Gå til innhold

nor du leser ord

Fremhevede innlegg

Gjest green tea
Skrevet (endret)

er du avheng i at alle bokstavene er i orde for å forstå hva som står .

jeg personlig er ikke det men jeg forstår det eter de fuste og de siste bokstavene i et ord og så kommer det an på hvor det er plassert i en setning.

Endret av green tea
Videoannonse
Annonse
Gjest wahaj
Skrevet

er du avheng i at alle bokstavene er i orde for å forstå hva som står .

jeg personlig er ikke det men jeg forstår det eter de fuste og de siste bokstavene i et ord og så kommer det an på hvor det er plassert i en setning.

Det er vitenskapelig bevist at det kun er første og siste bokstav i et ord man faktisk leser, så har det ikke noe å si åssen de andre er stokket.

Skrevet

Det er vitenskapelig bevist at det kun er første og siste bokstav i et ord man faktisk leser, så har det ikke noe å si åssen de andre er stokket.

Det har vel ikke bare med at man forstår ordene selv om bokstavene er stokket feil, det har jo med at når vi leser en tekst så tolker vi også ordene utfra en sammenheng. Ser man ordene isolert så er for eksempel terning og trening vidt forskjellige ord selv om de inne holder samme bokstaver, bare i forskjellig rekke følge. Hvis man derimot skriver :"Jeg er sliten fordi jeg har vært på terning", vil de fleste skjønne at det skal stå trening utfra sammenhengen.

Skrevet

Det blir som regel vanskeliger å forstå en tekst når bokstavene er stokket om, og jo flere bokstaver som er stokket om. Hvis man i tillegg skriver feil bokstaver, sånn som du green tea, blir teksten enda vanskeligere å forstå.

Jeg har fått med meg at du har en eller annen form for dysleksi, green tea. Skriver du dette for å rettferdiggjøre den pepperen du har fått her inne?

Gjest green tea
Skrevet

Det blir som regel vanskeliger å forstå en tekst når bokstavene er stokket om, og jo flere bokstaver som er stokket om. Hvis man i tillegg skriver feil bokstaver, sånn som du green tea, blir teksten enda vanskeligere å forstå.

Jeg har fått med meg at du har en eller annen form for dysleksi, green tea. Skriver du dette for å rettferdiggjøre den pepperen du har fått her inne?

nei men jeg sines det er Interessant.

får de nor jeg lese så er det gjerne fra 2 til 3 bokstaver jeg rett og slet leser får jeg ser dem og dem er som oftest i miten.

Skrevet

Lag deg heller en dagbok, så får du ikke så mye kritikk.

Gjest green tea
Skrevet (endret)

dag bok koffer det.

det som kalles dag bok her er ikke dagbok men mer en skravle bok.

nei jeg har feil navn til det kanskje vis jeg startet på noen av de fuste bokstavene i alfabetet.

Endret av green tea
Skrevet

Det er vilentaskepig bviset at det kun er frøtse og stise bkotsav i et ord man faksitk lseer, så har det ikke noe å si åsesn de adrne er stkoket.

Hlet rtikig!

Har du stet på Ntaraul Goepgarihc Cahnenl?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hvis dette hadde stemt 100%, hvorfor pokker driver vi med rettskriving da?

Jada, jeg kan godt forstå en tekst der bare første og siste bokstav er på riktig plass i hvert ord, men jeg blir også mye mer sliten av å lese det. Så helt uten betydning er nok ikke rekkefølgen på de andre heller.

Skrevet

Jada, jeg kan godt forstå en tekst der bare første og siste bokstav er på riktig plass i hvert ord, men jeg blir også mye mer sliten av å lese det. Så helt uten betydning er nok ikke rekkefølgen på de andre heller.

Enig. Det spiller en rolle hvordan ordene skrives.

Gjest green tea
Skrevet

jeg tror svaret på er at vi er forskjellige og derfor tar inn informasjon på for sjelelig måter

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke hva tråden handler om. Hvorfor skal det alltid handle om en enkeltperson vedrørende dette temaet? Kan man ikke holde seg for god for det?

Skrevet

Dette er ikke et personangrep, men jeg har f.eks store problemer med å skjønne det du skriver. Fordi jeg må tenke meg om to eller tre ganger før jeg får med meg at det skal være 'når' istedet for 'nor', osv.

Men utover det er det ikke så nøye om det er en skriveleif her og der, eller om noen bokstaver er borte, så lenge sammenhengen er den samme. :gjeiper:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg tror svaret på er at vi er forskjellige og derfor tar inn informasjon på for sjelelig måter

Du har delvis rett, green tea, men hvis du bruker dette som begrunnelse for hvorfor vi ikke bør ha problemer med å lese dine innlegg så er du på feil spor.

F.eks. er det relativt lett å skjønne at "fskojellrig" betyr "forskjellig" fordi første og siste bokstav er på rett plass OG bokstavene i midten er de riktige bokstavene. Du derimot skriver "for sjelelig", og da blir det mye vanskeligere å skjønne hva du mener. Jeg skjønner at du mente "forskjellig", men ikke før jeg hadde lest setningen 2-3 ganger og vurdert diverse alternativer. Du deler opp ord, sånn at ett ord blir to eller tre ord, det er med på å gjøre det veldig vanskelig. I tillegg bruker du feil bokstaver, du stokker ikke bare om på de riktige bokstavene, så da gjelder på en måte ikke dette med at "man trenger bare å ha første og siste bokstav på rett plass". Og uansett blir det svært mye mer slitsomt å lese om bokstavene står hulter til bulter, selv om vi klarer det når vi legger godviljen til.

Gjest green tea
Skrevet

Du har delvis rett, green tea, men hvis du bruker dette som begrunnelse for hvorfor vi ikke bør ha problemer med å lese dine innlegg så er du på feil spor.

F.eks. er det relativt lett å skjønne at "fskojellrig" betyr "forskjellig" fordi første og siste bokstav er på rett plass OG bokstavene i midten er de riktige bokstavene. Du derimot skriver "for sjelelig", og da blir det mye vanskeligere å skjønne hva du mener. Jeg skjønner at du mente "forskjellig", men ikke før jeg hadde lest setningen 2-3 ganger og vurdert diverse alternativer. Du deler opp ord, sånn at ett ord blir to eller tre ord, det er med på å gjøre det veldig vanskelig. I tillegg bruker du feil bokstaver, du stokker ikke bare om på de riktige bokstavene, så da gjelder på en måte ikke dette med at "man trenger bare å ha første og siste bokstav på rett plass". Og uansett blir det svært mye mer slitsomt å lese om bokstavene står hulter til bulter, selv om vi klarer det når vi legger godviljen til.

det handler om lesing ikke skriving.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Lesing og skriving henger da vitterlig sammen. Hvis ting blir skrevet på en bestemt måte blir de tyngre og lese for de fleste. Det er faktisk en grunn til at vi har rettskriving!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...