag (eller annen dag som passer best!) De føste ukene uten sukker vil bli JÆVLIGE!! Vil ikke lyve, fordi det er grusomt, og du må være innstilt på at det kan bli tøft. Da er det bra viss du feks henger et bilde av "drømmekroppen din" på skapdøra eller kjøleskapet slik at du blir påminnet hva du vil og at du ikke må la deg friste!! (funker bra det!!) OGSÅ... IKKE ha fristende snack i huset. Har du ikke, så kan du heller ikke spise det. Vil anbefale deg å spise mat med MASSE fett.. Ikke hvilket som helst fett, men sunt fett.. Dette finner du i f.eks fisk og nøtter. Gjerne ta tilskudd.. Kroppen mister mer fett dersom du tilfører fett.. Da må den ikke "lagre" fettet, men kan forbrenne det, fordi den får jo tilgan på fett.. Kroppen er som en hamster" der... (oi dette blir langt) Jaja... Trening: For meg fungerer styrketrening best. Det er HER jeg ser resultater!! FY hvor mye du kan forme kroppen og ser resultater fort (dersom du gjør det riktig). Hvis du virkelig vil endre kroppen din og stramme den opp, så er det nok mest effektiv å trne MED noen... Er du ny har du ikke treningen "innebygt i rutinen" og det å ha noen du har en avtale med gjør at du/dere lettere husker det. Pluss kjekkere å trene MED noen. Her tror jeg faktisk det er best hvis du er mer presis på HVA du vil oppnå med treningen. Hvis det er å miste kg = er det å drive med idrett/trening som får pulsen din opp det beste. Ikke sånn at du blir altfor anpusten, men setter pumpa litt igang.. Prøve å finne noe du liker. Her er det viktig at det er noe du VIL gjøre og ikke noe du MÅ gjøre. Det jeg vil anbefale er: - trening i sal på senter - dans (veldig effektivt dersom det er tempo!) - styrketrening med en venn og med opplæring i apparater. - få hund og gå tur! - Finne deg en turkamerat og gå i stigende terreng. litt stigning og det er mer effektivt enn flat mark. Eh... Jo.. Og dersom du ikke er vandt til å trene er det best å begynne rolig. Gjerne 2 ganger i uken og så øke.. Det er viktig at treningen gir mestringsfølelse og det er noe du gleder deg til å gjøre.. Føler du at du behersker treningen og vil trene mer kan du trene opp til 3-4 dager i uken.. før så å øke til 5-7. Men ta tiden din.. Min livsstilsendring har tatt meg 3 år, men nå er den rutine, og umulig å endre. Da en har fått det til (skryter her *flau*) Har du noen andre spørsmål: fyr løs... En god side er: www.iform.no Her kan det virke litt voldsom. At det blir for mye musker osv.. men de har mange gode artikler om mat og kosthold + +.. bare ikke overdrive. Tenk livsstil ikke 6 ukers transformeringskur. Masse lyke til! Klarte JEG det.. Ja.. da klarer ALLE det!!!
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #3 Skrevet 10. mai 2010 Dette er en side jeg går til for å finne nye ideer til måltider.
tineline Skrevet 13. mai 2010 #4 Skrevet 13. mai 2010 Mine nøkkeltips er enkle: - Fem om dagen! - Grov brødmat - Sove godt - Nok mosjon til at du føler deg vel - ordentlig avslapning, hvor du ikke tenker på hva du bør være og gjøre, men heller bare tar en rolig stund - Kos innimellom - Lytt til kroppen. Den sier selv fra om den vil ha mat, søvn, røre på seg, og om du har det bra. I tillegg til dette gjør jeg yoga, det syns jeg er deilig. Det høres ut som om du får mer enn nok mosjon. Mht matmengde kan du også lytte til kroppen. For meg fungerer ikke mellommåltider uansett hvor bra det er, jeg jar detbest med tre solide måltider om dagen og kanskje et eple på vei hjem fra jobben. Kjenn etter! Ha en strålende vår!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå