Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en veldig høy forbrenning, noe som kommer av gener og at jeg trente veldig mye mellom 14 og 18.

men det siste året har jeg ikke trent, og spist alt jeg vil (noe jeg alltid har gjort) men på et år med potetgull på sofaen har jeg faktisk gått opp. noe som ikke er likt kroppen min, jeg har veldig vanskelig for å gå opp og ennå vanskligere for å gå ned.

så jeg har helomvendt kostholdet mitt, jeg vet veldig mye om kosthold og trening og spiser nå vedlig sunt de siste to ukene. og trent og gått tur 6-7 dager i uka.

når jeg nå veide meg etter to uker med dette hadde jeg gått OPP 1.2 kg fra forrige gang jeg veide meg for to mnd siden. dette er noe jeg ikke skjønner. det er veldig lite sannsynlig at jeg gikk opp 1.2 kg på den en og halve mnd før jeg ble sunn når jeg brukte et år på å gå opp 4 kg. og nå som jeg har vært super sunn og trent masse skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke gikk ned?

noe som kan tenke ut en logisk grunn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vannvekt. 1 eller 2 kg opp eller ned er godt innenfor målefeil pga. variasjoner i vannvekt og har ingen betydning.

Skrevet (endret)

Vannvekt. 1 eller 2 kg opp eller ned er godt innenfor målefeil pga. variasjoner i vannvekt og har ingen betydning.

Ja det kan stemme..Kan selv varriere mellom 1-3 kg fra dag til dag. Alt etter hvor mye jeg spiser den dagen..:P

Det kan også være at du har fått mer musker. dette veier mer enn fett.

Du kan faktisk gå ned 2 klesstørrelser, men ha samma vekt eller gå opp i vekt.

Musker er tyngre, så den beste måten å se om du går ned på er i speilet. Kroppen kan endre seg men vekten stå stille..

Endret av Charlie28
Skrevet

Det kan også være at du har fått mer musker

Ikke målbart mye på to uker. Kanskje hvis det var en tenåringsgutt i den verste hormonfasen. Kanskje. For resten av oss tar det en del lenger tid, og spesielt for kvinner.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg har en veldig høy forbrenning, noe som kommer av gener og at jeg trente veldig mye mellom 14 og 18.

Et spørsmål, vet du at du har høy forbrenning eller er det bare noe du tror? Det er mange som tror jeg har høy forbrenning, fordi jeg er "naturlig slank" og har en atletisk kropp. Men prøver (tatt i en annen sammenheng) viser at stoffskiftet mitt er helt normalt. Jeg tror det ville vært mer nyttig for deg å tenke at du har normal forbrenning, og se på matinntak og aktivitetsnivå. Selv om du tror forandringene ikke er så store, er de kanskje større enn du tror...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dumt spørsmål, men får man høyere forbrenning hvis man trener mye i tenårene?

Skrevet

Vel, nei, spørs hvordan du ser på det. Har du trent jevnt i årevis og dermed bygget en fin muskelmasse, forsvinner jo ikke den med det første.. jo større muskelmasse, jo høyere forbrenning. Men ettersom du slutter å trene og muskelmassen din dermed reduseres gradvis vil jo forbrennigen gå ned med de.

En som har trent igjennom alle tenårene vil selvsagt ha et bedre grunnlag selv om en ikke trener på en periode senere i livet enn en som aldri har trent noe særlig.

Nå ble dette litt tullete..men forbrenning handler om genetikk, aktivitetsnivå og muskelmasse.. så en behøver ikke bety at en har høy forbrenning fordi en trente mye en gang for lenge siden..

Skrevet

tusen takk. mye som har vært hjelpsomt her!

Et spørsmål, vet du at du har høy forbrenning eller er det bare noe du tror? Det er mange som tror jeg har høy forbrenning, fordi jeg er "naturlig slank" og har en atletisk kropp. Men prøver (tatt i en annen sammenheng) viser at stoffskiftet mitt er helt normalt. Jeg tror det ville vært mer nyttig for deg å tenke at du har normal forbrenning, og se på matinntak og aktivitetsnivå. Selv om du tror forandringene ikke er så store, er de kanskje større enn du tror...

jeg vet jeg har bra forbrtenning fordi dette er første gangen jeg faktisk har gått opp.

og når du kan leve på hamburger mad masse ost og bacon, BLT sandwich og øl, uten trening uten å gå opp er det ikke kun fordi man er naturlig slank, det må faktisk forbrennes hvis det ikke skal legge seg, og når jeg tydeligvis forbrenner dette ved å gå til kjøleskapet er det relativt godt gjort.

i tilegg er jeg så og si aldrig kald noe som også har med forbrenning å gjøre-

Skrevet

Vel, nei, spørs hvordan du ser på det. Har du trent jevnt i årevis og dermed bygget en fin muskelmasse, forsvinner jo ikke den med det første.. jo større muskelmasse, jo høyere forbrenning. Men ettersom du slutter å trene og muskelmassen din dermed reduseres gradvis vil jo forbrennigen gå ned med de.

En som har trent igjennom alle tenårene vil selvsagt ha et bedre grunnlag selv om en ikke trener på en periode senere i livet enn en som aldri har trent noe særlig.

Nå ble dette litt tullete..men forbrenning handler om genetikk, aktivitetsnivå og muskelmasse.. så en behøver ikke bety at en har høy forbrenning fordi en trente mye en gang for lenge siden..

det går ogås på gener...

en gang for lenge siden? du får det til å høres ut som om jeg er 30år eller noe slikt.

Skrevet

Dumt spørsmål, men får man høyere forbrenning hvis man trener mye i tenårene?

Nei.

Skrevet

Nei.

nei men du får bedre utgangspunkt for ikke å gå opp like lett og komme lettere i form igjen senere i livet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg vet jeg har bra forbrtenning fordi dette er første gangen jeg faktisk har gått opp.

Vel, bare fordi du hadde høy forbrenning før, så betyr ikke det at du har det nå lenger etter å ha vært inaktiv så lenge.

Skrevet

Trening i tenårenene har ingenting innvirkning på metabolismen, med unnatk av de tilegnete fordelene som en liten økning i BMR, høyt daglig energiforbruk grunnet aktivitet, forbedret energiopptak og utnyttelse av næringsstoffer i tarm og mer effektiv, samt økt volum av, muskelmasse.

Med mindre du har fått påvist en klinisk forhøyet metabolisme, så er det ingenting som skal tilsi at din er noe nnet enn helt normal. Å være kald forbenner mer energi enn det å være varm/svette, og det at man sjelden fryser kan avhenge av tonnevis av ulike faktorer.

Grunnet naturlige hormonsvingninger gjennom den månedlige syklusen, så kan jenters vekt variere med et par-tre kg over de ca 30 dagene. Kast vekta, ikke bry deg om små variasjoner, lev sunt, men godt, og nyt kroppen. Vær glad for at du ikke sliter med reelle metabolismeproblemer, som krever langsiktig medisinering, bivirkninger, oppfølging av kosthold og tilpassing av fysisk aktivitet.

Skrevet

Muskler?

Min kropp reagerar alltid med att bli lite svullen dagen efter hård träning och jag väger nästan alltid 1kg mer än dagen därpå. Det kanske är detsamma för dig?

Skrevet

Trening i tenårenene har ingenting innvirkning på metabolismen, med unnatk av de tilegnete fordelene som en liten økning i BMR, høyt daglig energiforbruk grunnet aktivitet, forbedret energiopptak og utnyttelse av næringsstoffer i tarm og mer effektiv, samt økt volum av, muskelmasse.

Med mindre du har fått påvist en klinisk forhøyet metabolisme, så er det ingenting som skal tilsi at din er noe nnet enn helt normal. Å være kald forbenner mer energi enn det å være varm/svette, og det at man sjelden fryser kan avhenge av tonnevis av ulike faktorer.

Grunnet naturlige hormonsvingninger gjennom den månedlige syklusen, så kan jenters vekt variere med et par-tre kg over de ca 30 dagene. Kast vekta, ikke bry deg om små variasjoner, lev sunt, men godt, og nyt kroppen. Vær glad for at du ikke sliter med reelle metabolismeproblemer, som kre hadde ver langsiktig medisinering, bivirkninger, oppfølging av kosthold og tilpassing av fysisk aktivitet.

hvis du hadde lest de tidligere innleggene mine hadde du sett at du ikke har noen grunn til å komme med disse kommentarene.

og jeg har mensen 3-4 ganger i året så syklusen min har fint lite med saken å gjøre.

Skrevet

Muskler?

Min kropp reagerar alltid med att bli lite svullen dagen efter hård träning och jag väger nästan alltid 1kg mer än dagen därpå. Det kanske är detsamma för dig?

det kan hende. takk :)

Gjest Coarvi
Skrevet

Muskler?

Muskler på to uker? Nei, det kan du være sikker på at det ikke er.

Det er ganske sikkert vann, helt vanlig når man har begynt å trene.

Skrevet

Muskler på to uker? Nei, det kan du være sikker på at det ikke er.

Det er ganske sikkert vann, helt vanlig når man har begynt å trene.

Mina muskler växer sjukt fort! :jepp: När jag börjar styrketräna efter en slapp period så syns det tydligt efter bara en vecka (måttbandet bekräftar detta)! Och då tränar jag bara 3ggr/veckan. Alla är vi olika!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

hvis du hadde lest de tidligere innleggene mine hadde du sett at du ikke har noen grunn til å komme med disse kommentarene.

og jeg har mensen 3-4 ganger i året så syklusen min har fint lite med saken å gjøre.

TS, hvorfor tar du det ille opp at noen kommer med EKTE KUNNSKAP? Bergans sitter inne med mye informasjon, og vil nok bare komme med en forklaring på dette med forbrenning. Du får det til å høres ut som om hun driver et personlig angrep mot deg; er det så feil å opplyse deg?

Man lærer alltid, og det er mye å lære seg om kroppen og hvordan den oppfører seg.

Jeg vil råde deg til å også blåse i vekten, salt mat, mens, hormoner kan spille inn på vekt, så dette er ikke noe å ta på vei for. Tenk heller på at du jobber for at hjertet ditt og kroppen din skal holde seg bra resten av livet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS, hvorfor tar du det ille opp at noen kommer med EKTE KUNNSKAP? Bergans sitter inne med mye informasjon, og vil nok bare komme med en forklaring på dette med forbrenning. Du får det til å høres ut som om hun driver et personlig angrep mot deg; er det så feil å opplyse deg?

Enig! Ts, du burde heller være glad for at Bergans gidder å bruke tid på å fortelle deg dette, og lære av det. Men veldig ofte er det mer behagelig å skylde på utenforliggende faktorer enn det er å innrømme at svarene kan ligge hos en selv ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...