Gå til innhold

Boliglån 1,2-1,5 mill - hva koster det i måneden?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt på tankestadiet, men min samboer og jeg eier fortsatt ikke bolig etter flere år som "voksne". En grunn har vært at jeg ikke har fast jobb (har hatt enkeltpersonforetak), at vi har leid godt og billig og ikke minst at vi ikke har etablert oss på ett sted geografisk ennå. Nå har vi flyttet og antagelig kommer vi til å bli boende i dette området lenge, så jeg håper vi kan begynne å se etter egen bolig etter hvert :)

* jeg er student (hvis jeg tar master har jeg ca 3 år igjen. Antagelig vil jeg kunne få et stipend på 50 000 for dette fra bransjen jeg utdanner meg i. Jeg har gode karakterer og arbeidsmarkedet er godt). Får studielån og vil nok ha ca 250 000 i lån etter endt utdanning. Har inntekt ved siden av, men denne er varierende. I år regner jeg med å tjene 70-80 000 netto (pga selvstendig næringsdrivende betaler jeg mer skatt og inntektsgrensa i forhold til lånekassa slår inn "tidligere" i forhold til sammenliknbar netto lønnsinntekt). Disse pengene bruker jeg foreløpig lite av, så dette blir jo enten mer egenkapital eller kanskje til å betale studie- eller boliglån med, men jeg presiserer at denne inntekten IKKE er sikker.

* han er sikret jobb med inntekt på 320-350 000, evt mer ved turnus. Ca 150 000 igjen av studielånet nå.

* vi har pga sparepenger, arv og forskudd på arv egenkapital på ca 700 000 vil jeg tro (vet ikke akkurat fordi noe arv ikke er gjort opp ennå). Det er derfor vi ikke trenger et så veldig stort boliglån...

Så til spørsmålene:

1) er det sannsynlig at vi i vår situasjon kan få et boliglån på 1-1,5 mill? Eventuelt hvor stort/lite lån er det sannsynlig at vi kan få og håndtere? NB - jeg tenker nå mens jeg fortsatt er student :) Etterpå kommer jeg etter alle solemerker til å kunne få en fast jobb med høyere lønn enn min samboer, men vet ikke hvordan banken ser på det.

2) hvor store utgifter må en regne med å ha på et slikt lån? Vi kan vel få førstehjemslån og vil kunne være innenfor 60 eller 80% dersom vi f eks kjøper bolig til 1,8-2 mill. Jeg vet at jeg kan finne ut endel slikt via lånekalkulatorer o.l, men vil gjerne høre hva dere erfarer i praksis... er klar over at en må regne med renteøkning.

Videoannonse
Annonse
Gjest Constanze
Skrevet

Jeg har boliglån på 1.430.000 - verdi på huset mitt er 4.500.000. Mitt lån er ikke førstehjemslån, men jeg betaler ca. 8.200 kroner i mnd på lånet, det meste av dette er avdrag.

Tror ikke dere vil få problemer med å få lån, men kontakt banken for en skikkelig gjennomgang av tall og fakta.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Det høres jo ut som en overkommelig sum. Kan legge til at jeg ikke vet helt ennå hvor mye penger vi har å rutte med som et minimum pr mnd, så noen forbehold må vi ta.

Skrevet

Vi har 1 550 000,- i lån, innenfor 80% over 25 år, og det blir i min bank med dagens rente ca 7500,- i måneden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...