Gå til innhold

Hardangerbunad

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en hardangerbunad, men bringeduk og belte er solgt for flere år siden, så det må jeg skaffe meg. Tenkte kanskje å sy selv (innser at jeg ikke rekker det til årets 17.mai), men da har jeg en del spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med.

Kan man ha både brodert og perlebrodert belte/bringeklut?

Ser på bilder at noen har to bånd nedover forkleet på bunaden, hva er forskjellen på med og uten? Og så lurer jeg på om dere aner noe om ha prisen ligger på for materieler. Var innom husfliden i går, men køen var så lang at jeg valgt å utsette det til en annen dag, men håper noen her kan svar meg :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg aner ikke noe om pris.

Bånd nedover forkleet er vel et signal om at man er gift tenker jeg.

Ja man kan velge mellom perler og ikke perler.

Skrevet (endret)

Du må ha både bringeklut og belte for at bunaden er komplett. Perle eller brodert er vel det samme. Gifte skal egentlig ha sølv belte, men det er mange som aldri skaffer seg det. Bånd som henger ned tror jeg er alt etter hvor bunaden kommer fra. Sjekk på Finn, har sett at det er noen der.

Endret av ToveM
  • 2 uker senere...
Skrevet

Gratulerer med flott hardangerbunad! Har 2 selv, den ene er en vinterbunad/sneatrøye.

Vanligvis er bringklut og belte i samme mønster. Den kan være vevd, korssting eller perler. Det er litt ulike tradisjoner om hvor man bruker de ulike typene, men der jeg kommer fra brukes alle typer. Velg det du liker best, vevd er ikke så greit å lage selv.

Du sparer mye på å brodere det selv hvis du kan, i allefall mot å bestille på husfliden/heimen. Sølvbelte er et fjerde alternativ til belte. Det er skinn med små støler (søljer) på.

De to båndene forran forkledet heter fangbånd. De er som sagt av en annen her, tegn på at du er gift. Den tradisjonen er nok utvannet i dag, både pga manglende kunnskap om bruk av fangbånd og at vi har litt andre samlivsformer enn for hundre år siden. Mine fangbånd er vevd i samme mønster som beltet og bringkluten.

Det finnes en annen stolpe også å ha i fanget, den er i rødt skinn med søljer nedover (ligner på sølvbeltet).

Skrevet

jeg tror det er som de andre her sier...det er lokale forskjeller. Jeg har bringeklut og belte med perler. arvestykker begge deler. disse fangbåndene kan jeg ikke si at jeg har sett så mange av, så det er nok også noe som kommer ann på tradisjonene der bunaden din kommer fra. er det som er så fint med hardangerbunaden...de er ikke make noen av de. er mange fine detaljer og farger på kanting, etc, som gjør at den blir unik.

hvis ikke du vil brodere perlebelte selv så er det mange privat personer som gjør dette. de har ofte spesialisert seg på området med perlebrodering til bunader, og de er også ofte billigere enn det husfliden er. perler kan du forøvrig få kjøpt i hobby butikker. flere steder selges det "bunads perler". altså perler som er tilpasset bruken på bunader.

lykke til...håper du finner den varianten som passer deg best :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...