Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2010 #1 Skrevet 8. mai 2010 Min kjæreste og jeg er begge studenter og har derfor lik inntekt, men han har jobbet litt før han begynte å studere, og har da i motsetning mye mer penger på kontoen.. Han har over 70 000 og jeg har ingenting mer enn de pengene jeg får per mnd, som da går til mat, husleie osv. Syns dere da at det er riktig at vi skal dele likt på alt, eller at han bør betale litt mer mat feks? Jeg tror forøvrig jeg kjøper mye mer mat enn han også, fordi jeg vil lage sunn mat. Men når han vil kjøpe mat kjøper han noe billig og raskt..Hva syns dere?
Gjesten Skrevet 8. mai 2010 #2 Skrevet 8. mai 2010 Han er absolutt ikke gjerrig! Det er ingen grunn til at han skal bruke sparepengene sine for at du skal slippe å betale for mat! 1
Gjest Marlo Skrevet 8. mai 2010 #3 Skrevet 8. mai 2010 Jeg syns ikke han er gjerrig. At han har spart opp penger som er på en egen konto burde ikke ha noe å si for den daglige innkomsten og utgifter. Så ja - jeg syns at dere burde dele likt.
Gjest Syringa_Lilac Skrevet 8. mai 2010 #5 Skrevet 8. mai 2010 Dere er begge studenter og har lik inntekt, hvorfor skal han måtte betale meir bare fordi han har klart å spare opp penger på konto? Det er mest rettferdig å betale likt. Det er dessuten du som velger bruke meir penger på mat som er sunn.
Nimorna Skrevet 8. mai 2010 #6 Skrevet 8. mai 2010 Det er rettferdig at dere deler likt ettersom dere har lik inntekt. Det at han har spart opp litt penger tidligere er da ikke noe han skal straffes for ved å sponse ditt matforbruk? 1
Gjest ts Skrevet 8. mai 2010 #7 Skrevet 8. mai 2010 Dere har vel rett.. Men jeg kjenner jeg av og til blir irritert når han sier at "i dag kan du kjøpe mat" når han VET at jeg har så lite penger på kortet at jeg ikke vet om det er nok..
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. mai 2010 #8 Skrevet 8. mai 2010 Det er ikke meningen man skal trenge å bruke sine egne sparepenger for å sponse forbruket til kjæresten, og når forholdene ellers er like (samme inntekt) burde det egentlig være lett å komme til enighet. Kanskje han ikke er klar over at du bruker mer penger på mat enn ham. Sett dere heller ned og se på hvor mye hver av dere bruker. Selv mange som har vært samboere eller gift i mange år, velger å ha noen egne sparepenger.
Nimorna Skrevet 8. mai 2010 #9 Skrevet 8. mai 2010 (endret) Dere har vel rett.. Men jeg kjenner jeg av og til blir irritert når han sier at "i dag kan du kjøpe mat" når han VET at jeg har så lite penger på kortet at jeg ikke vet om det er nok.. Det viser at han er flinkere til å spare enn deg; du burde få ham til å lære deg noen tips. Sunn mat behøver ikke være dyr; du får laks til 35 kr kiloet på Rema og Kiwi, og belgfrukter på innvandrerforretninger er så billig at det nesten er gratis. Endret 8. mai 2010 av Nimorna 1
Gjest Marlo Skrevet 8. mai 2010 #10 Skrevet 8. mai 2010 Dere har vel rett.. Men jeg kjenner jeg av og til blir irritert når han sier at "i dag kan du kjøpe mat" når han VET at jeg har så lite penger på kortet at jeg ikke vet om det er nok.. Men om dere deler likt på utgiftene, så kanskje dere burde ha en felles konto som dere setter inn like mye penger på som skal gå til mat og andre husholdningsartikler dere begge bruker av. (altså ikke sminke, tamponger etc) Også setter dere opp et budsjett i tillegg til å ha ukesmenyer som dere holder dere til. Med ukesmenyer så er det lettere å holde utgiftene til mat nede, og med budsjettet så kanskje han også ser hvor mye penger det er til mat og hva som må brukes på mat etc Da slipper jo du å føle at du må bruke siste rest av dine penger til mat etc
Gjesten Skrevet 8. mai 2010 #11 Skrevet 8. mai 2010 Dere har vel rett.. Men jeg kjenner jeg av og til blir irritert når han sier at "i dag kan du kjøpe mat" når han VET at jeg har så lite penger på kortet at jeg ikke vet om det er nok.. Hvis dere har samme inntekt, er det vel du som har et for høyt forbruk. Du får se om du kan kutte ned på noe, eller få ham til å lære deg å spare. 1
Gjest ts Skrevet 8. mai 2010 #12 Skrevet 8. mai 2010 Det viser at han er flinkere til å spare enn deg; du burde få ham til å lære deg noen tips. Sunn mat behøver ikke være dyr; du får laks til 35 kr kiloet på Rema og Kiwi, og belgfrukter på innvandrerforretninger er så billig at det nesten er gratis. Ja han er veldig flink til å spare.. Jeg ser nå at dere har rett. Hmm, tror jeg skal ta meg en tur innom den asia-butikken til uka Den er på veien til skolen, men har likevel aldri gått innom der
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 8. mai 2010 #13 Skrevet 8. mai 2010 Asiasjappene er verdt sin vekt i gull! Der finner du i tilegg merkelig mat som du kan bli VELDIG positivt overraska over. (Hver gang jeg er på asiabutikken plukker jeg med meg en grønnsak/frukt jeg ikke vet hva er, spør i kassa hva den brukes til og blir både positivt og negativt overraska, for å si det sånn )
Gjest bob Skrevet 8. mai 2010 #14 Skrevet 8. mai 2010 Noen tips til deg: Dette vet du sikkert allerede, men ikke bruk penger på kantinematen på skolen. Dette er det området jeg sparer mest penger på i forhold til andre studenter. Et halvt horn til 35 kroner på kantina = 3 billigbrød på butikken. Samme med kaffe. Ta med kaffe heller på termos. 1 kopp på skolen koster ca 10 kr, til den prisen får du en hel pose filtermalt billigkaffe (rekker sikkert til ca 1000 kopper minst).
Nimorna Skrevet 8. mai 2010 #15 Skrevet 8. mai 2010 Samtidig kan jo du lære kjæresten din å spise sunt - den raske og billige maten han kjøper er vel kanskje proppfull av fett og e-stoffer? Jeg er spareflink gjerrigknark, og jeg spiser billig, sunn og enkel mat hver dag
Vanya Skrevet 9. mai 2010 #16 Skrevet 9. mai 2010 Jeg er vel av den oppfatning at jeg tenker at begge bør bidra likt, så langt det er mulig. I ditt eksempel er dere begge studenter. Kjæresten din har vært smart nok til å spare opp en sum på konto, du har ikke det. At han har 70.000 på konto betyr likevel ikke at det er en formue, ettersom han antakeligvis også har studielån. Ikke at det har noe å si, egentlig. Hadde fyren vært god for mange 100-tusen kunne jeg skjønt det, men i dag er 70.000 så å si ingenting. Det jeg reagerer på er vel at du betaler større summer enn ham. Hva med å opprette en felles konto der dere begge setter inn samme beløp? Da er du sikret at dere betaler samme sum. Eventuelt kan dere spare opp alle kvitteringene en måned, legge sammen summene, og gjøre opp for differansen. Jeg får inntrykk av at du er minst like irritert over at du føler at du betaler mer, som du er for at han har mer penger stående på konto?
Gjest Bianca26 Skrevet 9. mai 2010 #17 Skrevet 9. mai 2010 Min kjæreste og jeg er begge studenter og har derfor lik inntekt, men han har jobbet litt før han begynte å studere, og har da i motsetning mye mer penger på kontoen.. Han har over 70 000 og jeg har ingenting mer enn de pengene jeg får per mnd, som da går til mat, husleie osv. Syns dere da at det er riktig at vi skal dele likt på alt, eller at han bør betale litt mer mat feks? Jeg tror forøvrig jeg kjøper mye mer mat enn han også, fordi jeg vil lage sunn mat. Men når han vil kjøpe mat kjøper han noe billig og raskt..Hva syns dere? Han skal ikke straffes for at han er flinkere enn deg å spare.. 1
Gjest Iah Skrevet 9. mai 2010 #18 Skrevet 9. mai 2010 For å bli kvitt følelsen av at du betaler mer enn han synes jeg dere skal komme til enighet om en fast sum i måneden som utgjør felles matbudsjett, deretter setter dere inn halvparten av denne summen hver inn på en egen matkonto.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå