Gå til innhold

Nettlisens kan komme til Norge

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10005736

Danskene og tyskerne må allerede betale tv-lisens for datamaskiner og mobiltelefoner. NRK følger utviklingen nøye.

Hva synes du om dette?

Og hva er egentlig internett sin fremtid? Hele tiden så er det folk som mer eller mindre prøver å kontrollere det.

Er det ingenting vi forbrukere kan gjøre? Hva om hele Norge nektet å betale?

Videoannonse
Annonse
Gjest Emera
Skrevet

Jeg synes det er rart ikke lisensen allerede omfatter nett og mobil. TV-lisens er jo en avgift for å eie en TV-mottaker, og da spiller det vel ingen rolle hva slags mottaker man har. Dette er altså ikke en "nettlisens" eller en "mobillisens." Så lenge NRK krever penger for at vi skal kunne se TV så burde de være konsekvente. Det er de ikke, og da tenker jeg at TV-lisens i sin nåværende form er utdatert.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det ingenting vi forbrukere kan gjøre?

Stemme Frp eller Dlf.

Gjest sint
Skrevet

Synes det her høres litt rart ut. Burde ikke da i såfall nettet være reklamefritt? NRK er reklamefritt, fordi de får inntekt fra lisens (og derpå ikke kan være kommersielle) Kan ikke se noen legal grunn til at noen skal kunne kreve lisens fra nettbruk.

Dessuten eier jeg mottageren min. Bruker mobilt bredbånd. Og den mottageren har jeg egenhendig kjøpt. Utover dette betaler jeg for bruk av nett. Hva mer kan de kreve? Blir det flere lisenser, så foretrekker jeg å bli kriminell. Kobler meg til det usikrede nettet til naboen...noe i den dur... :sjenert:

Gjest fortsatt sint
Skrevet

Jeg er den "sint"(e) gjesten oversom bare må føye til ting. For etter å ha lest artikkelen stiller ting seg litt annerledes.

1. Hvis NRK er redde for snyltere, så får de jo heller la være å legge ut egne produksjoner på nett. Enkelt og greit.

2. Hvis denne lisensen blir aktuell, så får de heller sende en regning til de som faktisk gidder å se på NRK via nett- og ikke til alle andre, for jeg eier tross alt min egen mottager. Og det regner jeg med at de som bruker Ipod og Iphone også gjør.

Synes at NRK har et alt for tynt grunnlag når det gjelder å innføre lisens på nettbruk.

Gjest helt_håpløst
Skrevet

Det ville ikke forundre meg det spøtt om noe lignende vil bli forsøkt innført i Norge om noen års tid, og gleder meg nesten til å se alle de vikarierende, håpløse argumentene som kommer til å bli lagt til grunn for en slik innføring.

For de som er lisenskåte er det derimot flere grunnleggende aspekter som gjør at nettlisens som skal fungere som direkte arvtaker til tv-lisens vil være grovt tyveri.

For det første er det prinsipielt problemfritt å ha en tv-lisens, da tv-mottakere er laget kun for å vise en type nettrafikk, nettopp tv-programmer. Man kan derfor være forholdsvis sikker på at de som kjøper et apparat med tv-mottaker har som intensjon å bruke det til nettopp å se tv, dermed snyter man heller ingen.

Generell nettilgang av typen internett er derimot konstruert for å ta imot datatrafikk generelt, og de fleste bruker faktisk ikke nett tv fra NRK. Med andre ord er nettets primærfunksjon ikke å formidle tv. Å få folk generelt til å betale lisens til NRK bare fordi man har nettilgang er rent tyveri, og jeg fatter ikke at dette ikke ble stoppet i Danmark. Det eneste logiske må være at NRK må sørge for å være konkurransedyktige slik at de tilbyr et godt produkt til betalende kunder av nettjenestene sine.

For det andre er en del av premisset for å opprettholde tv lisensen at NRK skal være reklamefritt. Når man allerede ser at NRK for lengst har innført snikreklame i form av sponsorer for filmer, serier og diverse programmer er det temmelig naivt å tro at NRK's nettsted kommer til å bli reklamefritt.

For det tredje er ideen om at man skal betale lisens for tilgang til et medium håpløst utdatert i forhold til internett. Et moderne nett er kun en infrastruktur der forbrukerne betaler for de tjenestene man syntes er passende. Man betaler riktnok en interttleverandør for tilgang for bredbånd hjemme, men dette har tilbyderen tross alt finansiert selv, enten ved å bygge selv eller ved å leie/kjøpe tjenester av de som bygde nettet.

Gjest Gjest
Skrevet

Nettlisens kommer garantert. Nordmenn er altfor glad i å bli tatt hardt i stumpen av sosialistene til at de kan motstå en slik fristelse.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

hvordan vil en nettlisens være da? Vi betaler jo allerede for internett. Hva er forskjellen på det og en lisens?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ikke faen om jeg betaler nrk penger når jeg aldri bruker nettsiden deres uansett.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ikke faen om jeg betaler nrk penger når jeg aldri bruker nettsiden deres uansett.

Enig. NRK kan jo lage abonnomenter man må kjøpe slik at man får en kode eller lignende som bruker for å gå inn på siden deres.

Gjest Emera
Skrevet

hvordan vil en nettlisens være da? Vi betaler jo allerede for internett. Hva er forskjellen på det og en lisens?

Det er ingen nettlisens, som jeg skrev høyere oppe i tråden. Det er bare TV-lisensen som utvides til å omfatte nett-TV og mobil-TV. Det vil si at har du en TV i stua di så betaler du én lisens, og den dekker alle mottakere av TV-signaler som du eier. Har du derimot ikke TV-apparat, men ser sendingene kun via nett eller mobil kreves det ingen TV-lisens. Det kommer det sannsynligvis til å endres på.

Gjest Nedfall
Skrevet

Enig. NRK kan jo lage abonnomenter man må kjøpe slik at man får en kode eller lignende som bruker for å gå inn på siden deres.

Tviler på det går igjennom. De hadde sjansen til å kode sendingene over bakkenettet, når de la om til digitale sendinger. De valgte heller å sende åpent, slik at du tar inn kanalen uansett, uten kort/kode/abbonnement, bare du har mottakerutstyr. Argumentet de nok vil bruke, er at de er en almennkringkaster, derfor "må" alle sikres tilgang til kanalen.

Det er ett spørsmål om tid, før internett blir definert som mottakerutstyr..

Jeg bare lurer på hvordan de skal klare å stenge resten av verden ute, fra nettsendingene sine.. ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...