Gå til innhold

Kun styrke eller droppe all trening?

Anbefalte innlegg

Gjest Huffsa
Skrevet

Jeg skal operere snart og kan ikke trene kondisjon i 2-3mnd etter dette(ankeloperasjon).

Men hvordan burde jeg gjøre det ang treningen? Startet å trene for første gang i mitt liv for 2mnd siden, og TRENGER ikke å gå ned, vil bare ned for min egen skyld.

Hvis jeg skal fortsette å trene med da bare styrke kan jeg ikke trene like ofte da jeg er avhengi av kjøre til og fra treningen. Så da blir det kanskje 1-2 ganger i uken.

Men er redd hvis jeg dropper å trene så faller jeg ut av treningen. Men har på en måte ikke kommet så inn i det, jeg trener når jeg gidder liksom..

Hva tenker dere?

Kun stryke eller ingen trening?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du skal fortsette med styrke, jeg. Får du fulgt et helkroppsprogram opptil 2 ganger i uken, syns jeg du kan si deg fornøyd med det. Ihvertfall er det MYE bedre enn ingen trening. :)

Skrevet

Jeg ser INGEN grunn til å stoppe å trene styrke!

Legg opp ett program som over nevnt tar hele kroppen og gjør du dette 2 ganger i uken så vedlikeholder du treningen meget bra!

Les litt om fordeler med styrketrening her så forstår du raskt at dette ikke er noe vits å stoppe med;

http://nhi.no/trening/treningsrad/ulike-typer-trening/styrketrening-18381.html

http://iform.nu/trening/styrketrening/7-fordeler-med-styrketrening

Her er helkroppsprogram du kan se litt på;

http://www.mil.no/multimedia/archive/00117/Styrkeprogram__helk_117169a.pdf

Gjest Huffsa
Skrevet

Hvordan skal jeg varme opp da?

Gå 5 minutter på krykker?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal jeg varme opp da?

Gå 5 minutter på krykker?

Er alle øvelser som innbefatter ben utelukket etter operasjonen?

Det finnes maskiner, ihvertfall der jeg trener, hvor du sitter og "sykler" med armene Skjønner du hvilket jeg mener? Dette er jo et alternativ til oppvarmingen.

Gjest Huffsa
Skrevet

Ja, absolutt alle øvelser som innebærer å bruke/stå på 2 bein er utelukket..

Vi har desverre ikke en slik maskin der jeg trener..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hmmm..

En annen mulighet kan være å ta ett eller to oppvarmingssett på hver øvelse. La oss si at hvis du pleier å ta 3*12 skal du etter operasjonen ta 4*12, hvor første settet ligger på ca 60 % av maks. Kan også ta to oppvarmingssett. 1) på 50% og 2) 80 %, for deretter å kjøre normalt på siste settet. Jeg hadde nok valgt sistnevnte, tror jeg.

Vet ikke helt om dette er optimalt for evt. treningsskader som en kan pådra seg, men det kan sikkert noen andre her inne svare på. :)

Skrevet (endret)

Hvorfor ikke ta deg en runde først på krykker? Det er kjempetungt og blir du litt svett så hvorfor ikke?

Ellers så er det godt tips å bruke styrkeøvelsene som oppvarming, lette vekter og mange repeteisjoner, for å få pulsen litt opp!

Endret av Lotte28
Skrevet

Det er strengt tatt ikke nødvendig med oppvarming.

Fortsett den gode trenden, og kjør på med styrketrening. Dersom det er opp til meg, er det definitivt viktigere enn kondisjon. ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke å løpe eller gå fort for å varme opp. Du kan bruke strekkøvelser med mye kraft (få opp pulsen litt). Det løsner opp musklene og gjør dem klar. Om du er usikker på øvelser, se om du kan få snakket med noen som jobber på senteret og spør om de kan vise deg noen øvelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...