Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe hus nå, fra 1951. Det er en del som må gjøres, blant annet så må vi lage helt nytt bad i 2. etasje, nytt kjøkken og en del maling og nye gulv. Pluss diverse andre småting som garderobeskap, oppussing av trapp, noen nye dører osv....

Vi må legge opp alt av rør opp i 2. etasje og har planer om fliser, varmekabler i gulv, litt usikker på hva vi skal ha på veggene, men skal ha dusj, toalett og vaskemaskin på dette badet. pluss innredning selvfølgelig...:P

ALt på kjøkkenet skal bli nytt inkl. hvitevarer.

Det er i hovedsak bad som er det som er viktigst, men kjøkkenet følger tett på.

Noen tanker om hva som er realistisk å budsjettere dette på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo ann på så mye. Hva kan dere gjøre av arbeid selv. Hvor stort er badet, og i hvilken stand er det pr. idag. (er det f.eks varmekabler, eller må det legges nå). Hvor mange kwm gulv skal ha parkett til osv.... Er veggene greie slik at det går ann å male/tapetsere rett på, eller må veggene plates på ny? Hvis du gir litt mer konkrete opplysningr er det lettere å gi svar:-)

Skrevet

Det kommer jo ann på så mye. Hva kan dere gjøre av arbeid selv. Hvor stort er badet, og i hvilken stand er det pr. idag. (er det f.eks varmekabler, eller må det legges nå). Hvor mange kwm gulv skal ha parkett til osv.... Er veggene greie slik at det går ann å male/tapetsere rett på, eller må veggene plates på ny? Hvis du gir litt mer konkrete opplysningr er det lettere å gi svar:-)

først og fremst er det jo snakk om badet, og der har jeg allerede skrevet at vi må legge varmekabler pluss fliser på gulvet. Veggene må plates på nytt. vi kan få gjort en del selv, men må fagfolk til å hjelpe til.vet ennå svært lite om hvor mye faglig kompetanse som trengs.. Det rommet vi skal lage til bad er i dag et soverom, vil tippe mellom en 10-15 kvadrat. vi må i tillegg som nevnt legge opp alt av rør fra kjelleren, det eneste som er der i dag er en vask.

Ellers skal vi ha nye gulv til ca 150 kvadrat.

maling av alle vegger.

ny ytterdør,

4 nye dører inne

nytt kjøkken og hvitevarer, kjøkkenet er ca 25-30 kvadrat.

Det er vel det som er i første omgang.... :P

Tenker i første omgang ca 200 000 til å pusse opp.. Regner med det blir mer, men virker det sånn halvveis greit?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

200 000? Det kommer ann på om dere skal ha ikea kjøkken / bad, 150 kvm laminat, eller et eller annet flott merke kjøkken og bad, 150 kvm flott parkett eller heltre?

Skrevet

Regner md at det blir ikeakjøkken ja.. Baderomsinnredning vet jeg ikke hvor vi skal kjøpe ennå. men det blir ikke noe veldig dyrt og flott. grenser for hva en student og en bilmekaniker i begynnelsen av 20 åra klarer...:P det blir ikke fullt 150 kvadrat gulv, men ca 100. soverommene har tregulv som er fine og holdbare. tenkte vi skulle legge klikk-klakk gulv. parkett..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vil råde deg til å ta runden til ikea / baderombutikk (har de ikke bad på ikea også) og parkettbutikk. Kikk på priser.

Når dere har funnet alt dere skal ha ( ned til minste detalj) bruk mittanbud.no å legg det arbeidet dere ikke skal gjøre selv på anbud, f.eks rørleggere og elektrikere.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

først og fremst er det jo snakk om badet, og der har jeg allerede skrevet at vi må legge varmekabler pluss fliser på gulvet. Veggene må plates på nytt. vi kan få gjort en del selv, men må fagfolk til å hjelpe til.vet ennå svært lite om hvor mye faglig kompetanse som trengs.. Det rommet vi skal lage til bad er i dag et soverom, vil tippe mellom en 10-15 kvadrat. vi må i tillegg som nevnt legge opp alt av rør fra kjelleren, det eneste som er der i dag er en vask.

maling av alle vegger.

ny ytterdør,

4 nye dører inne

Tenker i første omgang ca 200 000 til å pusse opp.. Regner med det blir mer, men virker det sånn halvveis greit?

Tviler på at du klarer å lage badet for mindre enn 100 000 ++. Foreldrene mine har nettopp pusset opp et bad på 4 kwm, da er alt nytt, fliser, varmekabler, taoalett(vegghengt), men alt av fagfolk er gjort på billigste måte. Dette badet kom på i overkant 80 000. (baderomsinnredning f.eks kostet bare 2000)

150 kwm parkett koster jo alt fra 200 og oppover pr. kwm. Det blir min. 35 000. Kjøkken fra ikea m/hvitevarer, vil tippe 50 000 pluss. Innedører kan du få for ca. 1000 kr pr. stk, ytterdører fra 5-6000. Så er det maling, grunning, osv...

Skrevet

Høres ut som et veldig lavt budsjett. Bare det å få nye rør fra kjelleren opp i 2. etg kommer til å koste en god del. De må åpne vegger/tak/gulv i kjeller, 1. etg og 2. etg. for å få rørene gjennom, og spesielt avløpsrøret er stort. I tillegg må de unna bæringer i huset. Muligens må de også trekke nye strømføringer, og bytte en del sikringer. Det er krav til jord-brytere på alt som har med bad å gjøre nå, det var det ikke da huset ble bygget.

Deretter må hele rommet gjøres om til dagens våtromsstandard, og du må ha helling på gulv og membran på gulv og vegger, samt sluk. Bare grunnarbeidet for en slik runde vil nok komme på MINST 30 000.

Hvis dere skal ha hele rommet som bad, blir det veldig stort. Det blir store flater som skal ha godt grunnarbeid. Jeg ville regnet 50 000 bare i grunnarbeid, FØR flising og annet. Så blir det veldig mye varmekabler da, på et så stort rom, det koster også masse.

Uten at jeg vet hvordan huset ser ut i dag, vil jeg anslå at mye av de pengene er spart om du pusser opp eksisterende bad i stedet for å bygge helt nytt et annet sted i huset.

Vi skal pusse opp og bygge om vårt bad nå. Jeg regner 300 000 på det alene, og det blir ikke noe råflott. Bad er DYRT - og da tenker jeg ikke på møblene.

Kjøkken koster jo også en del. Når man tar ned gammelt kjøkken, må man fort reparere en del på veggene før man setter opp nytt. Også her må du sikkert ha nye strømløsninger, om kjøkkenet er originalt i allefall. Innredning og hvitevarer styrer du jo prisen på selv, men du må regne med å bytte avløpsrør og kanskje tilførselsrør om kjøkkenet er originalt. Hvis det er fra 1950 må dere også ta høyde for at det kan være fuktskader som dere finner etterhvert.

Mine råd:

Les nøye i taksten om det har vært noen skader på huset tidligere. Hvis det har vært det, sjekk litt ekstra rundt dette. Sjekk også når taket er byttet sist - er det 20-30 år siden, må dere vurdere å bytte dette/reparere om det er taksten - før dere vurderer oppussing. Sjekk også vinduene - om noen av de er punktert, ville jeg vurdert det også før oppussing.

Gulvene ville jeg byttet etter de store prosjektene. Da vet dere hva dere har å rutte med. Det finnes fine laminatløsinger, og fine mdf-fliser til gang/entre o.l. som ikke koster så mye. Samme gjelder innedører. Begynn med de store og viktige tingene først, og se på økonomien når de er ferdige.

Skrevet

Sitter med taksten foran meg nå.

Tak og vinduer er noe som ble byttet ut på tidlig 90-tall. Så det er i god stand i følge takst.

Det er noe fukt i kjelleren, så det må dreneres neste sommer. Faren min har både gravemaskin og graver selv, så det står han for. Det er bare materialene som koster da. Tenkte også vi skulle legge nye rør når vi først graver. Men det blir til neste år igjen. vi må bare få gjort huset innflyttningsklart, så får vi ta det andre etterpå.

Badet er i dag i kjelleren og det er helt uaktuelt og ha det der i fremtiden. Takstmann mente også at det var lurt å få badet opp i 2 etg. Litt mer praktisk. badet kan nok bli litt stort, men jeg skal ha vaskemaskin/tørketrommel der inne også. Så må være litt kreative plassmessig. det er også to vinduer i dette rommet vi skal lage om til bad,så det går med en del plass til dette også.

Det er tregulv i alle rom, så det kan være at vi velger å ha det så lenge også.. så vi slipper unna med den utgiften enn så lenge..

Ellers er det privat vannbrønn og kloakk. Det er ny varmtvannstank og alt av det elekriske ble oppgradert i 2008. Det er også ny parafintank på 700ltr og ny kombiovn i stue.

Vet at 200 000 kan høres lite ut, og vi er klar over at det kommer på mer. Men tenker i første omgang på badet og kjøkkenet.

Skrevet

200' for bad og kjøkken er nok ikke urealistisk om dere har mulighet til å gjøre mye selv. Er dere avhengig av håndverkere til å gjøre det meste, så blir det fort dyrt, men har man tid og kunnskap til å drive på selv så trenger det ikke være urealistisk nei.

Skrevet

200' for bad og kjøkken er nok ikke urealistisk om dere har mulighet til å gjøre mye selv. Er dere avhengig av håndverkere til å gjøre det meste, så blir det fort dyrt, men har man tid og kunnskap til å drive på selv så trenger det ikke være urealistisk nei.

Nei jeg heller syntes ikke det er så halvgæærnt.. Vi har god hjelp i både kompiser som er snekkere og rørleggere og mye hjelp i familie som har kunnskap om dette. Pluss at vi har fått en annen venn av familien til å hjelpe til,og han er vel det man kaller en altmuligmann..:)

MUlighetene for å få tatt resten av huset kommer med tiden. Jeg er ferdig utdannet til våren igjen, så da regner jeg med at det blir jobb og økonomi som tilsier at vi kan gjøre mer.

Skrevet

Det er bra at huset er i god stand ellers :).

Det er helt umulig å si om 200 000 er nok når dere skal gjøre mye privat/dugnadsarbeid. Da kommer det jo an på materialer og HVA dere må ha eksterne fagfolk til. Om det bare er tilkobling av strøm og rør, samt overgang av jobb andre har gjort, er det jo ikke mye jobb dere skal gjøre.

Jeg ville ikke gjort membran-jobb o.l. svart - heller ikke strøm og rør. Det er store konsekvenser av feil her, og dere bør ha kvitteringer fra fagfolk som evt. er ansvarlige for slike feil. Men mye kan uansett gjøres svart om dere vil det...

Gjest Guffen
Skrevet

maling av alle vegger.

ny ytterdør,

4 nye dører inne

Ja, det høres halvveis greit ut. Dvs. regn 400 000 i stedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...