Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

hvor mye er normalt å betale i barnebidrag? vet at det kommer ann på mange ting, slik som inntekt, samvær osv.. men lurer på om feks 1000 kr mnd - er det lite eller mye? finnes det noe minstegrense, eller kan man også risikere at en havner på 0 kr mnd?

vi vurderer å ha privat avtale men må NAV vite noe om hva vi er enige om i avtalen? dersom vi ønsker at de gjør en berekning på hvor mye far må betale, koster det penger for at de skal gjøre det?

mye spørsmål her men.. håper noen har svar til meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror minstebidraget her i Norge er på kr 1240 eller 1260. Men har bidragsyter lavere inntekt enn 164000, mener jeg det er, er han ikke bidragspliktig.

http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/steg1.action

Du kan sjekke på denne, men det er ikke alltid den slår ut 100 %

Men personlig syns jeg 1000 kr er lite, men det kommer jo også an på hvor mye samvær bidragsyter har

Skrevet

hvor mye er normalt å betale i barnebidrag? vet at det kommer ann på mange ting, slik som inntekt, samvær osv.. men lurer på om feks 1000 kr mnd - er det lite eller mye? finnes det noe minstegrense, eller kan man også risikere at en havner på 0 kr mnd?

vi vurderer å ha privat avtale men må NAV vite noe om hva vi er enige om i avtalen? dersom vi ønsker at de gjør en berekning på hvor mye far må betale, koster det penger for at de skal gjøre det?

mye spørsmål her men.. håper noen har svar til meg :)

Har dere privat avtale trenger ikke Nav å vite noen ting! :)

Dersom det er ønskelig at Nav Innkrevningssentral skal kreve inn bidraget, fordi evt. far ikke betaler i tide må det foreligge en privat avtale. Det er gratis.

Dersom Nav skal gjøre beregningen må du betale 860 kroner og far må betale 860 kroner.

Og ja, man kan riskere at man havner på 0 kroner per måned. Ved noen tilfeller.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror minstebidraget her i Norge er på kr 1240 eller 1260.

Det er ikke noe som heter minstebidrag i Norge. Beløpet du sikter til er maksimalt bidragsforskudd, d.v.s. maksimalbeløpet innkrevningssentralen betaler til bidragsmottaker dersom den bidragspliktige ikke betaler. Og det er kun bidragsmottakere med veldig lav inntekt som har krav på hele dette beløpet.

Jeg tjener 350000 kr og har da krav på å få utbetalt kun 50 % av maksimalt bidragsforskudd fra NAV. Jeg har barn med en slabbedaske som ikke gidder å jobbe, så han har for tiden "ingen bidragsevne!, og slipper å betale noen ting. Så da får jeg 680 kr per mnd, dvs 50 % av maksimalt bidragsforskudd. Det var en periode han måtte betale ca 300 per mnd, mens NAV betalte det i mellom.

Gjest Gjest
Skrevet

Om 1000 kr er mye eller lite kommer an på inntekten deres bl.a.

Dersom han tjener mye mer enn deg, er 1000 altfor lite.

Jeg vil anbefale at dere bruker bidragsveilederen på nav.no som en pekepinne, selv om dere inngår privat avtale. Dersom dere ikke har mange mine-dine-og-våre-barn, er denne ganske grei å bruke.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg får 0,- i bidrag fra far, skal ta opp saken med NAV ang om jeg kan få noe forskudd i stede. Far har full jobb og bor sammen med fruen og deres barn, null samvær med "mitt" barn så her er det antall barn han bor sammen med som har vert utslaget. Jeg vil nemlig i flg beregnigene ikke få bidrag uansett hvor lav inntekt jeg har.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg får 0,- i bidrag fra far, skal ta opp saken med NAV ang om jeg kan få noe forskudd i stede. Far har full jobb og bor sammen med fruen og deres barn, null samvær med "mitt" barn så her er det antall barn han bor sammen med som har vert utslaget. Jeg vil nemlig i flg beregnigene ikke få bidrag uansett hvor lav inntekt jeg har.

Det skjønner jeg ikke.. Har far veldig lav inntekt da eller? MIn mann betaler barnebidrag på to barn som han har samvær med, selv om vi har barn sammen

Gjest Analyticus
Skrevet

Bruk kalkulatoren på NAV og få skikkelige tall. Ikke bare tenk på et tall og inngå en avtale på det grunnlaget, det ender bare med at en av partene blir lurt. Om begge oppgir korrekte tall så er det om ikke rettferdig, i hvertfall i henhold til reglene. Å inngå en privat avtale uten å ha fakta på bordet er ikke å anbefale.

Merk at maksimalt bidrag man kan betale er 25% av brutto inntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...