Gå til innhold

Myter om trening, forbrenning og vekttap

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er forvirret. Jo, mer jeg leser om trening, vekt, forbrenning, fett vs. muskler, jo mer forvirret blir jeg.

Noen steder leser jeg at muskler ikke veier mer enn fett og noen steder gjør det ikke det.

Andre sier at man forbrenner også etter trening (i timene etter), noen mener vi ikke gjør det.

Noen sier at man ikke går ned i vekt og forbrenner fett ved styrketrening, noen mener motsatt (at man bare bygger, men ikke forbrenner fett)

Noen sier at man skal spise masse karbo før og etter trening, noen sier ikke gjør det (lavkarbokosthold)

Er det noen her med "peiling" som kan avlive eller holde liv i disse påstandene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

1. Muskler veier mer enn fett i den forstand at vevet er tettere: 1 kg muskelvev tar opp mindre plass enn 1 kg fett. Derfor kan to personer veie det samme men ha ganske forskjellig passform på klær osv. hvis den ene har høy kroppsfettprosent mens den andre har mer muskelmasse i stedet.

2. Trener du på en måte som tvinger kroppen til restitusjon etterpå -- enten tilstrekkelig hard kondisjonstrening, eller ordentlig tung styrketrening -- så øker forbrenningen betydelig i typisk 24-48 timer etterpå. Dette oppnås altså ikke ved å lunte avgårde i et behagelig tempo, eller ved å dytte på vekter som ikke er en utfordring på noen måte.

3. Ordentlig tung styrketrening kombinert med et moderat kaloriunderskudd er den beste måten å gå ned i vekt/fettprosent på; de som sier noe annet har pr.def. ikke peiling.

4. Folk er forskjellige, og treningsmåter er forskjellige -- jeg vet det er mange som greier å opprettholde et høyt intensitetsnivå på trening uten å spise noe særlig karbohydrater (det er f.eks. mange bodybuildere som bruker ketogene dietter for å pine vekk de siste kroppsfettprosentene), selv vet jeg at jeg ikke greier det. (Kardio-dominant trening kan gå greit, men ikke løfting av skrot.)

Endret av Leifr
Skrevet

dette er det jeg har hørt og fått erfart etter mange år med mye trening.

muskler veier mer enn fett. for å få vite nøyaktig hvor mye fett og musklene dine veier kan du veie deg på treningssenter. de har ofte spesial vekter som regner ut hvor mange prosent muskler, vann, fett osv du har i kroppen.

man forbrenner mer enn normalt i hele to døgn etter trening.

selvsagt får du i gang forbrenningen under styrketrening. en vanlig feil er faktisk å tenke at man burde trene kondis FØR styrketrening, hvilket IKKE er mest effektivt for forbrenningen. ved kondis trening kan det faktisk ta opp til en halvtime å åf i gang forbrenningen mens kun få min ut i styrketreningen. så det mest effektive er å varme opp i ca 10 min (eller til du er varm) så ha styrketrening og deretter kondis trening.

jeg vil anbefale å spise lett måltid yogurt, banan,en brødskive eller

linende kort tid før trening (ikke for mye da får du hold), etter trening spiser du mat med høyt protein innhold. men ta heller mat med mye proteiner enn ren protein drikk/sjokolade.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk :)

Det oppklarte litt det her da. Kanskje jeg leser for mye stoff av typen: "Nyere forskning viser....."

Prøvde å trene samtidig som jeg gikk på ketogen diett. Gikk stort sett veldig bra det, men de gangene jeg fikk i meg for lite karbohydrater, ble jeg fryktelig arm. Måtte bare avbryte treningen før planlagt. Kroppen ble skikkelig tung, alt ble et ork.

Syns det kan være vanskelig å balansere inntaket av karber på ketogen diett og trening samtidig.

Skrevet

Takk :)

Det oppklarte litt det her da. Kanskje jeg leser for mye stoff av typen: "Nyere forskning viser....."

Prøvde å trene samtidig som jeg gikk på ketogen diett. Gikk stort sett veldig bra det, men de gangene jeg fikk i meg for lite karbohydrater, ble jeg fryktelig arm. Måtte bare avbryte treningen før planlagt. Kroppen ble skikkelig tung, alt ble et ork.

Syns det kan være vanskelig å balansere inntaket av karber på ketogen diett og trening samtidig.

Det er fordi ketogen diett er noe forbannet tull. Kroppen ønsker i utgangspunktet å ha et glykogenlager som den kan bruke når den skal utføre intensiv aktivitet. Når du spiser lite karbohydrater blir selvsagt glykogenlageret mer eller mindre borte, og da har du ikke noe særlig å gi på med hvis du skal kjøre et intervall.

Skrevet

Jeg er heller ikke noen fan av ketogene dietter. Moderat karbohydratrestriksjon kan derimot være kjekt, synes jeg. Han der Fedon-typen har fått mye pepper fra ymse hold, men tankegangen hans har en hel del for seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...