Gå til innhold

Begynne å trene og lære om kosthold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir helt tullete. Her er jeg, en normalvektig kvinne som trives med seg selv. Jeg har nettopp begynt å trene seriøst for å bli sterkere (trenger det i forhold til jobb). Jeg har meldt meg inn i studio, kjøpt nye klær og er virkelig klar til å bli i bedre form. Jeg vet at ved mye trening og hvis man vil ha resultater, må man ha en noenlunde bra kosthold. Så nå har jeg lest en del artikkler, forum, blader osv med trening/kosthold. Men uannsett hva jeg leser, handler det om å gå ned i vekt, fjerne magen, bort med 5 kg osv. Jeg vil jo ikke det! Jeg vil ikke gå med underskudd i kalorier. Jeg vil rett og slett komme i bedre form og bli sterkere. Jeg vil lære om kosthold som gir kroppen min rett energi og det som gjør at jeg får best mulig utbytte av treningen. Vekttap er uaktuelt for meg.

Hvor i all verden finner jeg informajson om slikt?

Er det noen her som kan svare på et par spørsmål?

Jeg trener ca 4-5 ganger i uka. Kondisjon og styrke. Jeg har en aktiv jobb, mye gåing og bæring. Hvor mange kalorier bør jeg få i meg på en dag, for å ikke gå ned i vekt og heller bygge muskler?

Kan jeg spise "alt" av vanlig sunn mat, eller er det noe jeg bør spise mer/mindre av?

Hvis jeg har hatt en god treningsøkt, ødelegger jeg denne ved å spise junkfood etterpå?

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Coarvi
Skrevet

Vel, da er det jo så "enkelt" som at du må spise like mye som du forbrenner i løpet av en dag. Det er faktisk ikke noe hokus pokus. Tror ikke du trenger å henge deg så mye opp i hvor mye du skal spise, mest sannsynlig vil du automatisk spise litt mer når du trener mer.

Du kan eventuelt gå inn på www.tn.no/ryp og sjekke kalkulatoren deres for hvor mange kalorier du bør få i deg hvis du vil gå opp i vekt (muskelvekst)/ned i vekt eller holde vekta stabil (forutsetter at du trener). Denne viser deg også hvor mye proteiner/karbohydrater/fett du bør ha, men personlig syns jeg ikke man skal henge seg for mye opp i det, så lenge du spiser et sunt og balansert kosthold. Jeg ville også prøvd å lete etter artikler på f.eks iform.no og treningsforum.no, da disse sidene ikke bare består av slankere.

Om du kan spise alt av sunn mat kommer jo an på hva du syns er sunt. Ingenting er sunt i enorme mengder, litt av alt er bedre... ;) Det er viktig å få i seg nok protein ved styrketrening, men det er godt mulig du allerede får i deg nok protein. Ellers påpeker mange viktigheten av å spise innen 30 min etter trening, gjerne noe med både raske karbohydrater i og litt protein.

Med mindre du spiser junk hver gang etter trening tror jeg ikke junk vil ødelegge for den ene økta nei. Det er ikke sånn at effekten av treningen forsvinner helt bare fordi du spiser junk etterpå.

Det viktigste tror jeg er å føle seg litt fram, det er bedre å kjenne på kroppen om kostholdet fungerer enn å henge seg opp i drøssevis av regler.

Skrevet

Hehe..

Samma med meg. Jeg kan ikke gå ned mer, fordi da blir jeg undervektig..:S

Men det jeg trener er styrketrening, dans, yoga og litt kondis opp fjellet :gjeiper: Det som er kjek to gholder meg i form :)

Er nok litt treningsnarko, fordi trener lett 5 ganger i uken, så lar meg spise det meste jeg vil..

For å unngå å gå ned i vekt drikker jeg proteinshake. Ikke for å bli stor og bulkete, fordi det vil ikke være mulig viss ikke jeg LEVER på treningssenteret..

Spiser også helt vanlig, men fokuserer på å spise sunt.

Og da jeg trener nesten hver dag tillater jeg meg å spise hvor mye jeg vil.. "VI" kan nesten spise så mye vi vil, så lenge det er sunt. Spiser en sunt nok kan en nesten spise uendelig mye.

Eks. EN korg jordbær = kalc til 1 stoor kjeks :P Helt vilt.

Dersom du vil bygge litt musker må du få i deg proteiner. Jeg ville gått til innkjøp av proteinshake. Finn en god, og du bygger muskler. Du blir ikke bulkete med mindre du går inn for å bli bulkete. Har ikke nok manlige hormoner i kroppen til å bli sånn vi fleste kvinner...

:)

EN bra side er: www.iform.no

Her står det mye om fitness, trening, muskler og kosthold. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er som deg, trenger de kiloene jeg har :) Jeg spiser alt det jeg har lyst på, når jeg har lyst på (skal sies at jeg spiser ganske regelmessig: frokost, brunsj, lunsj, middag og kveldsmat + mellommåltider). Jeg vet ikke hvordan man teller kalorier, og har ikke lyst til å lære det heller. Nå er jeg heldig nok til å foretrekke sunn mat fremfor junk, men jeg er ikke fremmed for å spise junk en gang i mellom heller. Bare tenk over at du får i deg nok proteiner, fett og karbohydrater.

Jeg trener styrke, kondisjon, aerobic, yoga, jogger i tillegg til ulike former brettsporter og at jeg går overalt hvor jeg skal. Blir vel bortimot hver dag.

Jeg gikk opp fem kilo etter at jeg begynte å trene aktivt, og de har blitt værende. Tipper det hovedsakelig er muskler, og jeg er uansett veldig fornøyd med den ekstra vekten, jeg er til og med enda finere enn jeg var i utgangspunktet ;)

Jeg synes også det er kjipt at trening stort sett kobles opp til vektnedgang, for da er man ikke i målgruppen, men vi får bare bruke vettet og ta til oss det som er verdt noe for oss, og la resten gå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...