Gå til innhold

Barne TV - før og nå....

monja

Anbefalte innlegg

Har akkurat gløtta litt på Barne TV, og jeg må si at jeg synes det som sendes nå er noe vrøvl i forhold til det som ble sendt da jeg var knøttis - for litt over 20 år siden :ler:

Er det bare meg som har blitt for gammel til å forstå Sesam Stasjon, Pokemon etc, eller er det bare sånn at jeg er fastkjørt i gamle spor der det finnes Halv7, Portveien 2, Lekestue og Labbetuss???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med deg!

Den gamle barnetv'n var da bare mye bedre. Portveien2 og tøydokke anna.

Sesam stasjon har jeg ikke så mye imot - men alt det andre fjåset de sender. Stakkars unger sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, ungene liker det, og det er vel helst de programmene er myntet på, ikke sant? ;)

Selvsagt liker ikke alle barn det samme, og det vil variere etter alder. Uhu! på fredagene var lenge podens desidert største favoritt.

Jeg mistenker at hvis det ble sendt en sesong med Portveien 2 i dag, så ville mange unger sitter slik: :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Husker "Jeg og du og kaktusen" hehe...mimre mimre

Leste for en stund tilbake at mange voksne er så opphengt i alle de "flotte" barnesangene og de gode gamle barne-tv som virkelig var noe...

Men det vi ikke forstår er at ting går framover og videreutvikles.

Og barna liker det og det er jo det som er hovedsaken.

Det er det samme med moter og klær. Fordi om bestemor synes gamle klær var så flott, så har moten forandret seg og vi yngre liker moderne klær best.... :wink:

Synes det er så korselig å høre på gamle barnesanger og se glimt av gamle barne-tv programmer, men barna liker det egentlig ikke så mye. En del sanger liker de, men ikke så mye som nåtiden....

Men en ting er sikkert, dette spøkelsessprøytet de sender på fredager liker verken jeg eller barna!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så gammel at mine favoritter var Colargol og Professor Baltazar....

8)

Husker også Den Hvite Stenen og Sommeren på Mirabelløya, det var thrillere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og lokomotivet Tøffe og Hr. Snillesen...og Pompel og Pilt...Pernille og Hr. Nelson...Cirkeline og musene Fritjof og Fredrik (?)...Stian med sekken...Sam og Trylleballen...

*SUKK* Those were the days... :(

Har lyst på en kveld med mye god vin og Hr. Snillesen, jeg... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ser på uhu nå så er det et program om spøkelser som ikke skremmer barn , mange barn har faktisk sluttet og bli red spøkelser etter og se på uhu , det er lavd på en slik måte at barna ser snille spøkelser....

hva med pompel og pilt som skremmte livs møkka av de fleste unga?

innholdet i barnetv har kansje blit kjedelig for oss voksne men det er bedre tilrettelagd for barn nå en før og det er vel barn som de programene er for....

var mye fint før ja , og det kommer barna våre også til og si om 20 år , da kommer de til og si at før var det uhu , sesam og asgeir , det var tider det sier de da , mens nå er det jo bare tull på barnetv...

om du tar foxkids osv så er det kanaler som er lavd for og selge leker,og det har ikke så mye med en diskusjon om barnetv på nrk og gjøre egentlig mener nå jeg da men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Jeg er så gammel at mine favoritter var Colargol og Professor Baltazar....

8)

Husker også Den Hvite Stenen og Sommeren på Mirabelløya, det var thrillere det.

:ler: husker jeg og, begynner å bli gammel gitt :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må nok bare innse at den "gode gamle tiden" er borte. Var på foreldremøte i klassen til niåringen min igår, og da sa lærerinna at hun hadde prøvd å lese Anne Kath. Vestly til ungene og de hadde ikke forstått mange av ordene, bl. a. hjulvisp...var det ingen som ante hva er for noe. Så sørgmodig hadde hun måttet innse at dette faktisk var blitt for "gammeldags" for ungene. De klarer ikke lenger å sette seg inn i slike situasjoner som mormor og de 8 ungene gjennomgår, eller de andre karakterene hennes fra bøkene.

Jeg savner også ofte de gamle Barne TV programmene, fra den tiden det bare var 20 minutter barne TV og mandagene ikke hadde barne TV i det hele tatt. Så gammel er jeg.. Men den tiden kommer ikke tilbake, da ungene ser på "rolige" filmer og er fornøyd med det. Nå skal det skje mest mulig på kortest mulig tid, virker det som. Jeg er overbevist om at sønnen min er så hyper som han er pga all den dritten han svitsjer innom på Fox Kids og Cartoon Network. Makan til søppel TV.

Datteren min på 6 liker derimot Pompel og Pilt, jeg har da dem på video, var jo stor fan. Hun liker rolig og stille barne TV, men da får gutten min sponk!!...han er vel blitt for stor, tenker jeg.

Helst skal det være film nå, for han, og aller helst Småspioner 2, makan til søppel!!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og jeg og Kaktusen!! :hoppe: 'SUKK'

Det var min favoritt..sammen med samegutten Ante. :hjerter:

Jeg har en sønn på 5 år, og det vises ganske ok barne-TV på NRK.Ikke så mye vold og action som på andre kanaler.Vi har ikke parabol,men det har mormor og morfar...når gutten er der går det mye på FOX KIDS.Jeg tror ikke det er bra for små barn å se på slikt på TV'en.Sønnen min sa en dag 'Jeg vet ikke om det er fantasi eller virkelighet..'. Vi snakket om Supermann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Åååå skjelve....jo takk,jeg husker alt det rølpet dem sendte,hehe!En del minner selvsagt-Vi på Saltkråkan og Eeeeeemil fra Lønneberget og en hel del andre.

Men jeg minnes jo "Lekestue"....pedagogisk lære-fjernsyn for alle pengene..."I dag skal vi ut gjennom det ruuuuuuunde vinduet,dere".... :ler::ler:

Puh!Jeg minnes alt det dølle de sendte,da var det MYE gøyere å sitte oppe lenge og se Helgenen,Muppetshow og masse detektimer!Det var kult det!

Hehe,og Finsk Fjernsynsteater hver Tirsdag...Trim for eldre....Olsenbanden-filmene...Halvsju....Derrick!

Halt!Der Kriminalpolizei!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La meg bare påpeke at Småspioner-filmene er gode de. *snurt* :blunke:

Jeg har lest endel Anne Cath. til min sønn, men den litteraturen passet ham best når han var 5-6. Vi har forresten nettop lest Tarzan. DER er det gammeldags språk, gitt! Men det fenget. :)

Man kan si mye om dagens barneprogrammer (og at det er mye søppel på nevnte kanaler er det ingen tvil om), men dette behovet mange unger har for fart kan vel også ha litt med hva slags samfunn de vokser opp i. Når man eksisterer i en tilværelse som på mange områder krever et høyt gir, så er det kanskje ikke så enkelt å plutselig stille om.

Når det gjelder å skille fantasi fra virkelighet, så er jo ikke det noe som dukket opp med nye programmer. Jeg hadde selv perioder som barn der jeg var sikker på at det jeg hadde sett (på gode gamle NRK) var sant. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidene har forandret seg - det må vi bare innse.

Nå er det ikke bare NRK lenger.

Vi har

* Tv 2

* Tv 3

* Fox Kids

* Cartoon Network

* Disney Channel

På NRK er det mer kvalitet over barnetv-programmene enn visse andre.

En jeg ikke likte - men gutten min på da 2 år elsket...

Var Teletubbiene... :kvalm:

Makan til skitt... :-?

Nå er det lenge siden han likte å se det- heldigvis.

Uhu er et av få program som fenger.

Jeg liker det ikke nevneverdig, men det gjør barna...

Ellers er det vel mange som ser dvd eller video i tillegg...

Ungene elsker også Emil, Pippi - Madikken etc når det går på tv...

Personlig synes jeg det er for mye tv-titting som det er.

Få ungene ut i aktivitet istedetfor...

Og er barne tv for oss eller barna...? :wink:

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har også elsket Teletubbiene i ett-til-to-årsalderen.

Jeg synes også det er "hjernedødt", men i den alderen fokuserer de vel ikke så mye på dypt innhold som at det er enkelt og lett gjenkjennelig.

Synes det er viktigere at de har noe å kose seg med, enn at det er så innmari meningsfullt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teletubbiene fungerer på en måte på de minste barnas nivå, så jeg vil egentlig ikke si det er "hjernedødt" (selv om jeg i en periode ville bruke Laa Laa til å denge resten av gjengen med..).

Såpass enkelt bør det kanskje være for at de minste skal kunne henge med, blir det mer "meningsfylt" blir det vel også fort for avansert for dem.

Man kan selvsagt diskutere hvorfor så små barn trenger å se tv i det hele tatt, men når det først skal lages noe for dem, så er Teletubbiene (desverre) geniale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små barn trenger sikkert ikke å se TV, men av og til er det mye lettere enn å aktivisere dem i egen lek når man f.eks. skal lage middag.

Mulig jeg er en dårlig mor men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

en ting er sikkert: teletubbies er det verste drittet som er laget, og det skal ikke inn i huset her!!!!

jeg har kjøpt inn disneyfilmer på DVD, og skal prøve å få tak i de gode gamle, bla He-man, diplodos, ulysses, shagma, osv. skal være på ENGELSK så ungene lærer seg det. det jeg har sett med gru nå er at alle filmene for barn dubbes over til norsk, slik at ungene ikke lærer seg engelsk overhodet!!!

da vi var små (80-tallet) lærte vi jo engelsk omtrent fra 5-6 års alder pga filmene vi så, og vi forstod da hva det handlet om og syntes det var like gøy selv om det var på engelsk.

ikke noe norsk tale i dette huset iallefall.

Iset 31+0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...