Gjest AnonymBruker Skrevet 9. mai 2010 #1 Skrevet 9. mai 2010 Naboen min har nettdagbok der hun skriver temmelig utførlig om livet sit i stort og smått. Hun vet ikke at jeg vet at det er hennes dagbok. Jeg ble vist denne dagboken av en felles venn og har lest i den noen ganger. Og selv om hun ikke har skrevet noe som er støtende eller noe som hun åpenbart hadde blitt flau over, så lurer jeg på om det er greit eller ikke. Hun skriver jo veldig sånn "sin versjon" av ting. Så jeg som i noen tilfeller kjenner til det hun skriver om sett utenfra, ser jo at hun skriver veldig farget. Unnlater de opplysningene som ikke støtter hennes side av saken og slikt. Så da er spørsmålet: Er det OK å lese bekjentes offentlige nettdagbøker uten å si fra? Hvordan synes dere etiketten bør være? På den ene siden er det jo offentlig, og hun har heller ikke valgt å ha passord på den. På den andre siden så vet ikke hun at jeg vet at den er hennes. Ettersom hun skriver anonymt regner jeg med at hun ikke vil være "seg selv" For ordens skyld, så er dette ikke snakk om en KG-dagbok. Men på et annet nettsted.
Gjest Blondie65 Skrevet 9. mai 2010 #2 Skrevet 9. mai 2010 Hvis man velger å utlevere seg på denne måten må man også være forberedt på at kjente også leser det og kjenner det igjen. Hvis hun ikke forstår at det kan skje så er det hennes problem. Jeg hadde ikke brydd meg, hadde det vært en jeg kjente godt hadde jeg spurt direkte om hun visste hvor enkelt det var å kjenne igjen. Enkelte trenger virkelig å beskyttes mot seg selv - enten det gjelder Facebook eller blogg. Men det kan ikke være slik at man skal ha dårlig samvittighet for å kjenne dem igjen eller lese det de selv har lagt ut i all offentlighet. Det er tross alt ikke en dagbok de har lagt igjen åpen på stuebordet med deg som gjest det er snakk om. Det er publisert for alle til å lese.
Minttu Skrevet 9. mai 2010 #3 Skrevet 9. mai 2010 Det blir jo som å ha dagbok her. Har man dagbok/blogg osv på nettet, og det ikke er passord på den og hvem som helst kan lese den, ja da må hun bare regne med at hvem som helst kan lese den da Hun velger jo det selv. Det er vel det samme om det er deg eller noen andre.
Gjest Vilma Skrevet 9. mai 2010 #4 Skrevet 9. mai 2010 Man skriver jo nettdagbok for at folk skal lese den, så jeg ville lest den og holdt kjeft. Nysgjerrig og kynisk som jeg er.
LetThemEatCake Skrevet 9. mai 2010 #5 Skrevet 9. mai 2010 Skriver man på internet så har man ju gjort ett val. Sedan om hon tror att hon är anonym eller inte är ju en annan sak.. Men det känns ju som att folk skulle kunna gissa sig till vem hon är till slut ändå? Om hon skriver om sitt liv menar jag. Men om du känner att du inkräktar så är det ju bara att låta bli att läsa. Eller informera henne om att du vet vem hon är. Du kan ju skriva en kommentar på bloggen hennes, som också kan vara anonym, typ "Hej xxx! Ville bara säga att du inte är anonym längre", eller något sådant, så att hon kan sätta passord om hon vill. Jag har en väninna som också har en "anonym" dagbok på internet, men för några år sedan berättade hon för mig om den, det är bara det att hon glömde att hon berättade det för mig! När vi blev osams en gång så skrev hon en massa skit om mig där som jag önskar att jag aldrig läst och hon önskar att jag aldrig sett. :gjeiper: Jag tycker därför att det är knepigt att läsa bekantas "anonyma" bloggar. Man vet aldrig vad som hamnar där.
Gjest Mahareth Skrevet 9. mai 2010 #6 Skrevet 9. mai 2010 Jag har en väninna som också har en "anonym" dagbok på internet, men för några år sedan berättade hon för mig om den, det är bara det att hon glömde att hon berättade det för mig! När vi blev osams en gång så skrev hon en massa skit om mig där som jag önskar att jag aldrig läst och hon önskar att jag aldrig sett. :gjeiper: Jag tycker därför att det är knepigt att läsa bekantas "anonyma" bloggar. Man vet aldrig vad som hamnar där. Det er jo faren med å skrive dagbok på nett, og man bør virkelig tenke gjennom hva man legger ut. Selv om man tror man er anonym stemmer ikke det alltid! I ditt tilfelle, LetThemEatCake, så burde venninna di tenkt seg om en gang til, spesielt ettersom hun fortalte deg om dagboka. TS, du velger selv om du vil si noe, men det kan nok være fint gjort om du sier fra!
Cata Skrevet 9. mai 2010 #7 Skrevet 9. mai 2010 Så da er spørsmålet: Er det OK å lese bekjentes offentlige nettdagbøker uten å si fra? Hvordan synes dere etiketten bør være? Ja det synes jeg. Er man så "dum" å legge en dagbok ut i offentligheten så må man jo også regne med at den kan bli lest av folk som gjenkjenner en. Man får heller bedrive en smule selvsensur i det man skriver.
LetThemEatCake Skrevet 9. mai 2010 #8 Skrevet 9. mai 2010 Det er jo faren med å skrive dagbok på nett, og man bør virkelig tenke gjennom hva man legger ut. Selv om man tror man er anonym stemmer ikke det alltid! I ditt tilfelle, LetThemEatCake, så burde venninna di tenkt seg om en gang til, spesielt ettersom hun fortalte deg om dagboka. TS, du velger selv om du vil si noe, men det kan nok være fint gjort om du sier fra! Ja, hon borde verkligen tänkt till.. Men hon är sådan och har alltid varit sådan, tyvärr. Man får ta henne med en nypa salt! Till TS: självklart är det okej att läsa en offentlig dagbok, men frågan är om du vill göra det? Och hon är ju lite dum om hon tror att alla hon känner ska missa den på något magiskt vis. Förr eller senare så blir hon igenkänd. Men jag skulle ändå känna att jag gjorde något "förbjudet".
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. mai 2010 #9 Skrevet 9. mai 2010 Min tidligere svigerinne hadde dagbok på nettet, men jeg valgte å stort sett ikke lese i den. Med stort sett mener jeg at jeg kikket innom den av og til, men "oppdaterte" meg ikke via den. Først og fremst fordi jeg selv ikke ville avsløre at jeg var aktiv på samme nettsted egentlig Hun skrev aldri noe som var for privat eller utleverende om andre såvidt jeg så, så det var ikke noe som helst problem sånn sett, men ettersom vi møttes endel "på ordentlig" virket det litt dumt å vite om nyheter fra dagboka og ikke gjennom det hun eller mannen fortalte meg (hun pleide forøvrig alltid å informere oss om større nyheter, før det evt ble lagt ut på nettet). Vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg kjente noen som skrev veldig utleverende. Men generelt er det jo ikke noe galt i å lese andres blogger og dagbøker så lenge de ligger åpent på nettet. Blir vel en vurderingssak om man føler det blir ukomfortabelt eller "slemt" (jeg innrømmer at jeg kikker i noen blogger mest for å fnise litt av dysfunksjonaliteten til skriveren, men ville nok ikke gjort dette om det va bekjente og naboer... det blir FOR slarvete for meg, tror jeg)
leirbål Skrevet 9. mai 2010 #10 Skrevet 9. mai 2010 Jeg ville ikke lest den. Det er ikke så greit å vite så mye om en du kjenner overfladisk, synes jeg. Det skaper en ubalanse mellom dere synes jeg. Hun regner sikkert ikke med å bli gjenkjent. Jeg vet om en nettdagbok til ei jeg ikke kjenner godt. Den leser jeg ikke av respekt og hensyn til henne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå