Riskrem Skrevet 8. mai 2010 #1 Skrevet 8. mai 2010 Når jeg skal bestille noe på en café (for eksempel) sier jeg alltid noe i denne duren: "Hei! Jeg vil gjerne ha en kaffe". Eller "Hei! En kaffe, takk". Men jeg hører ofte at folk bare sier "Jeg skal ha en kaffe." Eller "Jeg skal få en farris". For det første synes jeg det er god folkeskikk å i hvert fall si "hei" til personen som jobber der. Og så synes jeg det er frekt når man sier "skal ha" eller "skal få". Det er å se ned på personen som jobber der og tjenesten h*n yter, synes jeg. Hva sier dere?
Rosalie Skrevet 8. mai 2010 #2 Skrevet 8. mai 2010 Hva er frekt med å si at man "skal ha"? Man betaler jo faktisk for en vare som man skal ha. For øvrig sier jeg både "Hei" og "ha en fortsatt fin torsdag" til de bak disken, men jeg er tydelig vis en frekk faen som sier type "Hei, jeg skal ha en kaffe og napoleonskake, takk. (...) Ha en fortsatt fin dag."
Zzyzx Skrevet 8. mai 2010 #3 Skrevet 8. mai 2010 (endret) Jeg ville ikke reagert nevneverdig. Vet faktisk ikke hva jeg selv sier, men det kan godt hende at jeg sier "skal ha", eller "jeg tar en". I mitt hode helt riktig når jeg egentlig ikke ber om å få noe, men skal betale for en vare/tjeneste. Hei sier jeg alltid. Jeg er langt fra uhøflig. Endret 8. mai 2010 av Zzyzx
Gjest Iah Skrevet 8. mai 2010 #4 Skrevet 8. mai 2010 Skjønner ikke hva som er frekt med å si at man skal ha? Ellers er jeg enig i at det er vanlig folkeskikk å hilse samt å si takk.
Gjest Pet Skrevet 8. mai 2010 #5 Skrevet 8. mai 2010 Jeg sier "Hei, kan jeg få en kaffe?". Er det også frekt? Jeg synes forøvrig ikke "Jeg skal ha en kaffe" er frekt i det hele tatt. Kanskje du er litt vel hårsår til å jobbe i et serviceyrke?
Gjest Skrevet 8. mai 2010 #6 Skrevet 8. mai 2010 (endret) Hehe, kjenner meg igjen i denne. Når jeg jobba i "servicebransjen" var jeg konstant oppgitt over hvor frekke folk er. Syns egentlig alle burde jobbe der en liten stund, for jeg ble i allefall veeeldig oppmerksom på det - og er nå i overkant hyggelig mot folk. ^_^ Men når jeg bestiller sånne ting, så er jeg nok en av dem som sier ting som "Hei! Eeeen kaffe mocha..?" Med spørrende stemme og et diger glis. :D Haha.. Når jeg ser det for meg nå, må det jo se helteit ut.. Men det funker som regel. Folk smiler og prater ofte tilbake. Edit: Skriveleifer begone! Endret 8. mai 2010 av Lille Måne
Gjest Iah Skrevet 8. mai 2010 #7 Skrevet 8. mai 2010 Det er å se ned på personen som jobber der og tjenesten h*n yter, synes jeg. På hvilken måte er det nedlatende å si at man skal ha en kaffe eller en brus? Dette skjønner jeg i hvert fall ikke.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. mai 2010 #8 Skrevet 8. mai 2010 Enig med TS. "Skal ha" høres ikke bra ut. Er vi to venninder på kafè, og hun spør meg hva jeg skal ha, så sier jeg; Jeg skal ha en kaffe. Men når jeg snur meg til hun som arbeider der, så sier jeg; Jeg vil gjerne ha en kaffe.
Marabou Skrevet 8. mai 2010 #9 Skrevet 8. mai 2010 På hvilken måte er det nedlatende å si at man skal ha en kaffe eller en brus? Dette skjønner jeg i hvert fall ikke. Enig. Man kommer jo dit for å bestille og kjøpe det de selger. Kundene er det de lever av. Uhøflige servitører eller betjening som nærmest virker som de mener jeg er heldig som får være kunde der, gir meg ikke lyst til å komme tilbake. Og det opplever jeg dessverre oftere enn før, særlig hos yngre ansatte.
JollyJolly Skrevet 8. mai 2010 #10 Skrevet 8. mai 2010 "Jeg skal ha" og "jeg vil ha" skjærer litt i ørene mine, men det er nok ganske vanlig i Norge. Jeg synes kanskje ikke det er så viktig akkurat hva man sier, men måten man sier det på, om man smiler og har øyekontakt.
Riskrem Skrevet 8. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 8. mai 2010 TS her. Nei, jeg jobber ikke i et serviceyrke, jeg bare registrerer hva andre sier når jeg selv står i køen for å kjøpe noe Jeg bryr meg ikke så mye om hva andre folk sier og gjør. Men når det eneste de sier er "Jeg skal få en kaffe" blir jeg litt irritert. Ikke hei, ikke et smil, ikke et positivt tonefall i setningen, ingenting liksom. Synes bare man skal være litt hyggelig mot hverandre og ikke se ned på dem som jobber bak disken
Gjest Bianca26 Skrevet 8. mai 2010 #12 Skrevet 8. mai 2010 Når jeg skal bestille noe på en café (for eksempel) sier jeg alltid noe i denne duren: "Hei! Jeg vil gjerne ha en kaffe". Eller "Hei! En kaffe, takk". Men jeg hører ofte at folk bare sier "Jeg skal ha en kaffe." Eller "Jeg skal få en farris". For det første synes jeg det er god folkeskikk å i hvert fall si "hei" til personen som jobber der. Og så synes jeg det er frekt når man sier "skal ha" eller "skal få". Det er å se ned på personen som jobber der og tjenesten h*n yter, synes jeg. Hva sier dere? Jeg sier hei. Kan jeg få en kaffe? Elle så sier jeg bare, jeg tar en kaffe. Men jeg sier jo takk etterpå, når jeg har fått det jeg bestilte, så syns ikke jeg er uhøflig. Syns ikke det skal være som i england der man sier. Excuse me. may I have a Coffee, please. Og der servitøren eller den bak kassa blir sur fordi du glemte å si please. Blir litt for mye av overdreven falsk høflighet syns jeg
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. mai 2010 #13 Skrevet 8. mai 2010 Jeg skjønner ikke hva som er så frekt med å si"hei jeg skal ha en kaffe" Du sier jo til servitøren hva du skal ha når hun spørr. Skal man liksom spørre om lov? Jeg sier selvfølgelig takk når jeg får det jeg har bestilt. Det får holde.
Gjest Bianca26 Skrevet 8. mai 2010 #14 Skrevet 8. mai 2010 Jeg skjønner ikke hva som er så frekt med å si"hei jeg skal ha en kaffe" Du sier jo til servitøren hva du skal ha når hun spørr. Skal man liksom spørre om lov? Jeg sier selvfølgelig takk når jeg får det jeg har bestilt. Det får holde. hehehe ser det for meg: Vææær så snill. Jeg hadde blitt så glad hvis jeg kunne få en sjokolademuffins og en kaffe, og når du får det så: Mange millioner takk, Dette bele jeg veeldig takknemlig for. Setter det ekstremt på spissen her men.
Gjest Marlo Skrevet 8. mai 2010 #15 Skrevet 8. mai 2010 Nei ærlig talt. Om dette er så irriterende så har man grusomt lite å irritere seg over. Hvor mange er det bak kassa som tenker over slikt hver dag? De gangene jeg har jobbet i butikk så tenkte jeg aldri over slikt jeg. Og jeg sier ofte "Jeg skal ha" når jeg skal bestille noe. Syns ikke det er noe negativt over det... Man er jo der for å kjøpe noe og man må jo si hva man skal ha. Skal man stå å spørre og tigge og nærmest sitte på knærne når man ber om noe, for så å takke og bukke og rose selgeren etterpå? Seriøst ...
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. mai 2010 #16 Skrevet 8. mai 2010 Synes ikke det er uhøflig å si "skal ha" eller "jeg tar" når man bestiller noe. Man betaler tross alt for varen, og det blir noe annet enn når man er i middag hjemme hos noen hvor man selvsagt bruker andre fraser. På samme måte er det riktigere at de som jobber bak disken eller i kassa sier "tusen takk" når man avslutter handelen, enn "vær så god". Jeg tror ikke jeg pleier å si "jeg skal ha" når jeg bestiller, men jeg ber ikke pent om jeg kanskje kan få en kaffe heller. Jeg pleier å hilse, smile og jeg ser absolutt ikke ned på de som tar i mot bestillingen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. mai 2010 #17 Skrevet 8. mai 2010 Hei, kan jeg få en kaffe, takk? Dama bak kassa: Nei, det kan du ikke. Jeg vet selv at jeg har brukt både skal og kan, men det virker litt dumt å spørre om å få kjøpe en ting, eller rettere sagt, å få en ting, som koster penger Har aldri tenkt på det som frekt og har heller aldri hørt om noen som har synest det heller. Er du på besøk hos nå synes jeg det blir en annen sak. Da er det frekt.
Thorn Skrevet 8. mai 2010 #18 Skrevet 8. mai 2010 Jeg bruker vel det meste om hverandre. En dag blir det "kan jeg få", en annen dag blir det "jeg vil gjerne ha". Eller bare "en kaffe". For øvrig passer jeg på å alltid hilse og si takk. Ser ikke helt problemet med å si "jeg skal ha", så lenge man ellers er høflig.
Havtorn Skrevet 8. mai 2010 #19 Skrevet 8. mai 2010 Sier også at jeg skal ha noe. Det er jo det jeg skal, betaler jo tross alt. Men jeg hilser (ok, ikke hvis de bak disken er dritskumle) og sier bestandig hadet når jeg drar dersom de ikke er opptatte.
Gjest Vilma Skrevet 8. mai 2010 #20 Skrevet 8. mai 2010 (endret) Jeg kan få en kaffe, sier jeg. Jeg føler meg ikke det minste uhøflig, og ikke har jeg blitt sett surt på en eneste gang. Jeg bør vel legge til at jeg sier både hei og takk. Endret 8. mai 2010 av Vilma
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå