Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #1 Skrevet 10. mai 2010 Vi sitter med en leilighet med skyhøy fellesgjeld. Den ligger ute til salgs, men til tross for "gi-bort-pris" så har det fortsatt ikke kommet inn noen bud. Nå er det mange leiligheter her som ligger til salgs. Pga familieforøkelse og barn fra tidligere forhold, begynner vi nå å få det trangt og barna må dele rom. Så vi har besluttet å gi fra oss leiligheten til borettslaget. Det betyr at vi blir sittende igjen med en gjeld på 4-500 000 (innskuddet). Vi er inneforstått med at vi nå kanskje må på leiemarkedet i noen år, men håper selvfølgelig på å få nytt boliglån. Vi har nokså god inntekt begge to, og har i tillegg kausjonist, som kan kausjonere for gjelda vår. Dersom vi ikke hadde hatt gjeld, så ville vi nok fått et lån på i allefall 2500 000. Men vi prøver å være realistiske og håper på å kunne ta over en rekkehusleilighet som familien eier. Vi håper vi kan kjøpe denne litt under takst sånn at gjelda vår på en måte ikke blir like stor. For denne må vi uansett ikke opp i mere enn et lån på 1 mill, i tillegg til gjelda. Dersom det ikke blir aktuelt med denne leiligheten, så håper vi å kunne få et lån på rundt 1500 000 utenom gjelda. Jeg pratet med banken min om dette, og det hørtes ikke ut som et problem i hele tatt, og at gjelda kunne bli bakt inn i boliglånet siden vi har kausjonist. men Jeg stoler ikke helt på denne damen, da hun har "rotet" mye før. Inntekten vår er mellom 800-900 000. Så hva tror dere? høres det ufornuftig ut å tenke på nytt lån med så stor gjeld?
Stor&Sterk Skrevet 11. mai 2010 #2 Skrevet 11. mai 2010 Hei. Noen ting jeg vil stille spørsmål om. Leiligheten som dere vi gi til borrettslaget.... hvorfor ikke leie den ut ? Dersom du leier ut den boligen vil du få fradrag på 28 prosent på renteutgiftene du har. Du vil også kunne trekker fra alle utgifter ved utleie som feks vedlikehold, annonsering, filing av nøkler osv. Det må vel være bedre å leie ut og få noe inn, enn å gå i minus. Da kan dere jo også selge leiligheten senere om markede er bedre for dere. Og så virker det som om dere ikke stoler på bank forbindelsen deres. Så lenge du ikke stoler på henner er det viktig at du skifter rådgiver. Vi har gjort det og det er en selvfølge at man skal være trygg i økonomiske sprøsmål med banken din. Skift rådgiver ! Jeg ville prøvd å finne en løsning på leiligheten før jeg opptar mere lån. Her kan du være kreativ..... prøve flere meglere, sjekker megler for utleie osv... Dere tjener jo godt, men ville vært forsiktig med å gå for mye i minus, altså sitte med gammel gjeld.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #3 Skrevet 11. mai 2010 Dersom du leier ut den boligen vil du få fradrag på 28 prosent på renteutgiftene du har. Hva mener du her egentlig?
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #4 Skrevet 11. mai 2010 Hei. Noen ting jeg vil stille spørsmål om. Leiligheten som dere vi gi til borrettslaget.... hvorfor ikke leie den ut ? Dersom du leier ut den boligen vil du få fradrag på 28 prosent på renteutgiftene du har. Du vil også kunne trekker fra alle utgifter ved utleie som feks vedlikehold, annonsering, filing av nøkler osv. Det må vel være bedre å leie ut og få noe inn, enn å gå i minus. Da kan dere jo også selge leiligheten senere om markede er bedre for dere. Og så virker det som om dere ikke stoler på bank forbindelsen deres. Så lenge du ikke stoler på henner er det viktig at du skifter rådgiver. Vi har gjort det og det er en selvfølge at man skal være trygg i økonomiske sprøsmål med banken din. Skift rådgiver ! Jeg ville prøvd å finne en løsning på leiligheten før jeg opptar mere lån. Her kan du være kreativ..... prøve flere meglere, sjekker megler for utleie osv... Dere tjener jo godt, men ville vært forsiktig med å gå for mye i minus, altså sitte med gammel gjeld. Joda, vi har forsøkt å leie ut også, men regner med den ikke har vært så interessant siden vi ikke kan garantere langtidsleie med tanke på at den ligger til salgs. Vi ville nok heller ikke fått mere enn ca 6000-6500 for den. Mens bare husleien nå er på 10 000 + lånet i banken. Vi har ikke lån i samme bank, min mann har lånet sitt, altså på denne leiligheten, i en annen bank enn den jeg prater om her. Grunnen til at vi først og fremst kommer til å høre med "min" bank, er at det er en mindre bank, og jeg antar at det er større sjangs for oss å få lån der. Jeg har tenkt tidligere på å skifte rådgiver, samtidig er hun en person som er "lett" å prate med. Man er aldri "redd" for å kontakte banken ved noen tilfeller. Har ofte opplevd rådgivere som er både sure og vanskelige å prate med. Men ja, jeg har hatt litt problemer med henne, da hun har en tendens til å love ting før hun har fått sjekket det opp. Samtidig skal jo et evt lån gå gjennom flere hold, så der kan hun jo ikke love oss noe.. en annen leilighet som ligger til salgs i samme borettslag, altså en helt lik leilighet, har nå ligget til salgs i to år. Ellers er det nå 5 like leiligheter som ligger til salgs her. Rett og slett tragisk!
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #5 Skrevet 12. mai 2010 Uff, føler virkelig med deg i denne situasjonen. Kommer aldri til å glemme hvor desperate vi følte oss da vi skulle selge huset, og hadde visning på visning uten å få solgt. Jeg ville absolutt valgt å leie ut denne leiligheten for en periode, selv om leieinntektene ikke dekker kostnadene på lånet. Å leie ut leiligheten gir flere skattemessige fordeler: * Hvis du selger en bolig du IKKE har bodd i minst ett av de to siste årene, får du skattefradrag (kapitaltap, 28 %) på tapet. Med i tapet kan du også regne kostnader til megler og andre utgifter i forbindelse med salget. Det betyr at hvis dere leier ut leiligheten i f.eks. 1,5 år, vil dere få igjen 28 % av det dere har tapt på den på skatten. * Som en annen nevnte får du skattefradrag for rentene på lånet på leiligheten, 28 %. * Alt av vedlikehold og oppgraderinger får du også fradrag for på skatten. Om det er lettere å selge om 1,5 år er jo vanskelig å si. Men når det ligger ute så mange leiligheter i samme borettslag som nå, er det i alle fall ikke rart at det går tregt med salget. Ofte er det uansett lurt å ta objekter som har ligget lenge ut av markedet en stund, kjøpere tenker ofte at det er "noe galt" med leiligheten når de ser at den har ligget i evigheter.
Stor&Sterk Skrevet 16. mai 2010 #6 Skrevet 16. mai 2010 Hva mener du her egentlig? Vedrørende skattefradrag. Dersom man leier ut bolig har man rett på fradrag på selvangivelsen... man har banklån som man betaler renter og avdrag til banken. Renter er en utgift for deg som har lån, mens avdrag blir sett på som en inntekt, begge deler betaler du til banken hver månede når du har lån.... Dvs at du kan trekke fra 28% av rentene hver mnd og få dette som fradrag på selvangivelsen. Avdraget ditt må du skatte 28% for når du leier ut. Dersom du betaler mer renter på lånet enn avdrag, vil det lønne seg skattemessig og du kan trekke fra på skatten. Altså betale mindre skatt.
Stor&Sterk Skrevet 16. mai 2010 #7 Skrevet 16. mai 2010 . * Alt av vedlikehold og oppgraderinger får du også fradrag for på skatten. Det er ikke helt riktig. Alle utgifter til vedlikehold, dvs reparere ting som går i stykker, slitasje, file nøkkler, reise til og fra visninger osv kan du få fradrag for. Men oppgraderning får man ikke fradrag for. Dvs, om du hever standaren,... setter inn boblebad osv, ..... dette fordi å heve standaren er en invistering for deg og du tilfører verdier til ditt eget.... Det er forskjell mellom å opprettholde standar, faktiske utgifter og å tilføre verdier.
Eliza Doalot Skrevet 16. mai 2010 #8 Skrevet 16. mai 2010 Vedrørende skattefradrag. Dersom man leier ut bolig har man rett på fradrag på selvangivelsen... man har banklån som man betaler renter og avdrag til banken. Renter er en utgift for deg som har lån, mens avdrag blir sett på som en inntekt, begge deler betaler du til banken hver månede når du har lån.... Dvs at du kan trekke fra 28% av rentene hver mnd og få dette som fradrag på selvangivelsen. Avdraget ditt må du skatte 28% for når du leier ut. Dersom du betaler mer renter på lånet enn avdrag, vil det lønne seg skattemessig og du kan trekke fra på skatten. Altså betale mindre skatt. Dette er ikke helt riktig. Det er riktig at men får skattefradrag for betalte renter på boliglån. Dette får man helt uavhengig av hvorvidt man leier ut eller ikke. Man må derimot ikke betale skatt av betalte avdrag, men man får heller ikke fradrag for det. Det man må skatte av ved utleie er husleieinntekten fratrukket kostnader man har hatt ifm utleien. Dette er for eksempel vann/renovasjonsavgift, forsikring ol.
Gjest brutal_mann Skrevet 16. mai 2010 #9 Skrevet 16. mai 2010 Er det ikke noen regler som har noe å si i forhold til hvor stor prosentandel av en boenhet som leies ut?
Eliza Doalot Skrevet 17. mai 2010 #10 Skrevet 17. mai 2010 Er det ikke noen regler som har noe å si i forhold til hvor stor prosentandel av en boenhet som leies ut? Jo. Dersom man selv bor i huset, kan inntil halvparten (beregnet etter leieverdi) leies ut uten at man må skatte av det. Det er også skattefritak hvis inntektene er under 20.000 pr år. Leier man ut skattefritt, vil man heller ikke få fradrag for kostnadene. (Men rentekostnadene får man fradrag for, siden de er finansiering, uavhengig av leieinntektene.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå