tingeling Skrevet 30. april 2002 #1 Del Skrevet 30. april 2002 http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/04/30/328073.html trodde ikke det var sant når jeg leste dette.. selvsagt er det en del jenter som kler seg utfordrende, men hvorfor skal vi ikke få lov til det? hvorfor er det slik at gutter kan kle seg hvordan de vil, flørte, prøve seg osv, men hvis vi jenter gjør det så "legger vi opp til voldtekt"????? hvordan kan en person som skal være leder er for barne-og ungdomsutvalg komme med slike uttalelser? kun er svært lite antall av alle de voldtekter som gjennomføres blir anmeldt, og mye skyldes at jentene ikke tror at de vil bli trodd, frykter en rettsak hvor deres troverdighet og oppførsel vil bli trukket i tvil. dessuten føle de skyldfølelse!!! dette er noe man har jobbet i så mange år med; å få jenter til å forstå at det IKKE er deres skyld, for en mann har ALDRI rett til å voldta. og så kommer dette... 1212[ Dette Innlegg er endret av: tingeling den 2002-04-30 13:38 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sissi Skrevet 30. april 2002 #2 Del Skrevet 30. april 2002 Jeg reagerte også veldig negativt på disse uttalelsene. Ingen "fortjener" eller "legger opp til" å bli voldtatt uansett skjørtelengde! Den andre siden av saken er at denne damen fremstiller menn som noen komplette idioter, som kun styres av sine drifter. Det burde jo også skape reaksjoner - vil menn virkelig fremstilles på den måten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 30. april 2002 #3 Del Skrevet 30. april 2002 Det hun sier er helt på jordet. Ingen jenter har skyld for at hun blir voldtatt, det ligger i definisjonen bak ordet voldtekt. Jeg må også si at hennes uttalelser må virke utrolig fornærmende på menn; "de kan ikke styre seg" skulle tro at de fleste menn var villdyr som ikke kan holde fingrene unna en pen jente. Menn må etter hennes mening være tilnærmet tilbakestående siden hun ikke vil pålegge dem ansvar for sine handlinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 30. april 2002 #4 Del Skrevet 30. april 2002 Hun argumenterer akkurat som de "berømte" lærerne mange har hørt: Han slår deg fordi han liker deg! Neste "logiske" skritt blir jo da at "han voldtar deg fordi han synes du er så sexy"! Å, sånne folk ...!!! Jeg vet ikke hva man skal gjøre med dem, men de burde forbys kontakt med barn, unge og voldsofre ihvertfall. Det er direkte skremmende at en person med slike meninger jobber med ungdom! provosert Amarone Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyanna Skrevet 30. april 2002 #5 Del Skrevet 30. april 2002 Huffalell, sånne uttalelser er IKKE bra for blodtrykket! Jeg leste (oversatte) artikkelen for min mannlige office mate, og han ble skikkelig fornærmet: "What does she think we are??! Uncontrollable gorillas?!?!" En ting er at det hun sier er på trynet og galt osv., verre er det at det gir overgriperen akkurat den unnskyldningen de trenger: At hun ba om det. Hvor mange jenter vil ikke måtte gjennomgå pga. av denne stupide kjerringa??!!? Arrrgh!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kylie Skrevet 30. april 2002 #6 Del Skrevet 30. april 2002 Blodtrykket stiger faretruende her også. Menn som voldtar er syke, det er ikke normal atferd som en reaksjon på å se en flott jente. Det kan hende at måten en jente kler seg på kan "trigge" en voldtektsmann til å velge dettopp henne, men det er han som er syk, det er uansett hans feil! Kanskje butikktyver også kan bruke denne unnskyldningen. "Buksa var bare så fin at jeg ikke kunne la være, butikken må jo bare regne med at folk stjeler nå de har så fine klær..." (Dårlig sammenligning kanskje, men ...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2002 #7 Del Skrevet 30. april 2002 Kanskje butikktyver også kan bruke denne unnskyldningen. "Buksa var bare så fin at jeg ikke kunne la være, butikken må jo bare regne med at folk stjeler nå de har så fine klær..." Burde egentlig ikke le av et så alvorlig tema, men Kylie du har så rett i din sammenlikning. Dette kunne jo ha vært brukt som godkjent forklaring på mange områder. Som mann har vi lyster og vi kan bli opphisset av å se en vakker kvinnekropp... ingen tvil om det....men vi har selvsagt ingen rett til å "ta for oss" av hennes kropp av den grunn. Finnes ingen unskylding for sånt.....ingen. Men..... jeg tror desverre også at kvinner som kler seg utfordrende bidrar til å øke lysten og utfordrer på en måte voldtekstmannen som gjør det vanskeligere for han å kontrollere følelsene.... Synd men sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2002 #8 Del Skrevet 30. april 2002 jeg ble voldtatt to ganger i løpet av fire måneder. begge ganger var jeg kledd som en dass. det er ikke det at du er trygg hvis du IKKE kler deg utfordrende heller. for øvrig orket jeg ikke lese linken, disse påstandene er bare reaksjonære og jeg får lyst til å drepe hver gang jeg hører dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 30. april 2002 #9 Del Skrevet 30. april 2002 Uff, har dere sett på debattsidene til dagbladet om saken? Det er flere som er enige med damen! For en verden vi lever i... Amarone Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 30. april 2002 #10 Del Skrevet 30. april 2002 Denne kjerringa er pinadø helt dum i hodet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dahlia Skrevet 30. april 2002 #11 Del Skrevet 30. april 2002 Jeg er stum! med et altfor høyt blodtrykk akkurat nå... Det er IKKE mulig å komme med en slik påstand!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
piamin Skrevet 30. april 2002 #12 Del Skrevet 30. april 2002 Årrhh....jeg blir så irritert av sånne utsagn fra folk. Vi jenter må nå få kle oss slik som vi vil, uten at vi skal være redde for å bli voldtatt. Jeg er MØKKA lei av at noen sier at det er noen jenter sin egen feil at de er blitt voldtatt. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lana Skrevet 30. april 2002 #13 Del Skrevet 30. april 2002 Minner meg om Staff......hun har vel fått litt lite oppmerksomhet i det siste og syns hun måtte finne på noe for å bli lagt merke til. DET klarte hun iallfall.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kris Skrevet 30. april 2002 #14 Del Skrevet 30. april 2002 Hei! Jeg blir både rystet og provosert av slike holdninger! Jeg vet dette er holdninger som forekommer og jeg har hørt enkelte av mitt eget kjønn komme med slike uttalelser dessverre. Enda mer underlig er det at det også tydeligvis kan komme fra kvinner, og til og med en kvinne i slik stilling. det gjør det hele enda mer hårreisende. Etter mitt syn er en påstand som dette en av de simpleste bortforklaringer av en grov ugjerning, og samtidig et påstand som altså legger skylden på den forulempede! Det er en menneskerett å få kle seg som man vil, og samtidig bli behandlet med respekt og få lov til å bevege seg trygt i samfunnet. Voldtekt er en av de groveste ugjerninger og de må absolutt ikke bortforklares på denne måten. mvh 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rita Skrevet 30. april 2002 #15 Del Skrevet 30. april 2002 Jeg blir drit provosert av sånne uttalelser. Sånt legitimerer det enkelte mannssjåvinister synes om kvinner. At alt som skjer med kvinner er deres egen skyld. Det skal vi faktisk IKKE finne oss i. Frekt og simpelt. Det er fremdeles sånn at kvinner, eldre og barn kommer dårligs ut når det gjelder både beskyttelse og rettssikkerhet. Eldre kvinner blir ranet på gaten og fratatt sine vesker. Skal man da si at det er deres egen feil, som går så åpenlyst fremme med veskene sine??? De bare MÅ regne med å bli utsatt for ran!! Barn blir misbrukt. Skal man da si at barn alltid må befinne seg sammen med sine mødre, for ellers må de regne med å bli misbrukt?! Skal man virkelig sette grenser for kvinners bekledning og opptreden? Faller det utenfor det såkalte "dydige" så må de finne seg i å både bli slått og voldtatt??!! Hva i helsikes slags verden er det vi skal forholde oss til? Hva slags holdninger skal vi legitimere og underkaste oss? Menn har grenser og forholde seg til og de forstår ordet NEI. De skal i alle fall gjøre det. Kvinner har ingen ansvar for enkelte menns manglende grenser. På eget kjønns vegne blir jeg forbannet, rett og slett forbannet. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleVille Skrevet 30. april 2002 #16 Del Skrevet 30. april 2002 Punktum. (jeg må IKKE møte denne dama!)12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea Skrevet 30. april 2002 #17 Del Skrevet 30. april 2002 Det er så mange mennesker rundt omkring som slenger rundt ufyselige kommentarer for tiden.Jeg bliiiiir såååå pisssst Hadde jeg tuffet den dama hadde jeg trolig knerta hele kjærringa.Så for en tid siden Tabloid med en småbarnsmamma som hadde leid ut leilighet i huset sitt til en pedofil.Etter at hun fant ut dette gjorde hun alt hun kunne for å få mennesket ut av huset sitt men nytteløst siden loven stod på hans side. I debatten møtte hun kjendisadvokat Tor Erling Staff som satt og rakka ned på dama og kalte det hele SEX HYSTERI??????? Jeg blir veldig sjelden forbanna,hissig ja,men nå??? Jeg satt og kjefta og kauka i stua for høy hals.Hva i all verden er galt med denne mannen??????? ÅÅÅÅÅÅHHHHHH 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 30. april 2002 #18 Del Skrevet 30. april 2002 Hva er det man sier... "Kvinne er kvinne verst!" At en kvinne i hennes stilling kan gå ut offentlig og si noe sånt, er fullstendig forkastelig!!! FY!!! Det finnes INGEN bortforklaring, INGEN unnskyldning, INGEN tilgivelse for å forgripe seg på et annet menneske på grunnlag av hvordan denne personen ser ut, kler seg eller for den sakens skyld hvordan hun oppfører seg! Hadde jeg vært mann, hadde jeg ikke likt å bli framstilt på denne måten!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kris Skrevet 30. april 2002 #19 Del Skrevet 30. april 2002 Takk Væren! Du kunne ikke få sagt det bedre! Jeg synes det er utrolig ekkelt når jeg hører noen komme med slike holdninger! Jeg ønsker ikke at menn skal bli forbundet med slike holdninger! Du fortjener en klem vennen min! hilsen og klem fra 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå