Gå til innhold

blondiner er dumme.

Fremhevede innlegg

Gjest green tea
Skrevet (endret)

blondiner er dumme hvor kommer det utkiket i fra?.

nå tipper jeg at det fleste ikke har peiling så det blir vel gjeting som er greit.

et ord som blir bruk er du blond eller.

Endret av green tea
Videoannonse
Annonse
Gjest Supermimz
Skrevet

Hei du,

"Origins

Like many popular-culture stereotypes, the origins of this concept are murky. The 1925 Anita Loos novel Gentlemen Prefer Blondes: The Illuminating Diary of a Professional Lady (later used as source for a film by the same name made by Howard Hawks and starring Marilyn Monroe) featured the character Lorelei Lee, a beautiful but empty-headed singer. While some look to this as the source for the concept, in fact, it might be far older.

Some have suggested that, because Caucasian babies are often born with at least a touch of blonde hair, an association has arisen tying those having fair hair with childhood and youth (and the accompanying proclivities toward naïvité and/or innocence). Also, as blonde hair is often associated with physical attractiveness and youth, some argue that those around blondes may have a tendency to admire or fawn over them, encouraging some to behave in a child-like manner (consciously or not) in order to gain attention and affection.

Late Roman writers who described depreciatively the Barbarian peoples from Northern Europe mention, among other actually negative qualities, also their blonde hair.

In Medieval Europe, the upper classes tended to be darker haired than the peasantry, likely due to the period tendency to marry within one's own class and the fact that lower class people were far more exposed to sunlight. Blonde hair was, at this time, often associated with commoners, who were ostensibly deemed less intelligent. Puritans, associating makeup and the dyeing of hair with prostitution, forbade the dyeing or bleaching of hair, creating a subtle cultural taboo on dyed hair that lasted until the 1920s in parts of North America and Europe.

Around the beginning of the twentieth century, Western class stereotypes also led to the negative view of women with dyed blonde hair (or heavy makeup) as being gold diggers, seeking the attentions of men who were already financially well-established, and who were as such likely to already be married. This may have stemmed from the observation that bleached blonde hair (considered to be eye-catching) was a popular choice for the often poor, uneducated women who relied on their looks to make a living, and was common among actresses, singers, music hall performers, burlesque dancers, chorus girls and bar maids, as well as prostitutes. As women of the time typically did not work after marriage, married women still occupying such positions were rare and almost always of the lower economic classes. One of the only ways a woman might find relief from the need to support herself through such professions was to marry, but wealthy men were likely to find that a wife who had formerly been employed in the entertainment professions would not be accepted well into higher-class social circles. The practice of men beginning affairs with attractive working women which did not culminate in marriage is associated with the previously mentioned adage that "gentlemen may prefer blondes, but they marry brunettes".

It has been suggested that the concept of the 'dumb blonde' may also stem from the idea amongst the ancient Romans and Greeks that Northern Europeans were barbarians and thus less advanced than Southern Europeans and Europeans of South Plagious, the civilizations of Old Northern Middle East and North India (old aryans-bramahns)."

http://en.wikipedia.org/wiki/Dumb_blonde#Dumb_blonde

Wiki er veldig lurt å bruke om du lurer på noe. :)

Skrevet

Wiki er veldig lurt å bruke om du lurer på noe. :)

Og diskusjonsforum er veldig lurt å bruke om man ønsker andre menneskers meninger og diskusjon om et tema, noe TS faktisk skriver...

:)

Hvis jeg skulle si hva jeg tror, så er det at ordtaket kommer av at man helt fra gamledager hadde et stereotypisk syn på kvinners hårfarge, de blonde var penest, og man tenkte derfor om blondiner som jenter som brydde seg mer om utseende enn sin egen intelligens.

Gjest Supermimz
Skrevet

Og diskusjonsforum er veldig lurt å bruke om man ønsker andre menneskers meninger og diskusjon om et tema, noe TS faktisk skriver...

:)

Hvis jeg skulle si hva jeg tror, så er det at ordtaket kommer av at man helt fra gamledager hadde et stereotypisk syn på kvinners hårfarge, de blonde var penest, og man tenkte derfor om blondiner som jenter som brydde seg mer om utseende enn sin egen intelligens.

Å, beklager, jeg trodde TS var ute etter å finne ut hvor utrykket kom ifra. Min feil.

"

green tea Ikon

Skrevet i dag, 12:36

blondiner er dumme hvor kommer det utkiket i fra?.

nå tipper jeg at det fleste ikke har peiling så det blir vel gjeting som er greit.

et ord som blir bruk er du blond eller.

"

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Uttrykket kom etter at bleikemiddel ble oppfunnet. Hydrogenperoxid penetrerer inn i hjernen, ødelegger hjernestrukturer og reslutatet blir dumhet.

Så alt i alt i uttrykket en faktasetning (som ikke gjelder naturlige blondiner, selfølgelig :sexy: )

Skrevet

Å, beklager, jeg trodde TS var ute etter å finne ut hvor utrykket kom ifra. Min feil.

Greit, jeg ser at hun skriver det, men jeg tolket det som at hun ville ha meninger når hun skriver "regner med gjetting, noe som er greit".

Så da beklager jeg :) jeg er bare fryktelig lei av at folk hele tiden skal komme med kommentarer som "har du hørt om google?" når trådstarteren faktisk spør etter noe man ikke nødvendigvis finner konkret svar på ved å søke på nettet.

Gjest Supermimz
Skrevet

Greit, jeg ser at hun skriver det, men jeg tolket det som at hun ville ha meninger når hun skriver "regner med gjetting, noe som er greit".

Så da beklager jeg :) jeg er bare fryktelig lei av at folk hele tiden skal komme med kommentarer som "har du hørt om google?" når trådstarteren faktisk spør etter noe man ikke nødvendigvis finner konkret svar på ved å søke på nettet.

Jeg forstår og jeg er enig i at å peke på google og wikipedia er urimelig når TS er ute etter meninger, men da jeg har tolket innlegget til TS feil om det var tilfellet her..Det er uansett litt vanskelig å forstå det TS skriver så vi kan jo skylde på en enkel misforståelse. Jeg håper at artikkelen jeg linket til kan hjelpe TS da. :)

Og bare til info, mozilla firefox har faktisk spelling check og ordliste. Kansje dette kan hjelpe TS med å bli forstått bedre? :)

Skrevet

Og bare til info, mozilla firefox har faktisk spelling check og ordliste. Kansje dette kan hjelpe TS med å bli forstått bedre? :)

TS har dysleksi, så vidt jeg vet, så å poengtere dette slik synes jeg ikke er så hyggelig...

Gjest Supermimz
Skrevet

TS har dysleksi, så vidt jeg vet, så å poengtere dette slik synes jeg ikke er så hyggelig...

Jeg forstår jo det, og det var absolutt ikke ment på en ufin måte!

Skrevet

Hvor kommer denne steriotypen om at det er ufint å gi råd til dyslektikere om stavefeil eller staveprogramer fra? Dyslektikere er ikke en monogam gruppe som trenger din beskyttelse fra de onde menneskene som ønsker vi skal stave bedre!

Skrevet

Enig med Tipo. Å ha dysleksi er ikke ensbetydende med å ikke kunne lære. Green Tea gjør gjennomgåene de samme feilene, da må det jo være lov til å rette på/hjelpe henne.

Skrevet (endret)

Enig med Tipo. Å ha dysleksi er ikke ensbetydende med å ikke kunne lære.

Selvsagt, jeg følte bare tonen i det første innlegget og det neste fra supermimz virket litt nedlatende, noe supermimz senere fortalte ikke var intensjonen.

Min tanke var egentlig heller at Green Tea burde få slippe å høre kommentarer om skrivingen når det ikke virker som at hun tar rettingen fra andre som hyggelig.

Det forstår jeg, og respekterer henne for det!

Og ja, nå skal vi tilbake til tema, Green Tea. Beklager at det sporet av, var ikke det som var intensjonen fra min side i hvert fall :)

Edit: Html-tull :)

Endret av ¤Pernille¤

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...