Gå til innhold

Vil damer at andre damer skal være stygge?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor klager damer så ofte på andre damer som spesielt er pene eller som prøver å være pen, som å kle seg lett og sexy, sminke og slikt?

Hvorfor bryr damer seg så mye om hvordan andre damer ser ut?

Jeg leser stadig vekk om damer som klager på damer som er pene, de har for mye sminke, de kler seg for billig og sexy osv.

Samtidig så hører jeg damer (vet ikke om det er de samme) som også klager på damer de synes er mindre pene.

Blir ikke klok på damer, jeg.

Virker nesten som damer vil at andre damer skal være styggere og mindre atraktiv enn dem selv. Stemmer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, ihvertfall så har jeg opplevd at mange er sånn. Derfor jeg har flest kompiser. :sjenert:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Før da jeg hadde skikkelig dårlig selvtillit hatet jeg de som jeg så på som vakrere enn meg. Var alltid opphengt i de som så sånn og sånn ut. Da selvtilliten min var blitt reparert igjen, så må jeg innrømme at jeg ikke bryr meg om hvordan andre ser ut. Jeg er meg, de er seg.

Det handler nok oftest om selvtillit, både for de som hakker på de som de mener er vakrere enn seg selv, men også for de som hakker på de som de mener er mindre vakre enn seg selv. Og noen jenter er nok bare "onde" av seg. Har møtt noen av de.

Gjest Cipheria
Skrevet

Hehe, det har eg aldri tenkt på.

Skrevet

Jeg vil ikke at andre damer skal være stygge. Men jeg synes ikke det er pent med for mye sminke og jeg ser ikke vitsen med å oynte seg for å dra på butikken.

Gjest Tsunade
Skrevet

Noen damer kan nok dessverre holde på slik, det bunner vel i misunnelse og sneversyn. Har selv opplevd dette. Det jeg IKKE begriper, er hvorfor gutta ofte er verre i å 'bestemme' hvordan kvinner skal se ut. Det hagler med bedømmelser om kvinner basert på utseendet deres: går hun i korte skjørt blir hun ansett som hore, går hun i lange skjørt er hun ei j.... kjerring. Det kan virke som at samme hvilken stil eller utseende en jente/kvinne har, er det alltid minst én mann - og gjerne fler - til å kritisere. Det er visst noen som aldri blir fornøyd...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg ser en pen dame så tenker/sier jeg "wow, hun var pen". Men hvis det er en "pen" jente (en type jente som er selverklært pen med ditto sminke og klær), så kan jeg komme med uttalelser som "uff, grusomme klær" eller "æsj, sjekk den sminken". Det handler ikke om misunnelse, det er vel det at noen ikke eier smak, dessverre. Men ofte innenfor visse subkulturer kan det være ansett for å være vakkert. F. eks. fjortiser synes grell sminke og ihjelbleket hår/svart hår som ikke komplemterer huden er pent. Er jeg misunnelig? :D

Jeg har aldri skjønt hvorfor man automatisk er misunnelig om det er noe man reagerer på?

- Uff, de gardinene der var ikke så pene.

- Du er bare misunnelig!

- De buksene satt virkelig ikke fint på den overvektige jenten.

- Du er bare misunnelig!

I visse tilfeller kan det være at kritikken er på sin plass, ikke bare avfeie alt som misunnelse.

Skrevet

Hvis jeg ser en pen dame så tenker/sier jeg "wow, hun var pen". Men hvis det er en "pen" jente (en type jente som er selverklært pen med ditto sminke og klær), så kan jeg komme med uttalelser som "uff, grusomme klær" eller "æsj, sjekk den sminken". Det handler ikke om misunnelse, det er vel det at noen ikke eier smak, dessverre. Men ofte innenfor visse subkulturer kan det være ansett for å være vakkert. F. eks. fjortiser synes grell sminke og ihjelbleket hår/svart hår som ikke komplemterer huden er pent. Er jeg misunnelig? :D

Jeg har aldri skjønt hvorfor man automatisk er misunnelig om det er noe man reagerer på?

- Uff, de gardinene der var ikke så pene.

- Du er bare misunnelig!

- De buksene satt virkelig ikke fint på den overvektige jenten.

- Du er bare misunnelig!

I visse tilfeller kan det være at kritikken er på sin plass, ikke bare avfeie alt som misunnelse.

Enig. Jeg pleier ikke å kritisere folks utseende, men om jeg mener noe ikke er pent så er det jo fordi jeg mener at det ikke er pent og ikke fordi jeg er misunnelig. Jeg synes hele den "du er bare misunnelig"-greia er helt merkelig. Hvordan definerer egentlig folk det ordet?

Gjest Tsunade
Skrevet

Jeg sier ikke at det ALLTID er misunnelse bak kritiske kommentarer, men noen ganger er det dessverre tilfelle. Med 'sneversyn' mener jeg at noen uttaler seg som om de, og de alene, sitter med definisjonen av hva som er stygt og pent. Hva er vitsen med å henge seg så opp i og kritisere hvordan andre ser ut, eller hvilken farge de har på gardinene sine? Det må da vel være lov å ha forskjellig smak?

Gjest fireflies
Skrevet

Det er vel ikke akkurat slik at de fleste av oss vil at andre damer skal være stygge, men det er klart man vil føle seg bedre og sannsynligvis mer selvsikker hvis man er klar over at man er den jenta som ser best ut på stedet. Dessuten er det jo en kjent sak at det ofte utspiller seg mer sjalusi mellom kvinner enn menn, noe som sannsynligvis bunner i at vi er mer fiendtlig og negativt innstilt til hverandre.

Jeg tror i hvertfall at det ofte er slik at når kvinner snakker nedsettende om hverandres utseende, så handler det stort sett om sjalusi.

Skrevet

Mange damer vil vel være den eneste "pene" i flokken, og da blir disse kommentarene om at de andre damene er stygge basert på egen sjalusi. Jeg føler aldri sjalusi og kommer med slike uttalelser om andre damer, ei heller ønsker jeg at andre damer skal være stygge. Jeg vet at det 'alltid' kommer til å være noen penere enn meg, og mindre pen enn meg. Dessuten er jeg selvsikker nok fra før av, og trenger ikke "stygge" mennesker rundt meg for å føle meg bedre :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt rart for meg, jeg vet at jeg har en litt smårar definisjon på hva jeg synes er pent og vakkert, og ofte synes jeg ikke typiske pene personer er noe pene. De ser ofte så platte og kjedelige ut. Brad Pitt og Johnny Depp finnes ikke kjekke i min verden. Alt de gjør er å myse rundt med øynene sine. Så kanskje det bare er smaksforskjeller ute og går?

Kanskje det hele bare er misforståelser. :P

Som at hvis jeg hadde sagt til en som ELSKER Brad Pitt, og synes han er vakrest i verden. "Brad Pitt er ikke noe særlig pen."

- Misunnelig?

Jeg synes det er trist at jeg ikke kan få mene ting uten at folk kommer med favorittargumentet "misunnelig?". Snakk om å presse på sine egne preferanser på andre.

Gjest Distiller
Skrevet

Ja, ihvertfall så har jeg opplevd at mange er sånn. Derfor jeg har flest kompiser. :sjenert:

Hehe, samme her :)

Gjest Bianca26
Skrevet

Hvorfor klager damer så ofte på andre damer som spesielt er pene eller som prøver å være pen, som å kle seg lett og sexy, sminke og slikt?

Hvorfor bryr damer seg så mye om hvordan andre damer ser ut?

Jeg leser stadig vekk om damer som klager på damer som er pene, de har for mye sminke, de kler seg for billig og sexy osv.

Samtidig så hører jeg damer (vet ikke om det er de samme) som også klager på damer de synes er mindre pene.

Blir ikke klok på damer, jeg.

Virker nesten som damer vil at andre damer skal være styggere og mindre atraktiv enn dem selv. Stemmer det?

Ihvertfall bruder. Det har jeg lært fra kg.

Skrevet

Jeg har som oftest opplevd at damer vil at venninnene deres skal være fine. Hvis man er kvinne og omgås en kvinne som rakker ned på ens utseende er det ikke en venninne. Jeg synes ikke dette er et påskudd for å ha mange kompiser. Jeg har selv mange kompiser, men det er ikke fordi jeg synes at jenter ikke vil hverandre godt. De som mener dette har tydeligvis møtt feil jenter. Det finnes en særdeles stor andel jenter som vil sine venninners beste rundt forbi her i landet. Jeg opplever stadig å få komplimenter av jenter som 'du er så fin med sånn og sånn', og jeg tror oppriktig på at de ikke har noen problemer med at jeg ser bra ut når jeg er med dem.

Gjest Tigress
Skrevet

Eg vil ikkje at andre damer skal vere stygge, eg vil berre vere penest sjølv.

Det er ikkje alltid eg får det som eg vil, men då er eg vaksen nok til å halde kjeft.

Gjest Prøvekandidat
Skrevet

Jeg har som oftest opplevd at damer vil at venninnene deres skal være fine. Hvis man er kvinne og omgås en kvinne som rakker ned på ens utseende er det ikke en venninne. Jeg synes ikke dette er et påskudd for å ha mange kompiser. Jeg har selv mange kompiser, men det er ikke fordi jeg synes at jenter ikke vil hverandre godt. De som mener dette har tydeligvis møtt feil jenter. Det finnes en særdeles stor andel jenter som vil sine venninners beste rundt forbi her i landet. Jeg opplever stadig å få komplimenter av jenter som 'du er så fin med sånn og sånn', og jeg tror oppriktig på at de ikke har noen problemer med at jeg ser bra ut når jeg er med dem.

Dette er min erfaring også, og jeg gir andre jenter komplimenter for hvordan de er kledt eller hvordan de ser ut. Ellers er jeg ganske avslappet til andres utseende, det finnes alltid noen som er penere enn meg og det finnes alltid noen som er styggere enn meg, så sånt orker jeg ikke styre med. Jeg vet at mine venninner stoler på meg når jeg sier at det er fint på deg eller at det kler du ikke, for de vet at jeg vil at de skal ta seg best mulig ut. Men jeg var nok ikke like grei da jeg var tenåring, greiheten på dette området kom med alderen etter som selvsikkerheten ble større.

Men jeg kan godt være en bitch også, er ikke bare en engel.. En tidligere kollega hadde en tendens til å kritisere hvordan andre var kledt, "herregud så stor baken hennes ble i den buksa" o.l. Til slutt ble jeg så irritert og klarte ikke å dy meg og spurte om det var lenge siden hun hadde sett seg i speilet bakfra for den buksen hun hadde på seg var absolutt ikke kledelig. Hun snakket ikke til meg resten av den dagen. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Eg vil ikkje at andre damer skal vere stygge, eg vil berre vere penest sjølv.

Litt motsigende? Du sier jo at du vil at damer skal være styggere enn deg?

Skrevet

Vel nå er det ikke sånn da at alle lever i et vakuum hvor de ikke reflekterer litt over sine egne følelser. Ikke alle reflekterer såpass lite over ting at hver enkelt følelse blir en holdning som blir rettferdiggjort på null komma niks! Dårlig selvbilde kan gjøre en jente mer usikker på andre pene jenter, men en usikker jente har ofte en mulighet til å reflektere over det på lik linje med alle andre og la være å gå etter alle følelser som oppstår. Det jeg også vil frem til er at jeg tror mesteparten tåler en penere jente enn seg selv i nærheten, men mange føler for å kommentere den styggere jenta i stedet. Det synes jeg er surt...

Skrevet

Jeg tenker også sånn, at jeg er mest "tilfreds" når jeg er den peneste i en gruppe. Jeg vil ikke at andre jenter skal være stygge, bare litt mindre pene enn meg:p

Det er jo kjempeteit, men jeg tror ikke jeg er den eneste som tenker slik.

Men synes jeg en annen jente er pen, så snakker jeg positivt om utseendet hennes og sier det jeg mener. Jeg sier ikke at en pen jente er stygg, selv om jeg kan misunne utseendet hennes!

Det eneste er at jeg kan mene at noen som er kjent for utseendet sitt, f.eks Gisele Bünchen, ikke er så pen som alle skal ha det til, og at hun er litt oppskrytt. Men jeg sier ikke dermed at hun er stygg, p.g.a. misunnelse..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...