Gå til innhold

Bygge nytt hus eller bygge ut og renovere eksisterende hus?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er odelsgutt på et gammelt skogsbruk. Bruket består av enebolig på ca 110kvm(bygget på midten av 70-tallet, ikke modernisert i etterkant), opprinnelig bolighus på ca 60kvm (ikke egnet for bolig i dag), låve/stabbur etc og store områder udyrket mark og skog. Det er boplikt på bruket.

Mannen er enebarn, har gamle foreldre (80+, fysisk relativt spreke men hukommelsen begynner å svikte) som ønsker å bo hjemme så lenge som mulig (dvs "så lenge de lever").

Vi bor pr i dag i rekkehus ca en time unna, men er "hjemme på bruket" hver søndag for å se til hans foreldre og gjøre det mest forefallende i hus/hage/utmark. Vi trives forsåvidt her vi bor i dag men huset begynner å føles trangt og det er mye vi savner (mer "luft" rundt oss, garasje, gjesterom, vaskerom, større boareal - the list goes on...). Vi planlegger også familieforøkelse det nærmeste 1-2 årene og da er det enda mer nødvendig med mer plass.

Mannen min og jeg har diskutert dette fram og tilbake, og kommet fram til at vi ønsker å beholde bruket og altså også bo der, slik vi er pliktige til ved overtakelse. Planen har vært å ta over hans foreldres bolig, bygge ut og totalrenovere huset til moderne standard og våre ønsker.

Dilemmaene er flere. Først og fremst ønsker altså hans foreldre å bo hjemme så lenge det er mulig - gitt deres fysiske helse kan de gjerne leve i ti år til, samtidig kan ting fort endre seg og de sovner inn/blir pleietrengende i morgen. Vi har selvfølgelig ikke noe ønske om å "jage" dem ut av deres eget hjem. Vi har derfor begynt å leke litt med tanken på å bygge nytt på "åkeren" (udyrket mark).

Minus ved å bygge nytt:

- det vel med tid og stunder altså være tre bolighus på stedet, hvorav kun et er bebodd. Vi har forsåvidt planer for det eldste (og minste) huset, men "70-talls-huset" blir overflødig. Å legge det ut for salg er dødfødt.

- evt hvor mye dyrere vil det bli å bygge nytt kontra bygge ut og totalrenovere det gamle?

Pluss ved å bygge nytt:

- vi kan starte med en gang, i stedet for å vente på at stedet blir ledig

- huset blir akkurat som vi ønsker, i stedet for å flikke på gamle løsninger og kompromisse

- vi kommer nærmere foreldrene til mann, som både vil gjøre livet enklere for oss selv (nå føles det litt som om vi har dobbelt opp av hagearbeid, fiksing og ordning) og det letter samvittigheten for oss begge i og med at vi er der ute og ser til dem daglig

For å klargjøre en ting med en gang, det å bo såpass nærme foreldre (svigerforeldre) er ikke noe problem :)

-----------------------------------------

Det det hele egentlig bunner ut i, er hva prisforskjellen på å bygge nytt kontra renovere det gamle utgjør. På det eksisterende huset ser vi for oss å bygge ut ca 50kvm i grunnareal og bygge på en hel etasje i høyden. I tillegg må "alt" gjøres innvendig (gjøre om noe planløsning, bytte både rør og elektrisk anlegg, nye vinduer/dører, tak (inne)/gulv og tildels vegger (overflate). Kjøkken/bad må bygges helt på nytt.

Bygger vi nytt, ser vi for oss å tegne selv (ved hjelp av arkitekt selvfølgelig). Hus i to etasjer + kjeller, grunnareal ca 160kvm +/- Ikke behov for sprenging på tomta.

Samme om vi velger renovering eller nybygging vil vi få det gjort av fagfolk, kommer til å gjøre minimalt selv (blir i tilfelle "enkle" ting som maling/listing, evt legge noe gulv, sette opp kjøkken etc)

Jeg er helt grønn på dette området - noen som kan hjelpe meg å synse litt på kostnader rundt begge løsninger?

Hva vil lønne seg, og - hva ville DU gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OI!! Her var det mange likhetstrekk med "vår" situasjon.

Er i mer eller mindre samme situasjon som deg. bare at vi allerede bor i 70-talls huset :gjeiper:

Har gått gjennom om vi skal totalrenovere eller bygge nytt..

TROR vi har kommet frem til å renovere. Huset er i for bra stand til å rive ned..

Det jeg ville gjordt i din situasjon er å hørt med en fagmann.. De har peiling! Kan bli veeeldig dyrt å totalrenovere, pluss at det blir aldri "helt nytt".

Deres situasjon er jo litt andreredes, men det at dere ikke bor der allerede. Jeg tro i din situasjon ville jeg bygget nytt.. Da det er usikkert når dere vil flytte inn i det gamle. Blir for dumt å utsette "deres liv" dersom dere har behov for hus.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kan en mulighet være å sette i stand det opprinnelige bolighuset på 60 m2 til kårstue, slik at svigerforeldrene kan flytte inn dit?

Jeg ser for meg at det kan bli tungt å drifte og vedlikeholde to fullverdige boliger på 160m2 og 110m2. Særlig om den siste på sikt blir stående mye tom.

En ting dere i alle tilfelle må ha i bakhodet er at regelverket er restriktivt med hensyn til å føre opp ekstra boliger på gårdseiendommer. I og med det allerede er bolig og kårbolig på eiendommen kan det bli stilt krav om at dere river det opprinnelige lille bolighuset. Dette må dere undersøke med kommunen om. Kommunene (lokalpolitikerne) kan ha veldig ulike holdninger til om de lar en eventuell dispensasjon gå igjennom.

Skrevet

Hva med å leie ut et av husene? Hvis man ikke må pusse det mye opp først. Eventuelt rive det huset som er i dårligst stand.

Ellers ville jeg også foreslå å bygge nytt. Da får man et tidsriktig hus der man har god plass og får det slik man vil ha det fra starten. Og når man også har egen tomt, ville jeg ikke nøle. Men det er mitt syn.

Når det gjelder priser, ville jeg kontaktet et byggefirma.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Å gjøre i stand det eldste huset til kårstue er ikke aktuelt. Først og fremst er det nok noe råte her (den opprinnelige delen er ført opp så langt tilbake som 1700-tallet), huset er ikke tilstrekkelig isolert (vi snakker typ avispapir her), det er verken innlagt vann eller kloakk. Jeg jobber selvstendig, og planlegger å bruke dette huset som arbeidsrom/atelier etterhvert. Det er også perfekt som "gjestehus" sommerstid.

Å leie ut (eller selge) er heller ikke aktuelt, rett og slett fordi det ligger langt, langt utenfor allfarvei. Flere km til nærmeste nabo, flere mil til nærmeste småby - ellers er det bare...skog. Heller ingen turistnæring her i området. De som evt søker seg denne veien, er slike som mannen min - som har vokst opp i området. Felles for disse er at de allerede har eiendom å komme tilbake til.

Til "tross" for dette, elsker vi stedet. For oss er avstand til by (altså butikker/offentlige tjenester) helt overkommelig, det er også en liten grendeskole i bygda og et par fritidsaktiviteter for barn og unge. Jeg jobber som sagt selvstendig, mannen min vil ha mer enn nok med å drifte skogen - økonomisk vil vi ha det mer enn romslig. Samtidig ønsker vi ikke å sløse, men prøve å ta en økonomisk fornuftig løsning ift boligbygging.

Vanskelig altså... Men takk for innspill, jeg tar gjerne imot flere!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vanskleg, men det er lett at 70-tals-huset blir overflødig om kort tid, dersom de bygg nytt. Kan de lagast til kjellarleiligheit eller liknande til foreldra, og de flytte inn i hovudetasja, og det fungere greit for alle partar? Eller bygge på huset til generasjonsbolig, på ein måte som de kan gjere dykk nytte av seinare når de disponerer heile huset aleine?

Økonomisk er det godt muleg de kjem ut relativt likt med full renovering av 70-tals-huset vs å bygge nytt, men på lang sikt vil de jo då ha tre hus å vedlikeholde, betale forsikring og kommunale avgifter på osv.

Vi bor rett nok i gammalt hus sjølve, og kjem til å bygge nytt med tida, om alt går i orden med frådeling osv, men her er det litt meir reelt å leige ut gamlehuset, med gode inntekter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...