Gjest AnonymBruker Skrevet 9. mai 2010 #1 Skrevet 9. mai 2010 Når folk snakker om tidsreiser så er det spesielt en ting jeg ser som dukker opp ofte og det er å dra tilbake å drepe Hitler før han fikk makta. Men er det så lurt? Hva tror du vil skje da? Vil verden være mye anderledes? Og vil ikke da mange som lever i dag kanskje ikke leve da besteforeldrene/foreldrene kanskje traff hverandre under krigen, men i gjen så vil jo sikkert over 12 millioner mennesker hvære i live (eller etterkommere av dem). Og det er jo også veldig lenge siden så man forandrer jo også svært mye, da sikkert mye ting i dag er påvirket av andre verdenskrig. Hva mener du egentlig? Ville verden blitt bedre? Kunne den blitt værre? Hvordan tror du verden hadde vært i dag uten andre verdenskrig? Og ja, jeg vet det ikke er mulig.
Mann 42 Skrevet 10. mai 2010 #2 Skrevet 10. mai 2010 Vanskelig å si, selvsagt. For ikke å si umulig. Man fremholder at Hitler var skyld i 2. verdenskrig, og forsåvidt var han jo det. Men det tyske folk i tiden etter 1. verdenskrig, var mer enn klar for å høre på hva Hitler hadde å si om grunnen til at de tapte krigen og at livet generelt var så vanskelig for dem som det var. Arbeidsledighet, hyperinflasjon, krigserstatning, etc, etc. Hitlers meninger var nok ikke enestående. Jeg tror at krigen utmerket godt kunne kommet, selv uten Hitler. Og jeg tror faktisk at i såfall kunne tyskerne utmerket godt kunnet komme til å vinne den. Hitler gjorde seg skyldig i en rekke spektakulære tabber, som selv ikke tyske militære tradisjoner og dyktighet og tysk teknologisk kompetanse kunne veie opp for. Hadde ikke tyskerne hatt en gal fører, så er det ikke godt å si hvor det kunne endt. Men gitt at å drepe Hitler, ville resultert i at 2. verdenskrig ikke hadde kommet i stand: Japan ville antakelig fortsatt vært et keiserdømme. Man kan godt se for seg at de også ville hatt en dominerende posisjon i Asia, gjennom militære muskler, vel så mye som økonomiske. Sovjetunionen ville ikke vært utsatt for den ødeleggende fedrelandskrigen som drepte over 20 millioner av deres borgere. Ville vi hatt atomvåpen? Ikke godt å si. Men Manhattanprosjektet var ekstremt kostbart, og den viktigste grunnen til at det kom i stand, var at man var livredd for at tyskerne skulle utvikle disse våpnene først. Ikke godt å si om amerikanerne ville satset så mye penger på å lage den første bomben. Russerne fikk sin første bombe gjennom å spionere på amerikanerne. Jeg har forresten lest et eller annet sted at tyskerne sjekket ut vitenskapen og teorien, og konkluderte med at de ville bygge våpenet ETTER at de hadde vunnet krigen, siden det lå an til å bli en så dyr og tidkrevende fornøyelse at det ikke ville være regningssvarende å bruke så mye folk og penger på det. Men at det ville være en god langtidsinvestering. Hadde ikke 2. verdenskrig kommet i stand, er det ikke godt å si hva som ville skjedd i fht romkappløpet. Verner von Braun elsket raketter allerede fra barnsben, om jeg ikke husker feil, men tyskerne ville neppe bedt ham om å bygge V2 om det ikke var for krigen. Og V2 er forgjengeren til alle ballistiske raketter, alle ICBM og alle raketter som tar nyttelast ut i rommet. Inkludert den som bar Sputnik opp i omløpsbane. Da det skjedde, fantes det ingen matnyttige sivile anvendelser for denslags. Det tok MANGE år fra Sputnik, til noen fant på noen nyttige grunner til å reise opp i rommet. Det er ingen som helst grunn til å tro at noen ville vært villige til å betale for de første romprogrammene uten Sputnik, og Sputnik ville ikke kommet av bakken om det ikke var for Verner von Brauns fremragende kolleger, og Hitlers Vergeltungswaffe-2, som gav dem stort sett så mye ressurser de bare ville ha. Så det meste som har kommet ut av romfartsteknologien (dvs ved siste telling, pretty much everything) skriver seg fra det kjernefysiske våpenkappløpet under den kalde krigen etter 2. verdenskrig. Og rakettene ble laget med tysk know-how. Begge sider grabbet til seg de tyske forskerne og teknikerne de kunne få lagt vantene på, og tok dem med seg hjem for å bygge våpen. Vi ville heller ikke hatt NATO, FN eller EU, som alle er konsekvenser av de store europeiske krigene. Så om Marty McFly hadde reist tilbake til sommeren 1889 og lagt en pute over ansiktet til lille Adolf i et strategisk passende øyeblikk, så er det neimen ikke sikkert at han ville likt den verden han vendte tilbake til.
Gjest green tea Skrevet 10. mai 2010 #3 Skrevet 10. mai 2010 da kan det hende at du aldri ville blitt født. for de at da kunne det hent at noen ville bit samen med en anen som kanskje ble drept.
Larsern Skrevet 10. mai 2010 #4 Skrevet 10. mai 2010 Mest sannsynlig ville ikke noen av oss på forumet eksistert dersom Hitler ble tatt av dage før 2. verdenskrig. Alt som skal til er at unnfangelsen hos våre foreldre eller besteforeldre ble forskjøvet med et sekund, og en annen sædcelle hadde tatt premien. På sett og vis kan man jo takke Hitler for at man lever, selv om det høres absurd ut.
Joe Skrevet 10. mai 2010 #5 Skrevet 10. mai 2010 Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke ville vært født da. Oldefaren min var tysk soldat.
waco Skrevet 10. mai 2010 #6 Skrevet 10. mai 2010 Vi hadde i det minste sluppet denne israelproblematikken. Men at nasjonalsosialistene valgte hitler, og ikke hitler som valgte nasjonalsosialistene er vel sant.
Gjest Bianca26 Skrevet 10. mai 2010 #7 Skrevet 10. mai 2010 (endret) Når folk snakker om tidsreiser så er det spesielt en ting jeg ser som dukker opp ofte og det er å dra tilbake å drepe Hitler før han fikk makta. Men er det så lurt? Hva tror du vil skje da? Vil verden være mye anderledes? Og vil ikke da mange som lever i dag kanskje ikke leve da besteforeldrene/foreldrene kanskje traff hverandre under krigen, men i gjen så vil jo sikkert over 12 millioner mennesker hvære i live (eller etterkommere av dem). Og det er jo også veldig lenge siden så man forandrer jo også svært mye, da sikkert mye ting i dag er påvirket av andre verdenskrig. Hva mener du egentlig? Ville verden blitt bedre? Kunne den blitt værre? Hvordan tror du verden hadde vært i dag uten andre verdenskrig? Og ja, jeg vet det ikke er mulig. Tror ikke det hadde holdt å drepe hitler. Tror man måtte drept både Josef Stalin, Herman Gøring og Heinrich Himmler og de også. For hadde ikke han levd hadde en av disse startet krig. Ja jeg vet Josef Stalin ikke var nazist men han var slem han og.. på andre siden. Endret 10. mai 2010 av Bianca26
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå