Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Serena
Skrevet

De syv dødssyndene i privatøkonomi: Artikkel

Jeg har ganske god økonomisk kontroll bortsett fra at jeg bruker altfor mye penger på små ting.

En kaffe her, en kaffe der...Litt takeaway...Litt godis... Og plutselig så blir det veldig mye penger sammenlagt.

Skrevet

Heh, flirte litt når jeg las gjennom den der. Det er så utrolig sant, og det er så mye som jeg kjenner igjen fra bekjente som liksom skal være økonomiske, spesielt det når det kommer til tidsbruk på alt mulig...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hehe :) Jeg føler jeg har ganske god økonomisk kontroll jeg også, og f eks et svært lavt daglig forbruk. Men punkt 1 og 5 kjente jeg meg godt igjen i...

Skrevet

Hmm..er nok på tide å se over forsikringene gitt..

Skrevet

Huff jeg kjente meg ikke igjen på noen av punktene bortsett fra at jeg utsetter ting. Men jeg utsetter ting i veldig stor skala.

Om jeg finner igjen en huskeliste som er tre år gammel ger det noenlunde det samme som jeg trenger og gjøre nå.

Ganske skummelt men det er vanskelig og snu selv om jeg skjerper meg noen dager heldigvis.

Gjest Guffen
Skrevet

Artikkelen er god hva angår kostnader. Men for inntektssiden anser jeg at hovedsynden er å tro at man kan tjene gode penger ved å lese økonomiartikler og flytte verdipapirer fra lenestolen hjemme.

De aller fleste vil få mer igjen på konto om de jobbet overtid, skiftet jobb eller satt seg inn i skattesystemet i stedet for å lese børsnyheter på nett.

Selv blant privatpersoner som er kunnskapsrike innen aksjer er det nok mange som har fått lønn tilsvarende en indisk arbeider om man hadde talt opp timene de har brukt på aksjetrading. Men det liker de ikke å snakke om.

Skrevet

Huff. Jeg er lat. Jeg vet jo at banken min ikke har det billigste huslånet (ikke det dyreste heller for den del). Likevel kvier jeg meg for å bytte bank for da må jeg jo endre alle fasttrekk, autogiroer osv. osv.

Og så har jeg en 5-årig tapsaksje som jeg burde se å få solgt.

Skrevet

Mea culpa. Er ekspert på å utsette gjøremål og avgjørelser som fordrer at jeg må sette meg inn i noe jeg ikke helt forstår i utgangspunktet. Samtidig kan jeg fint kjøpe dagligvarer som egentlig er dyrere enn fullgode alternativer, bare fordi de er på tilbud. Og så er jeg fornøyd fordi jeg sparte 10 kroner :fnise:

Gjest Spinell
Skrevet

Skyldig i prokrastinering her også...

For øvrig var artikkelen en opptur. Har lite annet å skamme meg over. Likte særlig godt det som sto om lavrisikofond, noe banken har forsøkt å pushe på oss. Da vi sa at vi heller ville betale raskere ned på boliglånet fordi det helt tydelig lønte seg, ble det veldig veldig stille.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi er blitt flinkere til å få andre (f.eks. proffe håndverkere) til å gjøre ting vi selv ville brukt kjempelang tid på. Den tiden vi "sparer" kan vi da bruke på jobb eller på koselige opplevelser :)

Skrevet

Jeg følte meg ikke veldig truffet, men vi er nyetablerte og "nervøse", gjorde undersøkelsene våre og har et aktivt forhold til banken med rådgivning og etablering av systemer som funker for oss...

Den 20kr her, og 30kr der... Den kjenner jeg meg veeeeldiiig igjen i... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...