Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en brannskade nå for snart to uker siden. Skaden er på huden på foten og på siden av leggen. (Kokte varmt vann som traff disse områdene.) Dette er andregradsforbrenning, overflødig. Dvs andregradsforbrenning på overflaten for å si det sånn...

Har nå stelt sårene to ganger, denne andre gangen har jeg kun kjøpt sånn plaster med skinnaktig stoff på, (etter å ha fått sånn greie med vaselin på både fra sykehuset samme natten, og fra legen 3 dager senere.)

Er dette riktig? For nå pleier jeg huden i 2-3 dagers mellomrom uten fuktighet, altså vaselin, men vasker huden med klut den dagen jeg tar den av.

Hva skal jeg gjøre videre? Får vel ikke arr ?

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

Er det kommet hull på blemmene? Eller har de begynt å trekke seg sammen av seg selv?

Jeg har hatt et par kraftige andregradsforbrenninger selv, men det eneste jeg gjorde var å sørge for at blemmene fikk trekke seg sammen selv og å unngå å skape av ruene som kom. Det er i grunnen bare å sørge for at bandasjen ikke fester seg fast og elles å pleie dem som et vanlig sår.

Normalt sett så vil du ikke få noe mer arr enn du ville fått ved et vanlig skrubbsår. Kommer selvfølgelig an på hvor dype sårene er, men så lenge de bare er overfladiske så blir det ikke noe særlig arr.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det kommet hull på blemmene? Eller har de begynt å trekke seg sammen av seg selv?

[..] Det er i grunnen bare å sørge for at bandasjen ikke fester seg fast og elles å pleie dem som et vanlig sår.

Etter første behandling (altså etter å ha latt det gå noen dager) så har blemmene blitt ''større'' og mykere og dermed lettere å bare ''skrape dem forsiktig vekk under rensing av huden,'' takket være den greia som inneholdt vaselin som gjorde blemmene lettere å få bort. Huden er altså lyserosa på de stedene hudblemmen var stor og hoven. Det var sikkert det du mente med å ''la dem trekke seg sammen av seg selv'' ? Når det gjelder bandasjen, så tror jeg at denne ene gangen her så må jeg ha bommet litt med å la den skinnende delen av ''plasteret'' feste seg fast på huden, for det har jeg merket at den er.. må faktisk dra hardt for å få den bort.. og jo, jeg har festet bandasjen litt stramt rundt delene nå, for at jeg skal slippe å ordne på den hele tiden. men den er ikke fOr stram.. Når det gjelder vaselin-greia, så har jeg den altså ikke på lenger for å ikke la huden være altfor fuktig nå som områdene trenger å gro/få den nye huden tilbake. Eller tar jeg feil? For cellene arbeider sikkert raskere når det er fuktighet på gang..

Takker for gode råd for hva jeg kan gjøre videre. Ønsker å få tilbake den gode huden min før sommeren starter! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

At du må dra hardt for å få bort plasteret kommer av at du ikke har brukt vaselinen.

Gjør du bare som du fikk fortalt på sykehuset, og la elles såret være i fred. Det er lurt å unngå å få sol direkte på arret før det er blitt mest mulig lik hudfarge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...