Gå til innhold

Gift - men må dekke utgiftene alene til mitt barn fra før

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Stort sett har ting gått fra "felleskassen", men når mitt barn gjennom årene skulle ha nye møbler, tannregulering, klær etc, har jeg måttet dekke dette selv av egne oppsparte midler som jeg har spart siden han var liten da jeg er eneforsørger, mens når hans barn skal ha nye møbler, tannregulering, klær etc skal jeg være med på å betale det.... Dette føles urettferdig da han og eksen er to som kan dele disse utgiftene. I tillegg har disse to barna masse oppsparte midler, men de skal aldri brukes, men spares "i tilfelle", mens jeg stadig må bruke av mine oppsparte midler til min sønn.

Nå har også mitt barn/tenåring flyttet på hybel og min mann mener at jeg skal dekkes kostpengene til han alene fordi jeg får barnetrygd og et lite farsbidrag. Jeg mener, at så lenge han er umyndig, skal utgifter til min sønn anses som fellesutgifter frem til han er 18 eller til han er ferdig utdannet, i alle fall er det reglene for hans to tenåringer..

Hvordan gjør dere andre det praktisk rundt dette? Jeg føler meg totalt forvirret og får bare høre at jeg er vanskelig fordi han mener at han dekker mer generelt fordi han tjener mer enn meg....

Videoannonse
Annonse
Gjest molte
Skrevet

Hvorfor i all verden finner du deg i at reglene er aannerledes for ditt barn enn for hans? Det er da akkurat det samme! Og det er bare rett og rimelig at han dekker flere fellesutgifter når han tjener mer! Høres ut som om mannen din er en gjerrigpinn, spør du meg...

Skrevet (endret)

Mener du at du er med på å dekke kostnadene på hans barn, mens du samtidig dekker alt av kostnader for ditt eget barn? Hvorfor i all verden gjør du det? Er han virkelig så viktig i livet ditt, at du er med på noe så urettferdig?

og går alt av hans utgifter ut av felleskassen, ville jeg stoppet å føre over penger til den kontoen. Da ville ejg betalt min del av felleskostnader, emn han fikk jaggu meg dekke sine egen utgifter på lik linje som det du må. Eller så får han være med å dekke alle dine utgifter også.

Må si at jeg er litt frustrert på dine vegne, men mest av alt at du finner deg i dette.

Endret av Piper
Skrevet (endret)

Sorry, jeg leste ikke nøye nok...

Mener han at du skal dele på utgifter til hans barn og ikke dele på utgifter til ditt barn?

Endret av isse
Skrevet

Reglene må være de samme for hans barn og dine. Hvis du må betale for ditt barn, må han selv betale for sine. Hvis han betaler for sine av egne penger, synes jeg ikke det er galt at du betaler av dine.

Skrevet

Regner med at dette har vært et tema hos dere lenge? Hvordan rettferdiggjør han at du må dekke alle utgifter alene (+ med hjelp av barnebidrag) for ditt barn, mens han forventer at du skal hjelpe til å dekke utgifter for hans barn? Som du skriver så har han også en ekskone som hjelper til å dekke disse utgiftene?

Gjest gjest
Skrevet

Synes at det som er av utgifter utover bidrag etc som tilfaller ditt barn burde dekkes felles ja. Du skriver farsbidrag og da antar jeg at faren ikke bidrar på noe vis? Min samboer har en datter fra før hvor moren er gått bort, datteren bor i et bofelleskap på en landbruksskole. Han bruker bidragspengene til å dekke bo og kost og det overskytende går av felleskassen. I tillegg tjener han 3 ganger så mye som meg siden jeg studerer og har liten inntekt så jeg kan nesten ikke klage :D

Gjest Gjest
Skrevet

Sorry, jeg leste ikke nøye nok...

Mener han at du skal dele på utgifter til hans barn og ikke dele på utgifter til ditt barn?

Ja....

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde ikke giddi å vært sammen med en så kjip og gjerrig dust.

