Gå til innhold

Skifte pære i plafondlampe

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok det dummeste spørsmålet noensinne, but here goes: Jeg har en plafondlampe i taket i et kjellerrom som har hengt der siden forrige eier. Nå har pæren gått og må skiftes, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få skrudd ned selve plafonden slik at jeg kommer til pæren. Den er festet med tre ganske brede "hasper" som ser ut til å være i plast, og jeg har trukket og dratt og bøyd i dem så mye som jeg tør uten at de skal knekke, og de rikker seg ikke. Er det et magisk triks for å få løs glasset som jeg ikke har tenkt på? Skal man skru? Dytte? Knuse hele skiten og kjøpe nytt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt noen plafonder hvor trikset er å finne den riktige "haspen". Den ene av de tre kan vippes slik at man får ut glasset. Hvis plafonden er gammel kan det jo hende at den har stivnet litt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kan også være at den ene av de har en fjær, dette kan du kanskje se. Og ser du hvem av de det er kan du vri, dra og dytte i den :) Mange forskjellige måter på de forskjellige plafondene. Men ofte er det en av de haspene som må gjøres noe med :)

Skrevet

Har jobbet i lampeforretning og sett 10 forskjellige mekanismer på 10 forskjellige lamper :ler: Men det er 99.9% alltid en av knottene som holder glasskuppelen på plass det skal gjøres noe med. Den skal vries eller draes ut som regel. På en gammel lampe kan de ha satt seg godt fast og derfor virke "umulige" å rikke. Det er bare å fortsette! Skal endel til å ødelegge slike lamper :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...