Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på om det er noen som har fått 100% finansiering av banken (uten noen som helst tilleggssikkerhet) siden mars?

Etter de nye "reglene" fra finanstilsynet har bankene kun lov til å gi 90% finansiering med mindre man kan gi tilleggssikkerhet. Har hørt om noen som har hørt om noen som har fått 100% i det siste, og ble derfor litt nysgjerrig på om enkelte banker/saksbehandlere ser gjennom fingrene på anbefalingen fra finanstilsynet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en venninne som fikk 100% finansiering på boliglån i banken nå for bare en måned siden.

Skrevet

Bare lurer på om det er noen som har fått 100% finansiering av banken (uten noen som helst tilleggssikkerhet) siden mars?

Etter de nye "reglene" fra finanstilsynet har bankene kun lov til å gi 90% finansiering med mindre man kan gi tilleggssikkerhet. Har hørt om noen som har hørt om noen som har fått 100% i det siste, og ble derfor litt nysgjerrig på om enkelte banker/saksbehandlere ser gjennom fingrene på anbefalingen fra finanstilsynet.

Nei, bankene MÅ ikke ha 10 prosent sikkerhet, men det er anbefalt at de tar hensyn til det. Stor forskjell.

Jeg fikk tilbudt 100 prosent finansiering av DNB Nor i begynnelsen av mars. 90 prosent av Nordea, 90 prosent av Postbanken. Jeg gikk for Nordea, fordi jeg fikk best lånevilkar der. Personlig er jeg glad jeg ikke tok opp lån på 100 prosent, det ville vært utrolig dyrt. Jeg synes at flere bør tenke på hva de kan betjene, fremfor hvor mye lån de -kan- få. Belåningsgraden blir raskt høy om man ikke har noe egenkapital, selv om man er heldig og får startlån.

For å få bedre betingelser spyttet jeg inn egenkapital (dekket av foreldre på kroner 300.000). Jeg vurderte å bruke forskudd på arv til å betale ned enda mer, men av ulike grunner tror jeg det er bedre å vente med det. Skal ikke gå inn på det her, ettersom jeg synes det blir for personlig å snakke om hvilke aksjer/fond jeg har intereser i.

En god venninne av meg kjøpte leilighet i Oslo her forleden. Hun fikk lån på 100 prosent, og tok imot tilbudet. Stilte ingen tilleggssikkerhet. Har hørt om flere som gjør det, men ingen som jeg kjenner personlig.

Skrevet

momo - Vet du hvilken bank det var?

vanya - Jeg spurte ikke om du syns jeg eller andre skulle ta opp et lån med 100% finansiering, kun om du hadde fått det. Om du ønsker en diskusjon rundt det kan du ta det opp i en annen tråd. Du har ikke noe grunnlag for å avgjøre om jeg kan klare et 100% finansieringslån ut i fra det jeg har skrevet.

Ønsker fortsatt flere erfaringer med forsøk på å få 100% finansiering fra andre i de siste månedene.

Skrevet

vanya - Jeg spurte ikke om du syns jeg eller andre skulle ta opp et lån med 100% finansiering, kun om du hadde fått det. Om du ønsker en diskusjon rundt det kan du ta det opp i en annen tråd. Du har ikke noe grunnlag for å avgjøre om jeg kan klare et 100% finansieringslån ut i fra det jeg har skrevet.

Ønsker fortsatt flere erfaringer med forsøk på å få 100% finansiering fra andre i de siste månedene.

Fikk lånepapirene i januar, men tar over bolig i juni, så derfor var det ingen problem for oss å få 100% finansiert. Det kan ikke være noe sånt du har hørt om da?

Skrevet

Fikk lånepapirene i januar, men tar over bolig i juni, så derfor var det ingen problem for oss å få 100% finansiert. Det kan ikke være noe sånt du har hørt om da?

Jo, jeg tenkte på det. Kan jo være at man har fått finansieringsbeviset før de nye reglene kom. Så det var litt derfor jeg ønsker å høre om andre har erfaring med det.

Skrevet

Disse nye retningslinjene fra finanstilsynet er ikke mer enn retningslinjer i seg selv.. med mindre bankene selv har innført de som absolutte interne regler så er det fortsatt mulig å få 100% finansiering.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg innbiller meg at hvis man f eks er et par med god inntekt til sammen, som ønsker et 100% boliglån som er langt innenfor rammene av det de kan betjene (2 mill om samlet inntekt er 1 mill f eks), så er ikke bankene så motvillige - særlig ettersom det "bare" er rretningslinjer -, selv om det også burde være lett for dette paret å kunne spare opp 10% egenkapital.

Skrevet

Jeg skrev om min situasjon, jeg, ettersom jeg, som du sikkert leste av mitt forrige svar, fikk tilbud om 100 dekning. Da er det vel greit å begrunne hvorfor man takket nei, don't you think?;) Banken jeg fikk tilbud om full dekning i nevnte jeg også. Jeg er for øvrig student, men har en godt betalt bijobb, så det burde ikke være altfor vanskelig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Synes svaret til Vanya var ganske så saklig jeg da.

Skrevet

Det var Tolga-Os sparebank.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...