Gå til innhold

Curlingforeldre

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at enkelte blir curlingforeldre? Og hvem er det som stort sett er det, er det hvem som helst?

Har selv vært bort i en del slike opp i gjennom årene og de har stort sett hatt jobb som lærer, pedagog, eller rett og slett jobber som har med barn å gjøre. Mener ikke å henge ut noen, men er det mer vanlig for de med slike jobber å bli slik ( og hva er i såfall grunnen)eller er det bare en tilfeldig i mitt tilfelle?

Man skulle jo nesten tro at folk som jobber med barn var de som helst ikke ble curlingforeldre.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at enkelte blir curlingforeldre? Og hvem er det som stort sett er det, er det hvem som helst?

Har selv vært bort i en del slike opp i gjennom årene og de har stort sett hatt jobb som lærer, pedagog, eller rett og slett jobber som har med barn å gjøre. Mener ikke å henge ut noen, men er det mer vanlig for de med slike jobber å bli slik ( og hva er i såfall grunnen)eller er det bare en tilfeldig i mitt tilfelle?

Man skulle jo nesten tro at folk som jobber med barn var de som helst ikke ble curlingforeldre.

Hvorfor? Vanskelig å si, men det er flott og viktig å snakke om. :)

Jeg har en god veninne som har curling-tendenser. Hun er et nydelig godt menneske som bare mener vel, men har kansje hatt en litt vanskelig barndom. Jeg synser av eget inntrykk at curling-foreldre ønsker å spare barna for det som er vanskelig, fordi de selv kansje ikke ble skånet nok. Og selvfølgelig gjør de det utifra kjærlighet. Saken er at de kansje ikke oppfatter helt hvor viktig det er å la barnet få livserfaring som gjør at barnet utvikler selvstendighet.

Gjest Beate
Skrevet

De fleste foreldre idag er curlingforeldre. Ungene idag bærer stort sett preg av å lide under foreldrenes dårlige samvittighet for mangel på tid. Mangel på tid med barna kompenseres ofte med å gi dem ting og gjøre ting for dem.

Skrevet

Jeg tror ikke at det er noe typisk at pedagoger blir curlingforeldre, tvert imot.

Majoriteten i min vennekrets har pedagogisk bakgrunn, men vil nok ikke si at noen av dem har noen tendenser til å være eller bli det.

Tror det går mer på personligheten til folk. Noen synes kanskje det er lettere å ordne for barna enn å ta stresset ved at de skal fikse ting selv - mens andre synes det er status å ha et plettfritt barn..

Gjest Gjest
Skrevet

De fleste foreldre idag er curlingforeldre. Ungene idag bærer stort sett preg av å lide under foreldrenes dårlige samvittighet for mangel på tid. Mangel på tid med barna kompenseres ofte med å gi dem ting og gjøre ting for dem.

Enig.

Jeg vet om 19 åringer og oppover som fortsatt bor hjemme og hvor mamma og pappa rydder rommet deres, de har ikke en ting i verden å tenke på.

Jeg frykter at vi kommer til å få en generasjon med mennesker som kommer til å ha svært vanskelig å gjøre noe mer enn det absolutt minimum som forventes av dem.

Som lærer merker jeg at hvor elever tidligere prøvde seg på å snakke om karakteren på prøver, har nå mor og far overtatt i stor skala for.eks. Jeg blir flau på manges vegne.

Gjest Mossa
Skrevet

Jeg har heller ikke inntrykk av at pedagoger er mer curlingforeldre enn andre. Tvert imot. Jeg kjenner mange som jobber med barn, og felles for dem alle er at de setter tydelige grenser for barna samtidig som de lar barna teste egne vinger og lære å være selvstendig.

De jeg kjenner som er curlingforeldre er som nevnt over heller folk som har opplevd at de selv ikke ble beskyttet godt nok av de voksne i egen barndom. Eller det er foreldre som er travelt opptatte med karriere og fritid, sånn at de har lite tid til barna og derfor overkompenserer for å gjøre det godt igjen. Også mange samværsforeldre ser ut til å bli curlingforeldre, antakelig fordi de finner det vanskelig å stå i konflikter og gjøre den korte tida de har sammen utrivelig.

Sånn er det i min omgangskrets (slekt, venner, kollegaer), men det betyr jo ikke at det stemmer for alle. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...