Gå til innhold

Hvilken forsikring skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg lurer på hvilken forsikring jeg skal velge.

Jeg er 20 år skal studere til høsten kommer til og fylle 21 i løpet av skoleåret som kommer.

Jeg vil ha en forsikring som dekker bra både om jeg plutselig skulle bli ufør eller om jeg får mindre allvorlig sykdommer som allergi eller diabetes.

Jeg vil først og fremst ha en forsikring som dekker godt så kommer prisen i andre rekke.

Det er heller ikke dumt om forsikringen også dekker innbo og når jeg er i utlandet men dette er langt fra det viktigste.

Noen anbefalinger? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen som har noen anbefalinger eller et forsikringselskap de vil fraråde?

Skrevet

Du trenger en livsforsikring som kanskje går først og fremst på uførhet. Det går an å tegne slik uføreforsikring som ikke omfatter død.

Hvilke forsikringer som dekker sykdommer som allergi og diabetes vet jeg ikke - om det er noen. Jeg er litt usikker på hvorfor dette er viktig for deg, ingen av sykdommene fører alene til uførhet/redusert arbeidsevne og medisinene er på blåresept. Virker litt merkelig, og er ikke noe jeg ville vurdert en uføreforsikring på. Viktigere med dekning ved kreft, MS, skader e.l.

Så trenger du en egen reiseforsikring, det koster ikke stort. Og en innboforsikring, det er også rimelig for studenter og nyetablerte pga (oftest) lavt grunnlag. Men det er veldig nødvendig å ha.

Studenter melder seg ofte rimelig inn i fagforeninger som dekker yrkesgruppen de studerer innen. Disse har ofte rimelige og gode forsikringsordninger.

Jeg vil ikke anbefale et spesielt forsikringsselskap, jeg har selv spredd forsikringene mine flere steder basert på lønnsomhet ut fra mine behov, og dette er individuelt etter hva du ønsker av innhold og pris.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du trenger en livsforsikring som kanskje går først og fremst på uførhet. Det går an å tegne slik uføreforsikring som ikke omfatter død.

Hvilke forsikringer som dekker sykdommer som allergi og diabetes vet jeg ikke - om det er noen. Jeg er litt usikker på hvorfor dette er viktig for deg, ingen av sykdommene fører alene til uførhet/redusert arbeidsevne og medisinene er på blåresept. Virker litt merkelig, og er ikke noe jeg ville vurdert en uføreforsikring på. Viktigere med dekning ved kreft, MS, skader e.l.

Så trenger du en egen reiseforsikring, det koster ikke stort. Og en innboforsikring, det er også rimelig for studenter og nyetablerte pga (oftest) lavt grunnlag. Men det er veldig nødvendig å ha.

Studenter melder seg ofte rimelig inn i fagforeninger som dekker yrkesgruppen de studerer innen. Disse har ofte rimelige og gode forsikringsordninger.

Jeg vil ikke anbefale et spesielt forsikringsselskap, jeg har selv spredd forsikringene mine flere steder basert på lønnsomhet ut fra mine behov, og dette er individuelt etter hva du ønsker av innhold og pris.

Grunnen til at jeg tenkte det var lurt og være forsikret for vanlige sykdommer er fordi jeg har jo hørt om flere som har fått vanlige sykdommer og blitt skikkelig syke av det. Feks fikk ei venninne av moren min diabetes og kunne derfor ikke jobbe i den jobben hun jobbet lenger. Hun ble også sykemeldt i nesten 2år men forsikringselskapet ga henne ikke noe fordi de dekket ikke diabetes uansett så.

Det jeg egentlig tenkte var vel at det var viktig at forsikringen dekker vanlige sykdommer om en blir skikkelig syk over en lang periode av det.

Men uføre forsikring dekker kanskje det uansett?

Skrevet

Uføreforsikring dekker varig uførhet, ikke midlertidig sykemeldinger. Jeg vet enkelte forsikringer gir engangsutbetalinger ved f.eks. kreft eller autoimmune sykdommer som leddgikt. Men jeg har ikke hørt om noen som gir engangsutbetaling ved diabetes e.l.

Det betyr jo absolutt ikke at det ikke finnes, jeg tegnet min uføredekning uten dødsdekning da jeg var på din alder, og har bare beholdt den blindt siden. Viktig å tegne den FØR det skjer noe med kroppen, etterpå kan det være vanskelig og dyrt å få tegnet. Eller umulig.

Skrevet

Gjensidige er kåret til soleklart best når det gjelder personforsikringer, de dekker absolutt alt. Jeg har alt mitt der, og føler meg temmelig trygg.

Når det gjelder utbetaling ved alvorlig sykdom, har jeg hvertfall en dekning som heter "kritisk sykdom" i gjensidige-pakken min. Tror den dekker diabetes, men er ikke helt sikker. Ring dem og hør, du :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Gjensidige er kåret til soleklart best når det gjelder personforsikringer, de dekker absolutt alt. Jeg har alt mitt der, og føler meg temmelig trygg.

Når det gjelder utbetaling ved alvorlig sykdom, har jeg hvertfall en dekning som heter "kritisk sykdom" i gjensidige-pakken min. Tror den dekker diabetes, men er ikke helt sikker. Ring dem og hør, du :)

Ja det skal jeg gjøre kunne tenkt meg en forsikring som dekker litt om jeg blir syk i en midlertidig i noen måneder også.

Jeg klarte og skade meg i en trafikkulykke og brukte da ca tre månder på og komme meg igjen. Så jeg vet ting forandres veldig om en blir syk og en trenger kanskje økonomisk støtte. Jeg er ganske interisert i også forsikre meg slik at jeg får økonomisk støtte i den peridene jeg er syk. Om jeg skulle være så uheldig og bli syk i 4 måneder feks....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...