Duracella Skrevet 10. mai 2010 #1 Skrevet 10. mai 2010 (endret) Skulle leie bil her for en stund siden, og utleier leide ut barnesete 9-18 kg også. I beste tro tok jeg det setet med 'på kjøpet'. Jeg ble kvalm og uvel da jeg såg for et gammelt og usikkert barnesete som sto i baksetet :-( Var et gammelt HTS-sete kun festet med setebeltet. Nå til dags fester man setet gjerne med isofix eller med en sele fra setet og til skinnene framsetet er festa i e.l. DET er trygt, og setene sitter som støpt. Dette setet ville blitt slengt hit og dit i en kollisjon. Jeg ringde bilutleieren og sa jeg var svært skuffet over setet, han hadde lovt meg at dette var er trygt sete. Det endte i at jeg kjørte bilen dit jeg skulle, og ellers trilla datra mi dit vi skulle.. Det setet var forferdelig ekkelt. Var virkelig bilsetene så enkle for noen år siden?? Det burde virkelig vært lovpålagt at bilutleiere å oppdatere setene med hensiktsmessige mellomrom! Påførende burde det også vært vektlagt bilutleiere mer om for en viktig sikkerhet dette er. Dem er jo lovpålagt å ha sikkerhetskontroller o.l. av selve bilene innimellom, så hvorfor ikke også det som vårt aller helligste sitter i!!? Endret 10. mai 2010 av Duracella
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #2 Skrevet 10. mai 2010 Ansvarlige foreldre sørger for å ha eget bilsete, det er ikke utleiers ansvar å forsikre din brat.
LukaFrost Skrevet 10. mai 2010 #3 Skrevet 10. mai 2010 Du skulle ha sett det bilstete som jeg satt i da jeg var liten. Det var vel mer laget for at barn skulle holdet i ro, ikke med tanke på sikkerhet ved ulykke. Da jeg var liten var det heller ikke påbudt med sikkerhetssele i baksetet. Verden har gått framover.
Gjest Oki Skrevet 10. mai 2010 #4 Skrevet 10. mai 2010 Ansvarlige foreldre sørger for å ha eget bilsete, det er ikke utleiers ansvar å forsikre din brat. Så klart der er utleiers ansvar så lenge han leier ut seter.
Darkannie Skrevet 10. mai 2010 #5 Skrevet 10. mai 2010 Bilutleier kan ikke leie ut biler uten bilbelter, og bør heller ikke leie ut usikre barneseter! Det blir det samme som om at barnet ikke er sikret i bilen i det hele tatt!
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #6 Skrevet 10. mai 2010 Ansvarlige foreldre sørger for å ha eget bilsete, det er ikke utleiers ansvar å forsikre din brat. Id***
liv Skrevet 10. mai 2010 #7 Skrevet 10. mai 2010 var det et hts sete som kan brukes fremover og bakover så er det fortsatt i salg. Det skal brukes forankringsseler når det festes bakover, og kun bilens belte når det festes fremover.
cogito Skrevet 10. mai 2010 #8 Skrevet 10. mai 2010 Me har hatt ei liknande oppleving. Leigde bil, og kryssa av for at me trengte bilsete 9-18 kg. Når me kjem, står det eit gammalt og slitt HTS bilsete i bilen. Det skulle festast med bilens seler. Det følgde ikkje med bruksanvisning, og dei som var på jobb kunne ikkje hjelpe oss. Me fann likevel ganske raskt ut at det mangla ein viktig del, så det var umogleg å feste. Me sa i frå, men dei klarte ikkje finne delen og kom i staden med eit altfor stort sete. Dei hadde visst ikkje fleire seter i den storleiken me skulle ha. Til slutt klarte dei å hoste opp ein babystol som me brukte, i mangel på betre alternativ. (Guten vår var akkurat innanfor vektgrensa, men kanskje litt i lengste laget.) Det tok over 1 time før me kunne dra derfrå, veldig lite kjekt med ein trøtt og lei gut! Det skulle berre mangle at bilutleigefirmaene ikkje har sikkert utstyr tilgjengeleg for sikring av barn! I tillegg bør dei som jobber der, ha kjennskap til setene og kunne montere dei i bilen.
Gjest Fårsikkertkjeft Skrevet 11. mai 2010 #9 Skrevet 11. mai 2010 NB! Ikke ment bare til TS.... En del folk mener at hvis man ikke har siste nytt på barnesetefronten så er man barnemishandler og synes det er greit at ungen skal dø osv. Men de samme menneskene kjører gjerne ti-talls timer i 60-90-sone med møtende trafikk 1-2 meter fra bilen, helt uten hemninger. Det hjelper ganske lite hvor godt ungen er sikra i setet hvis halve bilen smadres og gjør ørten rundkast som følge av sammenstøt i 120-180 km/time (to møtende biler i 80 blir 160 km/t).....nei, da vil de plutselig ikke diskutere mer... Som foreldre må man faktisk også ta med i betraktningen hvor mye man kjører på sånn og sånn type vei. Ikke ensidig fokusere på barnesetet alene. Husk at de som forteller deg at eldre seter er helt ubrukelige, gjerne er de som skal selge deg et nytt, eller kanskje lever av forskning og statstikk på trafikkulykker.
Duracella Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #10 Skrevet 11. mai 2010 Me har hatt ei liknande oppleving. Leigde bil, og kryssa av for at me trengte bilsete 9-18 kg. Når me kjem, står det eit gammalt og slitt HTS bilsete i bilen. Det skulle festast med bilens seler. Det følgde ikkje med bruksanvisning, og dei som var på jobb kunne ikkje hjelpe oss. Me fann likevel ganske raskt ut at det mangla ein viktig del, så det var umogleg å feste. Me sa i frå, men dei klarte ikkje finne delen og kom i staden med eit altfor stort sete. Dei hadde visst ikkje fleire seter i den storleiken me skulle ha. Til slutt klarte dei å hoste opp ein babystol som me brukte, i mangel på betre alternativ. (Guten vår var akkurat innanfor vektgrensa, men kanskje litt i lengste laget.) Det tok over 1 time før me kunne dra derfrå, veldig lite kjekt med ein trøtt og lei gut! Det skulle berre mangle at bilutleigefirmaene ikkje har sikkert utstyr tilgjengeleg for sikring av barn! I tillegg bør dei som jobber der, ha kjennskap til setene og kunne montere dei i bilen. Ja, det høres lignende ut som episoden vi hadde. Det mangla en viktig del for å få festa stolen til skinnen fremsetet står på... og vi prøvde få tak i annet sete med dem, men det var ikke mulig. Han hadde heller ikke forklaring på hvorfor han ikke hadde selene til å feste i skinnene.. Kan si jeg angret bittert på at jeg ikke tok med eget sete, men ikke så lett å drasse med seg sete+ tung base på fly osv., men vi hadde jo leigt sete i beste tro..
Duracella Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 11. mai 2010 NB! Ikke ment bare til TS.... En del folk mener at hvis man ikke har siste nytt på barnesetefronten så er man barnemishandler og synes det er greit at ungen skal dø osv. Men de samme menneskene kjører gjerne ti-talls timer i 60-90-sone med møtende trafikk 1-2 meter fra bilen, helt uten hemninger. Det hjelper ganske lite hvor godt ungen er sikra i setet hvis halve bilen smadres og gjør ørten rundkast som følge av sammenstøt i 120-180 km/time (to møtende biler i 80 blir 160 km/t).....nei, da vil de plutselig ikke diskutere mer... Som foreldre må man faktisk også ta med i betraktningen hvor mye man kjører på sånn og sånn type vei. Ikke ensidig fokusere på barnesetet alene. Husk at de som forteller deg at eldre seter er helt ubrukelige, gjerne er de som skal selge deg et nytt, eller kanskje lever av forskning og statstikk på trafikkulykker. Man ser jo at de nyere setene bla. har bedre hode- og nakkestøtte. Også er de forankret mye mer i bilen. Det jeg glemte å nevne i første innlegget mitt her var at det manglet også en sele som skulle gå fra setet og forankres i skinnen framsetet er festa i. Var jo det som gjorde saken mest 'sårbar'. Vi såg at dette skulle jo gå an, men selene til dette var ikke der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå