Gå til innhold

Oppsigelse av vikariat

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg jobber som vikar i 50% turnus og ringevikar i tillegg, og har jobbet ca 100% (++ i perioder) det siste året/halvannet.

Nå skal jeg si opp stillingen min og lurer på noen ting i forbindelse med det. Har en sleip ål av en sjef, som garantert vil prøve å snike seg unna uten å betale meg skikkelig.

Har 1 mnds oppsigelsestid, og tenker at jeg sier opp i mai slik at jeg jobber ut juni. Har blitt satt opp på ferie i august iflg turnus, har ikke tatt ut noen feriedager i år og tok ikke full ferie i fjor.

1.

Feriepenger utbetales i juni. Når man ikke tar ut ferie, hvor blir det av den vanlige lønna i juni? Jeg skal jo ha disse pengene også?

2.

Jeg har opparbeidet meg rett til full ferie, og ved oppsigelse skal man vel kunne få utbetalt feriedager man har til gode? Eller er det det som er feriepengene?

Takknemlig for hjelp :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feriepenger og ferie har egentlig ingenting med hverandre å gjøre.

De feriepengene du får i juni er beregnet etter hvor mye du tjente i fjor og har sånn sett ingen forbindelse med ferien din som du tar ut i år. Alle har rett på ferie, uansett om man har opparbeidet seg feriepenger eller ikke. Men har man ikke opparbeidet seg feriepenger fra året før, så blir det smalhans i ferien. Men man kan da nekte å ta ut ferien og jobbe i stedet.

Siden du slutter 30. juni, og ikke skal ta ut ferien din hos nåværende arbeidsgiver, så får du selvsagt full lønn i juni, sammen med feriepengene fra i fjor.

Det er nemlig slik at man blir trukket i lønn for de dagene man tar ferie. Og tar man ikke ferie, bli man heller ikke trukket.

Hvis du begynner i ny jobb etterpå og vil ha ferie hos den nye arbeidsgiveren, så trekker han deg selvsagt for de dagene. Da må du bruke de feriepengene du fikk av din forrige arbeidsgiver til å komme deg igjennom feriedagene.

Husk også at når du slutter hos nåværende arbeidsgiver, så har du rett til å få utbetalt feriepenger som du har opparbeidet deg etter nyttår og fram til sluttdato. Men da trekkes det vanlig skatt. Du kan be om å få den utbetalt neste år og da blir du ikke trukket skatt.

Skrevet (endret)

feil tråd ;)

Endret av Cygnus
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for hjelpen!

Tror jeg skjønner litt mer nå, har lest litt rundt om kring også :) Da skal jeg ha både lønn og feriepenger i juni, og så skal jeg be dem om å vente med feriepengene jeg har tjent opp i år så jeg slipper å skatte av dem!

Takk skal du ha :)

Skrevet

Takk for hjelpen!

Tror jeg skjønner litt mer nå, har lest litt rundt om kring også :) Da skal jeg ha både lønn og feriepenger i juni, og så skal jeg be dem om å vente med feriepengene jeg har tjent opp i år så jeg slipper å skatte av dem!

Takk skal du ha :)

Skatte av feriepengene må du uansett :)

Feriepengene du har tjent opp i år må du skatte av når du får de utbetalt, om du får de utbetalt i år.

venter du med de til neste år, blir det ikke trekt skatt av de når du får de utbetalt. Men de blir lagt til den vanlige inntekten din, og skattelagt på vanlig måte, hele året under ett.

kanskje litt vanskeligt forklart, men feriepenger er ikke skattefrie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...