Corine Skrevet 8. mai 2010 #1 Del Skrevet 8. mai 2010 .....om du var meg? Og jeg er: - 34 år - har to små barn - er 165 cm høy og 58 kg - mørkt hår og blå øyne - Av diverse årsaker (som jeg ikke skal gå inn på her...), mangler jeg det meste av klær. Jo, har gamle og utvaskede klær som jeg kan bruke hjemme alene eller til lek med barna. Men ellers er det helt tomt omtrent. - Jeg trenger hjelp altså. Har aldri tid, ei heller spesielt lyst til å shoppe. Å gå i klesbutikker er egentlig det verste jeg vet. Blir helt surrete i hodet, og ender opp med plagg jeg ikke har bruk for. - Trenger klær for et normalt liv: dvs. å ha på seg på besøk, på rusletur rundt i byen, restaurantbesøk osv.osv. (Ikke tenk på festklær, har et par sorte kjoler osv som fortsatt fungerer.) - Har ikke så mye penger, men jeg kan legge omtrent 5000- 8000 i denne prosessen. Er det noen som har tips til plagg, mengde og type så er jeg evig takknemlig. Med andre ord: hva ville du har kjøpt om du var meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 8. mai 2010 #2 Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Kjøp en del "basisplagg", altså plagg du kan kombinere med mye annet. Dette være seg topper i nøytrale farger, og noen gode dongeribukser. Et allsidig skjørt eller to er flott, om du er av typen som liker å gå i skjørt. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kjøpt følgende: 3 par dongeribukser - en fin mørk en, en som ser litt dagligdags ut, og en litt mer baggy. Jeg syns haremsdongeribukser er KJEMPEDIGG for en bytur, et lite kaffebesøk) Et dongeriskjørt. En brun, eller hvit linbukse til sommeren. (Ikke 100% lin kanskje, da det har en tendens til å bli så forferdelig krøllete) Svart, og hvit topp, med eller uten armer. Til å ha under skjorter. Noen fine skjorter i forskjellige farger og tekstiler. Et par billige fra H&M, og kanskje en litt dyr en fra VIC eller noe i silke. Lilla er kjempepent til mørkt hår og blå øyne, men det er forsåvidt mange farger;) Heldige du.. En sort/ brun ytterjakke får du billig på H&M. Så kan du heller friske opp med litt skjerf i div. farger i halsen. Ikke undervurder kombinasjonen av dongeriskjørt, og strømpebukse i fresh farge. Funker kjempefint til våren i Norge! Og er veldig søtt, syns jeg. Kjøp noen fine tøysko også da EDIT: Glemte noe jeg. Til sommeren er det veldig praktisk, og pent, å bare ha noen lette sommerkjoler tilgjengelige! De er superbillige, og fins i så mange farger og fasonger. Gå for et stoff du syns er fint, og bare prøv deg frem. Endret 8. mai 2010 av Lille Måne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cheesecake Skrevet 8. mai 2010 #3 Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) For det første ville jeg tatt med meg noen som du kan shoppe med, siden du ikke liker shopping og alltid kommer hjem med ting du aldri bruker. Hadde jeg vært i din posisjon ville jeg funnet noen jeans som sitter bra. Jeans kan brukes til hverdag, og man kan lett style det opp med høye heler og smykker. Jeg ville også gått til innkjøp av en del basistopper; typer topper som er enkle og ensfargede. H&M har en del av disse, og koster veldig lite. Hvis du finner en olajakke eller skinnjakke kan du bruke toppene til hverdags, og hvis du finner en blazer kan du fint bruke toppene når du skal ut og spise. Husk også at tilbehør kan forandre et antrekk totalt. Selv har jeg en hel haug med skjerf, sko og smykker, slik at jeg gjerne kan bruke de samme klærne til forskjellige anlednigner. Bruk god tid når du skal handle nye klær, og ikke kjøp "bare for å kjøpe". Det kan ta tid å bygge opp en garderobe! Lykke til! Edit: skrivefeil Endret 8. mai 2010 av Cheesecake Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I.am.me Skrevet 8. mai 2010 #4 Del Skrevet 8. mai 2010 Jeg vet ikke hvordan str. du er, men hvis du er sånn normal str, fra 36-44, kan du jo f.eks bestille klærne dine på nett (H&M, Ellos, Laredoute) så blir slipper du å gå i butikkene også blir det billigere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
babord Skrevet 8. mai 2010 #5 Del Skrevet 8. mai 2010 Jeans, med rette ben(varer lenger uavhengig av mote), mørke er mest safe Svart blazer Svarte tights Cardigans, kanskje en svart/beige og en i en litt mer frisk farge Basistopper i forskjellige farger du liker Lett ytterjakke i nøytral farge Sjal i forskjellige farger og mønstre Hverdagskjoler, strikk til vinteren og mønstrete bomull til sommeren Noen mer spesielle topper med dekor o.l. Shorts, jeans eller hvit/svart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pet Skrevet 8. mai 2010 #6 Del Skrevet 8. mai 2010 Jeg ville brukt en Personal Shopper, for når du skal ha "alt" for 5000-8000 kr så er det veldig viktig at du handler riktig. På Ski Storsenter koster denne tjenesten 600 kr, jeg vet ikke hva det koster andre steder, men jeg synes ikke det er dyrt når det er snakk omn hjelp til å sette sammen en hel garderobe. Det er jo nettopp i sånne tilfeller som ditt at det er viktig å få skikkelig god hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 8. mai 2010 #7 Del Skrevet 8. mai 2010 Enig at du burde få litt hjelp og at du burde legge penger på noen få basisplagg som holder, også kan du kjøpe litt pynt og annet underveis som du får råd til noe nytt. Basisplagg for meg er: 2 jeans som ikke er helt like. 2 andre type bukser hvorav 1 av dem gjerne er en sort penbukse. 1 sort kjole - er jo helt nødvendig Et par gode sko som kan brukes til det meste, 1 par som brukes til pent - både til bukser og til skjørt. Et par pene skjorter som har litt fasong. Noen nøytrale og holdbare, samt litt pene t-skjorter/linner/topper En pen ytterjakke som kan brukes til til pent og vanlig Har man dette så er det enkelt å gjøre så mye ekstra med småting - alt fra halskjeder og andre smykker til vesker, sjal, belter... ja slike ting som ikke trenger å koste så veldig mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella_Grey Skrevet 8. mai 2010 #8 Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Hvis du begynner fra scratch så vil jeg foreslå: Topper: 8 stk, velg det du liker blant singlet, t-skjorter, tynne bomullsgensere med lang/trekvart arm. Strikkeplagg: 4 stk, gensere, cardigan, lange strikkejakker Bukser & skjørt: 6 stk, minimum en god jeans - ellers alt etter hva du føler deg vel med Kjole: hvis du liker det og bruker det (du kan (hvis du vil) kutte ut en topp&bukse hvis du kjøper en kjole) (Strømpebukser &tights) Jakker: 1 eller 2, kanskje en dongeri-jakke og en blazer (eller en annen stoff-jakke) Tilbehør: som det er sagt her før skjerf og smykker kan totalt forandre et antrekk. Hm, det er vel sikkert noe jeg har glemt nå - men kommer ikke på noe mer. Når det gjelder farger så vil tror jeg du kler såkalte 'juvel-farger', altså smaragdgrønt, safirblå, rubinrødt. Basis farger som hvit, kremhvit, grå, koksgrå, sort, mørkebrun. Stort sett alt av blått, lilla, fiolett og plommefarget. Og farger som bringebærrødt og sitrongult. Endret 8. mai 2010 av Ella_Grey Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
phronima Skrevet 8. mai 2010 #9 Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Finn ut hvilke farger du kler, og hva som flatterer kroppsfasongen din, så er mye gjort allerede. Slenger likegodt ut et innlegg jeg skrev i bloggen min for en liten stund tilbake som omhandler nettopp basisgarderoben: En basisgarderobe er grunnsteinen i en persons garderobe. Den skal inneholde tidløse, mer eller mindre enkle plagg som omtrentelig går sammen med alt det andre i garderoben. Plaggene skal være i mer eller mindre nøytrale farger og -snitt, og aller helst være av god kvalitet så de varer en stund. Unngå de billigste syntetstoffene på H&M og Cubus, og legg heller mer penger i hvert basisplagg. For mange kan det kanskje virke kjedelig å betale mer enn 100kr for en singlet eller langermet v-hals, men det lønner seg virkelig i lengden. Ved å ha en basisgarderobe har man alltid noe å ha på seg, og basisplaggene kan lett stæsjes opp og antrekket gjøres mer personlig ved hjelp av smykker, sko og tilbehør. Kjennetegnene til et ypperlig basisplagg er at de a) passer kroppsformen din, b) er i en farge du kler, c) går overens med flesteparten av klærne dine, d) er i et kvalitetsstoff, og e) er nøytralt. Et basisplagg vil derfor ikke være det superskulpturelle og edgy miniskjørtet fra Acne, men heller den enkle, fine singleten som ser like bra ut til jeans som til skjørt som til penbukser. Når det kommer til fargene, skal som nevnt basisplaggene være i så nøytrale farger som mulig, slik at de passer med brorparten av klærne og tilbehøret i klesskapet ditt. Nøytrale farger er dog så mye mer enn brun, sort, hvit og grå! En farge er nøytral så lenge den ikke skriker mot deg og er en spesiell farge som passer kun et par andre plagg i garderoben din. Signalgul og flamingorosa er dermed eksempler på farger som kan strykes... Velg nøytrale farger som kler deg (Les HER for å finne ut hvilke farger du kler), om det så måtte være sort, brunt, beige, plommelilla, marineblå, offwhite, kullgrå, tåkeblå, himmelblå, nude, el. Ikke glem at basisplaggene ikke behøver å være kjedelige! Enkle trykk, som for eksempel striper og prikker, er definitivt lov, og det samme kan sies om spennende snitt. En enkel, langermet topp blir plutselig mye mer spennende med en kul utringning, og en basissinglet får plutselig et mer edgy uttrykk med en synlig glidelås i front. Mange moteguruer og -magasiner har laget lister over "essential items" eller "must haves", så jeg skal ikke være noe dårligere! Her er mine liste over hva jeg ser på som gode basisplagg (merk: Alle plaggene skal og bør være i snitt og farger som kler deg!): * To korte jakker - en foret variant og en lett vår-/sommerjakke * To kåper - en til vinteren og en lettere variant til å bruke på våren og høsten * Singleter, lang- og kortermede topper. 3/4-lange ermer er flatterende til de fleste, men bør unngås dersom du ikke ønsker fokus mot midjen eller har lange ermer. Unngå høy eller rund hals dersom du har stor byste. Unngå kortermede topper som slutter på overarmens bredeste punkt * En varm genser/cardigan og en lettere versjon som kan brukes i varmere vær * En enkel sommerkjole * En penkjole ("Den lille sorte" behøver ikke være sort - velg en farge som kler deg dersom sort ikke er flatterende) * Et par jeans (unngå å velge trendjeans - velg heller et par som flatterer kroppen din. Unngå derfor smale jeans dersom du har store hofter eller kraftig overkropp, da slanke jeans kun vil fremheve dette) * Et par penbukser * En lys skjorte (ikke nødvendigvis hvit - kan godt være offwhite, lys krem eller lys grå, for eksempel) * En mørk skjorte/halvformell topp * En pyntet topp som er enkel i snittet og fargene og kan pynte opp det enkleste antrekk * Et par romslige hverdagsvesker og en penveske i mørke, nøytrale toner. Unngå billige plastvesker fra kjedebutikkene - en veske som ser billig ut kan lett ødelegge et ellers flott antrekk * Et par hæler (ikke velg så høye hæler at du ikke kan gå på de), et par lave pensko, et par hverdagssko og et par støvler/støveletter * Smykker og tilbehør som kan friske opp ethvert antrekk Til slutt, det beste med en basisgarderobe er at shoppingen etterpå blir mye lettere og morsommere! For hvert innkjøp du foretar deg, still deg spørsmålene: "Kommer denne til å passe med andre plagg i garderoben min?" og "Kommer jeg til å bruke denne?". Dersom du ikke kan se for deg plagget som del av minst to-tre antrekk bestående av plagg du allerede har i klesskapet, kan det derfor være lurt å legge det bort dersom du ikke planlegger flere matchende kjøp. Desto oftere du kommer til å bruke et plagg, desto mer penger er det verdt å bruke det. Trendplagg du kun bruker en, maks to, sesong er det derfor ikke lurt å bruke veldig mye penger på. Endret 8. mai 2010 av phronima Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LetThemEatCake Skrevet 8. mai 2010 #10 Del Skrevet 8. mai 2010 Nyckeln till en lyckad garderob är bra basplagg! *Några enfärgade bomullstoppar i enkla modeller (både kortärmade och långärmade) *1 par mörka jeans som funkar till allt *Ett par svarta, dressade byxor som funkar till allt *1 festkjole *1 svart kavaj/blazer som funkar till de svarta byxorna *Några blusar eller skjortor *Bra undertöy *En sko som fungerar till allt och håller i ett par år *En promenadsko Sedan kan du slänga in någon knallfärg här och där om du vill, gärna i form av halsband och andra accessoarer, men det viktiga är en bra basgarderob av god kvalité. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Corine Skrevet 8. mai 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 8. mai 2010 Er bare innom en snartur..og så glad jeg ble når jeg ser svarene deres :-) Har hurtiglest, og ser at dere skriver så mye bra. Skal komme tilbake litt senere og lese mer nøye/kommentere! Igjen, tusen takk :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nanette Skrevet 8. mai 2010 #12 Del Skrevet 8. mai 2010 Nå har jeg ikke lest andres gode råd her, men mine tips er: Mørkeblå jeans bootcut En sort "dressbukse" Mørkeblå jeans, smale Jeanstights Sorte tights Langermet topp i bomull sort Langermet topp i bomull hvit tunika bluse genser Hvit singlet Sort singlet Mørkeblå eller grå singlet, eller i en annen farve du liker å bruke Hvit klassisk skjorte (jeg liker Mexx her, men H&M har også like fine) cardigan i bomull (vår/sommer) cardigan i ull (høst/vinter) sorte eller brune skinnstøvletter Ulljakke eller -kåpe til vinteren blazer Ytterjakke i bomull til vår/sommer fritidstøy: softshelljakke/vind/regnjakke joggesko/tursko Joggebukse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 10. mai 2010 #13 Del Skrevet 10. mai 2010 Kjøp ein trenchcoat i beige eller svart. Går til alt, alltid moderne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå