Gjest AnonymBruker Skrevet 9. mai 2010 #1 Skrevet 9. mai 2010 Jeg og mannen min skal snart flytte fra 2-roms leilighet til en enebolig, og må derfor handle inn litt nytt interiør og vil bytte ut litt av "studentmøblene", som skrivebord, gardiner, tepper, servise, diverse småplukk altså, men vi må ta det litt etterhvert da vi ikke har så god råd med det første. Vi har da selvsagt fått tilbudt både det ene og det andre av foreldrene våre som de har hatt eller lagt vekk e.l., og alt er ikke direkte pent, f.eks. gardiner i gyselige farger og fasonger osv. Jeg vil helst ikke ha noe slikt inn i huset ettersom vi på en måte bygger vårt første ordentlige hjem og vil etterhvert kunne innrede det slik vi vil, og vil slippe å tenke på at vi bytter ut alt vi på en måte godtok i oppstartsfasen. Samtidig føles det veldig utakknemlig å si nei til å få slike ting, for vi har det jo ikke fra før og vi trenger det jo egentlig... Noen tips til hvordan jeg kan få forklart dette til foreldrene våre uten å skuffe noen?
Gjesten Skrevet 9. mai 2010 #2 Skrevet 9. mai 2010 Kan du ikke si akkurat du skrev her? At dere gjerne vil handle inn selv, siden dere skal bygge deres første ordentlige hjem. Jeg synes det er en helt legitim grunn
Brunhilde Skrevet 9. mai 2010 #3 Skrevet 9. mai 2010 Det er jo egentlig bare å si "takk for tilbudet, men vi vil gjerne spare og kjøpe det vi har sett oss ut litt etter litt." Det ER lov å takke nei til ting man ikke vil ha!
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. mai 2010 #4 Skrevet 9. mai 2010 Si at dere synes det er greit å heller mangle enkelte ting til dere får råd til å kjøpe dem selv, enn å ha reserveløsninger. En ting er når man er student, da har man jo ofte endel slike møbler, men når det uansett skal skiftes ut relativt fortløpende blir det jo styr bare å henge ting opp/bære dem inn i huset for så å ta dem ned/bære dem ut etter noen måneder... Min erfaring er også at det er vanskeligere å se ha man trenger og hva som passer inn om inntrykket "forstyrres" av diverse midlertidige løsninger, og at en kanskje bruker lengre tid på å f eks kjøpe seg ny sofa når en vet en må bære ut det gamle skrotet først. Så ville bare sagt fra på en pen måte det første jeg skrev her, men takket for at de tilbyr seg å hjelpe til. Kan ikke skjønne at noen blir såret av det.
:-) anna Skrevet 10. mai 2010 #5 Skrevet 10. mai 2010 (endret) Hva med å si at dere har bodd så lenge i studentleilighet med arvede møbler at nå vil dere gjerne kjøpe det dere trenger og heller spare slik at dere får det dere vil ha. Men takk veldig pent for tilbudet og si at du setter stor pris på at de tenker på dere. Det er alltid vanskelig med slikt. Man vil jo ikke virke utakknemlig heller. En annen måte er å takke pent og spørre om dere kan si ifra når dere eventuelt ser hva dere trenger og hva som passer. (Vanskelig å taimot gardiner uten å vite om de passer til vinduene f.eks) Da sier du ikke nei, men samtidig er det bare å ikke si fra. Eventuelt si at "akkurat gardiner/spisestuemøbler/gulvteppe har vi bestemt oss for å kjøpe ganske snart, så der trenger vi ikke noe midlertidig" Endret 10. mai 2010 av :-) anna
Gjest Spinell Skrevet 10. mai 2010 #6 Skrevet 10. mai 2010 Hva med å si at dere har bodd så lenge i studentleilighet med arvede møbler at nå vil dere gjerne kjøpe det dere trenger og heller spare slik at dere får det dere vil ha. Men takk veldig pent for tilbudet og si at du setter stor pris på at de tenker på dere. Det er alltid vanskelig med slikt. Man vil jo ikke virke utakknemlig heller. En annen måte er å takke pent og spørre om dere kan si ifra når dere eventuelt ser hva dere trenger og hva som passer. (Vanskelig å taimot gardiner uten å vite om de passer til vinduene f.eks) Da sier du ikke nei, men samtidig er det bare å ikke si fra. Eventuelt si at "akkurat gardiner/spisestuemøbler/gulvteppe har vi bestemt oss for å kjøpe ganske snart, så der trenger vi ikke noe midlertidig" Er enig med de framgangsmåtene du har skissert! Har også brukt ulike varianter av disse med gode erfaringer Jeg har enda en variant, men som kan være litt mer usikker: hvis noen har masse avlagte serviser, gardiner og diverse annet som de vil gi deg, møt opp og se på sakene. Velg deretter ut noen ting som kan brukes (som regel er det noe som man spare penger på å få brukt), og si om de andre tingene at de er for store, for små, ikke passer, eller at dere nettopp har funnet en <...fyll inn det som passer...> som dere planlegger å kjøpe. Vi har en stil med litt nytt og litt brukt om hverandre, så hos oss kan dette passe. Hos andre ville muligens tantes avlagte steintøy vært mer malplassert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå