Gå til innhold

Så hva energi?

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hvordan uttaler dere energi og hva er egentlig den riktige uttalsen på norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg uttaler det enersji, men jeg lurer på om jeg sier g-en hvis det er i et sammensatt ord, som energikrettsløp :klø: Eller nei, det gjorde jeg ikke :ler:

Endret av Hinata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Energi" kommer fra gresk, og skal derfor (i følge gresk) uttales "enerGi". I motsetning til f.eks "regi" som kommer fra fransk og uttales "resji".

Hva som faktisk er korrekt i norsk uttale vet jeg ikke, men man vil vel si "enerGisk" og ikke "enersjisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EnerGi er riktig, maste fysikklæreren min alltid om. Han skjønte ikke hva vi mente hvis vi sa enerSJi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg snakker om min enersji i form av om man er f.eks opplagt eller ikke skriver jeg det sånn. Snakker jeg om f.eks strøm sier jeg energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg uttaler energi med "g", det samme med strategi forøvrig.

Samme her, men alltid fått beskjed om at det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier enersji. Syns å huske at vi lærte i Språk og kommunikasjon på UiB at begge uttalemåtene var riktige...? Meget mulig jeg tar feil, det har blitt noen år siden jeg tok det faget!

Edit: Språkrådet anbefaler at ordet uttales som det skrives, så da får jeg vel prøve å skjerpe meg!

Edit 2: Ordnett.no sier at begge deler er greit. Så da får noen andre komme med fasiten!

Endret av hikari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Har også lært at begge deler er riktig.

Før synes jeg det hørtes rart ut med enerSJi , for det er jo en G, og ikke sj. Nå er det ikke rart lenger, og jeg sier Enersji, men jeg er enerGisk f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier enersji. Syns å huske at vi lærte i Språk og kommunikasjon på UiB at begge uttalemåtene var riktige...? Meget mulig jeg tar feil, det har blitt noen år siden jeg tok det faget!

Edit: Språkrådet anbefaler at ordet uttales som det skrives, så da får jeg vel prøve å skjerpe meg!

Edit 2: Ordnett.no sier at begge deler er greit. Så da får noen andre komme med fasiten!

Begge deler er riktige, men som Språkrådet anbefaler, gjør jeg.

Synes i grunnen at alle ord burde uttales slik de skrives. Evt skrives slik de uttales.

"jej synes at de di anbefaler er bra." Evt "jeG synes at deT dE anbefaler er bra."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...