Gå til innhold

Kanskje det blir utendørs vielse på oss...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da vi forlovet oss yttret vi ønske om en utendørsvielse til min kjæres foreldre. Dette er ikke akkurat noe den Norske Kirke er så glad i fikk vi høre, og det var veldig vanskelig og stedet for vielsen måtte ha en viss tilhørighet til kirken/være hellig sted. Mariakirken i Oslo er perfekt, mens kirkebakken ikke går.

Vi har da bestilt kirke, og sett for oss at det blir tradisjonel kirke vielse.

Men etter at min kjære hadde kalt sin far en gammel tørrpinne som så firkantet på alt og ikke prøvde å se at den yngre generasjon kanskje hadde et annet syn på dette med religion - gikk det to dager og nå undersøker han mulighetene for oss å få en utendørsvielse.

(Må da føye til at min kommende svigerfar skal være prest denne dagen, og vie oss. )

Vi ble begge så glade og vi håper nå dette ordner seg siden det er det vi ønsket oss opprinnelig!

Det har vært nok utfordringer underveis med planleggingen... så trengte virkelig en opptur nå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så spennende! Håper det ordner seg!

Gjest Syringa_Lilac
Skrevet

Håper det går seg til :)

Skrevet

Da vi forlovet oss yttret vi ønske om en utendørsvielse til min kjæres foreldre. Dette er ikke akkurat noe den Norske Kirke er så glad i fikk vi høre, og det var veldig vanskelig og stedet for vielsen måtte ha en viss tilhørighet til kirken/være hellig sted. Mariakirken i Oslo er perfekt, mens kirkebakken ikke går.

Vi har da bestilt kirke, og sett for oss at det blir tradisjonel kirke vielse.

Men etter at min kjære hadde kalt sin far en gammel tørrpinne som så firkantet på alt og ikke prøvde å se at den yngre generasjon kanskje hadde et annet syn på dette med religion - gikk det to dager og nå undersøker han mulighetene for oss å få en utendørsvielse.

(Må da føye til at min kommende svigerfar skal være prest denne dagen, og vie oss. )

Vi ble begge så glade og vi håper nå dette ordner seg siden det er det vi ønsket oss opprinnelig!

Det har vært nok utfordringer underveis med planleggingen... så trengte virkelig en opptur nå!

Hvis dere får til dette, hadde det vært strålende med noen tips i etterkant av bryllupet, vi planlegger selv utendørsvielse:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Da er avgjørelsen tatt - dagen etter vielsen melder både jeg og min kjære oss ut av den Norske Kirke!

Utendørsvielse kan vi bare se langt etter! Det sammen kan de fleste andre med mindre det skal skje i et kirkeruin. Biskopen har godkjent noen plasser for utendørsvielser i alle fylker - og dersom du foreslår andre steder enn det - får du nei!

Makan til surmaga 60-åringer!

Skjønner de ikke at den ungre generasjon ser litt annerledes på ting? Og det er snakk om et sted der det tidligere har blitt holdt utendørs påskegudstjenetser - så det er liksom ikke akkurat midt ibyen på ukristelig sted, eller snakk om å hoppe i fallskjerm!

*puh* godt å blåse ut litt.

Og mitt tips til alle dere som planlegger udendørsvielse - få en dommerfulmektig til å gjøre det, eller meld dere inn i Humanetisk forbund. Da er det nemlig MYE MYE enklere!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dommere gjør det heller ikke, med mindre man kjenner en som vil gjøre det på fritiden sin. Sosialhumanistene kan også vie, og de gjør det utendørs.

Skrevet

Hørt om unitarforbundet også. De gjør det visst over alt, men de er ganske populære.

Noen jeg kjenner giftet seg på tinghuset og så hadde de en skikkelig sermoni med familie og venner med en pastor de ikke fikk godkjent til vielsen men som de helst ville ha. Det ble veldig veldig bra!

Skrevet

Vi blir viet av Holistisk Forbund, og de møter opp akkurat der brudeparet ønsker! :biggrin:

Ja, tiden er virkelig inne for at firkantede, stive tradisjoner :murvegg: blir brutt opp av oss nytenkende unge! :sol:

Skrevet

Det er derfor vi vies av HEF. Kirke var uaktuelt, og vi ønsket ikke å vie oss på tinghuset.

Skrevet

Ja, tiden er virkelig inne for at firkantede, stive tradisjoner :murvegg: blir brutt opp av oss nytenkende unge! :sol:

Kunne ikke sagt det bedre selv!

Men med så mange prester (6 stk) i min kjæres familie så ville det nok ikke fallt i god jord om vi fikk disse forbundene til å vis oss... Eller... Skulle ønske jeg var klar over at de fantes da vi begynte å planlegge bryllupet vårt - så kan det faktisk hende vi hadde fått til drømmebryllupet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...