Gjest Gjest
Skrevet

Regner med at dette har vært et tema hos dere lenge? Hvordan rettferdiggjør han at du må dekke alle utgifter alene (+ med hjelp av barnebidrag) for ditt barn, mens han forventer at du skal hjelpe til å dekke utgifter for hans barn? Som du skriver så har han også en ekskone som hjelper til å dekke disse utgiftene?

Ja, som blant annet er et tema nå. Jeg måtte betale tannregulering til mitt barn med sparepengene mine, mens når det eldste barnet hans skulle ha det, gikk det av felleskassen. Nå skal det andre barnet hans også ha, og jeg mente han kunne ta det opp med eksen sin at de kunne dekke det av f.eks alle sparepengene de har spart med tanke på ungene sine, men det var visst ikke aktuelt.... Jeg har spurt når i alle dager de har tenkt å bruke av disse pengene siden begge snart er myndige og at pengene må ha et mål, men det vet han visst ikke.

Jeg føler meg som en "taper" som har prøvd å spare i alle år og ikke har så mye penger som de to foreldrene har spart på hver av sine og så snart det er snakk om utgifter, er det alltid en selvfølge at jeg skal ta av disse pengene :tristbla:

Skrevet

Du kan fint stopep dette ved å slutte å putte penger inn i felleskassen, noe jeg hadde gjort for lenge siden. Jeg hadde satt meg ned og regnet på hvilke utgifter jeg skulle betale, så hadde jeg latt han og moren til barna fikse resten selv. Han er frekk og du tillater han å være det ved å fortsette å putte like mye penger inn i felleskassen. Eller så kan du trekke vekk de pengene de har brukt på sine barn, og putte resterende inn i felleskassen.

Han gjør bare det du tillater han til å gjøre, og du er den eneste som kans toppe dette ved å gjøre noe med det. Det hjelepr tydeligvis ikke å snjakke med han, så da må det mere drastiske metoder til, nemlig at du trekker fra det beløpet han ahr brukt av felleskassen til de barna, og setter inn resterende. kanskje han da vil forstå at du mener alvor. og skulle han bli sinna for dette, får du vurdere om han virkelig er mannen for deg.

Gjest jomfrua
Skrevet

Fikk bare lyst til å skyte inn noe:

Hans barn har to foreldre som bidrar.

Ditt barn har en foreldre som bidrar.

Man kan på en måte ikke bruke "rettferdighets-tanken" der - for rettferdig er det ikke. De har forskjellig utgangspunkt, sånn er det bare.

Når det er sagt, så må jo du også sette begrensninger da, for deres felleskasse, slik han setter begrensninger for felleskassen. Og det er jo en problemstilling du må ta med din mann. Det ligger mellom deg og han.

Jeg tror du skaper store følelsesmessige problemer for deg selv, ved å fokusere på "taper" og at ditt barn ikke får som hans barn. Ditt barn har ikke de samme ressursene som hans barn (2 foreldre). Disse ulikhetene er overalt og de føles nok ganske ille når de blir så synlige i ett hjem.

Slik jeg ser det så har du og din mann en uenighet om hva felleskassen skal brukes til og det er en reell "issue".

Men jeg tror ikke du skal fokusere på rettferdighetsprinsippet mellom barna, men heller på hva felleskassen skal brukes til og legge noen føringer der som dere begge kan bli enige om.

Gjest tommeline
Skrevet

Det er så mange sinte mennesker her :sukk: Dette er da ikke en kvinneguide , det er en oppbruddsguide. Er det ingen som prøver å løse problemer lenger? Fasiten hos de fleste er å løpe fra problemer tydeligvis. :sukk:

Skrevet

Men herrefred, HVORFOR går du med på dette????? Det er jo bare og sette hardt mor hardt og KREVE at dere deler likt på alle barnas utgifter, eller betaler for hver deres barn!!

Du kan jo ikke fortsette å la ham utnytte deg og "stjele" penger fra ditt barn på denne måten? Sett dine krav eller gå fra gjerrigknarken!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...