PecanPie Skrevet 8. mai 2010 #1 Skrevet 8. mai 2010 Venninnen min, som jeg bor sammen med, har vært åpenlyst lei seg i ettermiddag. Jeg har ikke spurt og vil ikke spekulere i hva som er grunnen. Tidligere i dag virket hun OK, bortsett fra at vi begge var bekymret for en felles venninne som var blitt syk. Jeg har spurt henne om hvordan det går, og når hun har avvist meg har jeg latt meg avvise, men sagt at jeg bor på naborommet om hun måtte trenge noen å prate med. Selv ville jeg ikke likt at folk hadde trengt seg på og sagt ting som "jammen, jeg ser/hører jo at det er noe, fortell!" Har også sagt til henne at det står mat på benken om hun vil ha. Er det noe mer jeg kan gjør for henne, eller vil det bare bli oppfattet som masing? Ja, jeg er klønete når det kommer til andres følelser, og er redd for å tråkke feil.
Kamikatze Skrevet 8. mai 2010 #2 Skrevet 8. mai 2010 Bare drit i det. Hun er sikkert bare premenstruell eller furt for en småting som du ikke er tjent med å la hjernen din vikle seg inn i. Sannsynligvis er det deg hun er snurt på. Hun kommer ikke til å sulte ihjel, selv om matlysta forsvinner en dag eller to. Gjør dine ting, og dra gjerne ut og gjør noe interessant eller moro. Slik at du ikke lar stemningen smitte over på deg. For en ting er sikkert. Hadde det vært reelle problemer er det ikke ei jente i verden som hadde vært i stand til å holde kjeft om det.
PecanPie Skrevet 8. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 8. mai 2010 Jøss, det var jo voldsomt. Jeg forstår hva du mener, og jeg stopper ikke verden fordi hun er trist. Jeg har mer enn nok å gjøre om dagen. Hun kan jo være sur på meg, men slik hun er nå tilsier ikke akkurat det. Samtidig syns jeg ikke det er noe ålreit at hun er lei seg, og om det er små til jeg kunne gjort for å få henne i bedre humør ønsker jeg jo gjerne det!
Kamikatze Skrevet 8. mai 2010 #4 Skrevet 8. mai 2010 Vel, noen ganger er det helt greit å la furtne få furte i fred, og bli ferdig med det. Furting er ikke skadelig, annet enn for omverdenen, når det blir langvarig. Du bør lære deg å slippe taket, og la andre få ta ansvar for eget liv. Hun kommer frem igjen om en dag eller to. Varer det lenger enn det, kan vi heller snakkes.
Bambimor Skrevet 8. mai 2010 #5 Skrevet 8. mai 2010 Ts skriver her at venninnen hennes er trist fordi de har fått vite at en felles venninne er syk. Det er kanskje ikke å furte det eller? Ts: Vanskelig å si hva du skal gjøre, men du har vist henne at du er der om hun trenger din omtanke og trøstende ord. Man kan kanskje gå litt stille i dørene, og bare være der om hun trenger deg? Jeg tror det beste du kan gjøre er å vise den omtanken du har gjort nå, uten å mase på henne at hun må betro seg til deg.
Havbris Skrevet 8. mai 2010 #6 Skrevet 8. mai 2010 Jeg tror ikke du kan gjøre mer enn det du allerede har gjort - vise henne at du bryr deg om hvordan hun har det og at du er tilgjengelig hvis hun trenger noen å snakke med. Da kan hun selv velge, og du vet at du har strukket ut hånden. Det har ingenting med å ikke la andre ta ansvar for seg selv,å gjøre, det har med omtanke å gjøre. Man kan godt bry seg om andre mennesker uten å ta fra de ansvaret for seg selv.
Cata Skrevet 8. mai 2010 #7 Skrevet 8. mai 2010 Jeg er i stor grad enig med Kamikatze (selv om jeg ikke nødvendigvis tror hun furter). Alle er lei seg i blant og da er det helt greit å være alene og slippe at noen andre maser om det i tillegg. Som oftest går det over i løpet av noen dager.
lillemy8808 Skrevet 8. mai 2010 #8 Skrevet 8. mai 2010 Jeg har selv vært den der triste som ikke har villet prate fordi det rett og slett har vært for komplisert. Det du kan spørre om neste gang du ser henne da, er om hun har lyst å bli med ut en tur, gå en tur, kafe om hun ønsker det, bare ta det litt rolig? Frisk luft er bra, og da kan hun tenke på noe annet. Det løser kanskje ikke problemet, men det gjør at det føles litt lysere der og da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå