Gå til innhold

Når slippe ut pusen?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har fått en fem år gammel kastrert hankatt i hus. Han kom til meg for en uke siden og har funnet seg godt til rette. Hvor lenge bør jeg vente før jeg slipper ham ut? Jeg er redd for at han vil gå tilbake dit han bodde før hvis jeg slipper ham ut for tidlig, men han trenger å komme seg ut å få trimmet litt snart for han er skikkelig feit!

Endret av Pet
Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med pusen :)

Når du kan slippe han ut, kommer helt an på pusen. Diverse plasser på nettet og bøker står det at man bør vente i 2-4 uker.

Ble selv fortalt at jeg kunne ha sluppet ut omplasseringspusen min etter 1 uke, men turte ikke så ventet i nesten 3 lange uker.

Kanskje lurt å skjemme bort pusen litt, så den vet at den har det godt hos deg, for du slipper den ut.

Et annet tips jeg har hørt, er å slippe katten ut når den er litt sulten, for da ville den komme når den hørte at eieren raslet med mat.

Gjest Distiller
Skrevet

Jeg holdt min inne i litt over 3 uker, men har hørt folk anbefale alt fra 1 til 6 uker. Det kommer vel litt an på hvor fort katten slår seg til ro.

Jeg gikk litt med katten i bånd rundt huset først, men vet ikke om det hadde noe for seg.

Første gang jeg slapp han ut alene så dro han avgårde på "langtur" og jeg trodde jeg hadde mistet han. Men 6 timer senere stod han heldigvis i døra og mjauet.. :)

Skrevet

Takk for tips, da venter jeg ihvertfall til i begynnelsen av juni før jeg slippe ham ut. Lurt å raske med matskåla for å få ham til å komme tilbake - det funker sikkert på ham!

Gjest Mahareth
Skrevet

Vent til katten har slått seg helt til ro hjemme hos deg. Bli med den ut først. Har ingenting å si om det tar 1 eller 10 uker, hvis den ikke er vant med og har akseptert å bo hos deg er det ikke lurt å slippe den ut :)

For å aktivisere katten inne kan du f.eks. gi den en liten ball med noe inni. Vi ga våre noen små, oransje baller med ei lita kule inni. De jagde og jagde på dem. Ellers funker laserpeker som ei kule, samt sånne pinner med fjær i enden. Kattene jager som bare det :)

Skrevet

Vent til katten har slått seg helt til ro hjemme hos deg. Bli med den ut først. Har ingenting å si om det tar 1 eller 10 uker, hvis den ikke er vant med og har akseptert å bo hos deg er det ikke lurt å slippe den ut :)

For å aktivisere katten inne kan du f.eks. gi den en liten ball med noe inni. Vi ga våre noen små, oransje baller med ei lita kule inni. De jagde og jagde på dem. Ellers funker laserpeker som ei kule, samt sånne pinner med fjær i enden. Kattene jager som bare det :)

Han blir lekt med og aktivisert inne så det er ikke noe problem. Men han er overvektig og lat og orker ikke å leke så lenge av gangen. Hopper og spretter i kanskje tre minutter og så må han gå å legge seg. Gleder meg til jeg kan slippe ham ut så han får større aksjonsradius. Da forsvinner forhåpentlivis en del av mageflesket.

Gjest Mahareth
Skrevet

Foret har også en del å si når det kommer til overvekt. Da vi ga våre katter dagligvareforet var den ene god og rund. Vi byttet til Royal Canin sitt for for kastrerte katter. Det forhindrer vektøkning og uvi hos kattene, og nå ser begge flotte ut! Anbefales på det varmeste!

Katter skal heller ikke ha stort våtfor, det er også en sikker måte å feite de opp på ;)

Skrevet

Foret har også en del å si når det kommer til overvekt. Da vi ga våre katter dagligvareforet var den ene god og rund. Vi byttet til Royal Canin sitt for for kastrerte katter. Det forhindrer vektøkning og uvi hos kattene, og nå ser begge flotte ut! Anbefales på det varmeste!

Katter skal heller ikke ha stort våtfor, det er også en sikker måte å feite de opp på ;)

Han får Hills light tørrfor, men tidligere har han bare fått Rema-for. Våtfor har jeg ikke tenkt å gi ham, har aldri gitt mine katter det.

Skrevet

Jeg har fått en fem år gammel kastrert hankatt i hus. Han kom til meg for en uke siden og har funnet seg godt til rette. Hvor lenge bør jeg vente før jeg slipper ham ut? Jeg er redd for at han vil gå tilbake dit han bodde før hvis jeg slipper ham ut for tidlig, men han trenger å komme seg ut å få trimmet litt snart for han er skikkelig feit!

Hva mener du? Har du tatt noen andre sin katt, eller har noen solgt katten sin til deg? Blir litt forvirret..

Men hvis det er 100% din pus, burde du vente i ca 4 uker, og så se det an.

De fleste katter vil finne seg til rette i løpet av den tiden. Hvis du har kattebånd, kan det være lurt å ta ham med litt ut på småturer i hagen før du slipper ham ut.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du? Har du tatt noen andre sin katt, eller har noen solgt katten sin til deg? Blir litt forvirret..

Mange som får voksne katter via omplassering :)

Og mange bytter eier pga boforhold, samlivsbrudd, allergi osv. Er ikke bare kattunger som trenger nye hjem.

Skrevet

Mange som får voksne katter via omplassering :)

Og mange bytter eier pga boforhold, samlivsbrudd, allergi osv. Er ikke bare kattunger som trenger nye hjem.

Hehe, nei, og så? Hvorfor trodde du at jeg ikke visste at også voksne katter trenger hjem :P ?

Har selv tatt meg av en voksen katt pga den ble forlatt av noen onde mennesker..

De skulle hjem på ferie i noen måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...