Gjest AnonymBruker Skrevet 7. mai 2010 #1 Skrevet 7. mai 2010 Jeg er bekymret for min sønns oppvekst, vi bor på en liten plass...som alltid har hatt problem rus og ungdom, men nå tar det helt av!!! Flere og flere får vi vite havner i dopdritten...enten må enn får ungdom på idrett ellers havner di på skråplanet her...min sønn vet jeg ikke kommer til å bli noe idrettsmenneske og hva da? Har tenkt veldig sterkt på å flytte bort. Ja det finns over alt, men ikke så intenst og tettpakka som her...Far som da også bor (men ikke med oss) her er i mot at jeg flytter med sønnen våres... noe jeg forstår veldig godt. Men jeg føler jeg ikke kan være her og tro at det går bra...har selv i min ungdommstid vert i dritten her...og vet også hvor vanskelig det er å komme seg ut igjen av miljøet.....kanskje der hadde vært bra for faren også å flyttet på seg... ganske vansklig situasjon
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. mai 2010 #2 Skrevet 7. mai 2010 huff, den er vrien men jeg hadde flyttet om jeg var bekymra over min unge for dette....
Miss Puddel Skrevet 7. mai 2010 #3 Skrevet 7. mai 2010 jeg tror at det går an å innarbeide en skikkelig bevissthet i barn fra de er små, og jeg tror ikke at idrett er eneste veien unna stoff. Det behøver jo ikke være organisert idrett i allefall. Alle er ikke skapt for lagidrett. Se dere rundt etterhvert som ungen vokser til, det går an å kjøre til nabobygda til kulturskolen etc, slik at poden får andre venner og en annen kontaktflate. Velge å sende ungen på privatskole kanskje? steinerskolen for eks, (er egentlig ikke så begeistret for det men i blant har det en hensikt) Da vil jo ungen gå på skole med andre barn enn de han vokser opp sammen med i nabolaget.
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2010 #4 Skrevet 7. mai 2010 Uff, det hørtes ikke noe særlig ut. Du vet sikkert allerede hva som føles riktig, og magefølelsen er det ikke så dumt å følge. Siden du har vært der selv i ungdomstiden, har du også erfaring om hvordan det er i miljøet og du har derfor to synsvinkler på saken. Et inne fra miljøet og et som en mor. Hvis du kommer til den beslutning at det er bedre å bo et annet sted for å beskytte barnet ditt etter å ha sett saken fra begge vinklene, er nok det det rette vil jeg tro. Siden det attpåtil har blitt enda verre med årene er det vel kanskje ikke så mye å tenke på. Jeg kan ikke si hva du skal gjøre siden jeg ikke vet hvor stort dopproblemet der er og dette er noe du må kjenne på selv. Men jeg kan si at jeg syns du skal gjøre alt for å beskytte sønnen din fra et slikt miljø. Og som du selv sier; det er kanskje ikke så dumt at far også flytter, så syns ikke det skal være en hindring. Selv om jeg selvfølgelig forstår at han ikke vil at dere skal flytte. Det er hvertfall kjempebra at du er villig til å flytte for å beskytte barnet ditt Ønsker deg lykke til
I.am.me Skrevet 7. mai 2010 #5 Skrevet 7. mai 2010 Det er en utrolig vanskelig situasjon. Det er jo 50/50 sjanse at din sønn havner inn i rusproblematikken, men skal du la miljøet påvirke din sønn eller skal du satse på at sønnen din er fornuftig og sterk nok til å stå imot? Hvis du vil det beste for sønnen din, som de fleste mødre gjør, vet du hva som er best. Å det beste er selvsagt å fjerne sønnen din fra det miljøet. Jeg tenker at det er hardt å flytte bort fra alt kjent, flytte fra jobb og ansvar, flytte fra venner og bekjente og familie, og sønnen din må flytte fra venner. Mange mener at du skal flytte, og jeg ville vel sagt meg enig hvis jeg følte meg verdig å svare på spørsmålet. Men jeg har selv ikke barn og kan ikke plassere meg i den situasjonen selv om at jeg prøvde. Psykologi er jeg interessert i, og jeg VET at påvirkning av f.eks rusmidler går delvis på miljø og delvis på arv. Din sønn har jo fått litt av begge delene, og arvet står jo ikke i din makt å forandre, men du kan forandre miljøet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. mai 2010 #6 Skrevet 7. mai 2010 Uff, det hørtes ikke noe særlig ut. Du vet sikkert allerede hva som føles riktig, og magefølelsen er det ikke så dumt å følge. Siden du har vært der selv i ungdomstiden, har du også erfaring om hvordan det er i miljøet og du har derfor to synsvinkler på saken. Et inne fra miljøet og et som en mor. Hvis du kommer til den beslutning at det er bedre å bo et annet sted for å beskytte barnet ditt etter å ha sett saken fra begge vinklene, er nok det det rette vil jeg tro. Siden det attpåtil har blitt enda verre med årene er det vel kanskje ikke så mye å tenke på. Jeg kan ikke si hva du skal gjøre siden jeg ikke vet hvor stort dopproblemet der er og dette er noe du må kjenne på selv. Men jeg kan si at jeg syns du skal gjøre alt for å beskytte sønnen din fra et slikt miljø. Og som du selv sier; det er kanskje ikke så dumt at far også flytter, så syns ikke det skal være en hindring. Selv om jeg selvfølgelig forstår at han ikke vil at dere skal flytte. Det er hvertfall kjempebra at du er villig til å flytte for å beskytte barnet ditt Ønsker deg lykke til ååååååå tusen takk for d <bekymret mor........
estrella Skrevet 7. mai 2010 #7 Skrevet 7. mai 2010 Det første jeg tenkte når jeg leste innlegget var at dere bor på Notodden Lykke til uansett hva som skjer! Jeg tror jeg hadde fulgt magefølelsen min
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. mai 2010 #8 Skrevet 7. mai 2010 Det første jeg tenkte når jeg leste innlegget var at dere bor på Notodden Lykke til uansett hva som skjer! Jeg tror jeg hadde fulgt magefølelsen min [/quote en liten by på vestlandet.... <bekymret mor.......
Elle Melle Skrevet 7. mai 2010 #9 Skrevet 7. mai 2010 Flytt. Om barnet ikke har nok muligheter til å unngå å havne i et dårlig miljø der dere bor nå. Du har ikke noe barn å gamble med og får jo bare en sjanse. Jeg har sett hvordan slike alt for ensartede miljøer tvinger undommene inn i ting, og det er utrolig lite bra. Det er ofte flere muligheter på større steder, og man kan lettere få venner som er likere en selv.
estrella Skrevet 8. mai 2010 #10 Skrevet 8. mai 2010 Ikke i nærheten en gang med andre ord... (har bodd i nærheten av Notodden ei lita stund og der er det et veldig stort rusmiljø, derfor jeg tenkte på det)
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2010 #11 Skrevet 8. mai 2010 Jeg er bekymret for min sønns oppvekst, vi bor på en liten plass...som alltid har hatt problem rus og ungdom, men nå tar det helt av!!! Flere og flere får vi vite havner i dopdritten...enten må enn får ungdom på idrett ellers havner di på skråplanet her...min sønn vet jeg ikke kommer til å bli noe idrettsmenneske og hva da? Har tenkt veldig sterkt på å flytte bort. Ja det finns over alt, men ikke så intenst og tettpakka som her...Far som da også bor (men ikke med oss) her er i mot at jeg flytter med sønnen våres... noe jeg forstår veldig godt. Men jeg føler jeg ikke kan være her og tro at det går bra...har selv i min ungdommstid vert i dritten her...og vet også hvor vanskelig det er å komme seg ut igjen av miljøet.....kanskje der hadde vært bra for faren også å flyttet på seg... ganske vansklig situasjon Høres ut som en liten by i Sogn og Fjordane jeg også kommer fra, i så fall er idretten en like rask vei inn i rusmiddel som den ikke er det, og da tenker jeg på fotballen. Beste er nok å ikke flytte, men å gi en god oppdragelse. Det er ikke svart/hvitt, ikke alle driver med rus selv om det tilsynelatende ser sånn ut.
Piper Skrevet 8. mai 2010 #12 Skrevet 8. mai 2010 Høres ut som en liten by i Sogn og Fjordane jeg også kommer fra, i så fall er idretten en like rask vei inn i rusmiddel som den ikke er det, og da tenker jeg på fotballen. Beste er nok å ikke flytte, men å gi en god oppdragelse. Det er ikke svart/hvitt, ikke alle driver med rus selv om det tilsynelatende ser sånn ut. Tror du virkelig at alle de som er rusmissbrukere, har fått en dårlig oppdragelse? Til ts: Det viktigste her er jo hvem han er med? Er han med noen av de somd river med narkotika? Er han ikke det, er vel sjangsen stor for at han vil klare seg. Men er han det, er sjangsen ofte stor for at han vil prøve selv på et eller annet tidspunkt. Jeg vet ikke om jeg ville tatt sjangsen på å vente i såfall, og hadde derfor flyttet et godt stykke unna. Men er han ikke en del av det miljøet, er det ikke sikkert han havner der heller. Du må vurdere selv om du ønsker å flytte, for i noen tilfeller blir det bra mens i andre tilfeller blir det verre. Man vet aldri, men man må av og til ta noen sjangser for å prøve. Men jeg ville nok ikke valgt det, om han ikke allerede er en dela v det miljøet. men jeg hadde vært klar den dagen han ble det, og tatt pikk pakket mitt og flyttet. Jeg ville ikke valgt å vente i flere år, for å se om han kom seg ut av det selv.
Gjest brutal_mann Skrevet 8. mai 2010 #13 Skrevet 8. mai 2010 Spørsmålet er jo hva slags folk han henger med, og om han er en sterk person med egne meninger. Ikke hvor i verden en befinner seg. Er han i et bra miljø i dag så for all del ikke flytt!
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2010 #14 Skrevet 8. mai 2010 Tror du virkelig at alle de som er rusmissbrukere, har fått en dårlig oppdragelse? Tror du virkelig at tilgangen på rusmidler i lokalmiljøet gjør det overveiende sannsynlig at alle blir rusmisbrukere? I så fall burde jeg vært det, spesielt med den bakgrunn jeg har og med venner og bekjente som ble dradd inn i det. Det er ikke svart/hvitt, men foreldrene bør komme på banen og markere sitt synspunkt og vise at de stoler på ungdommen. Jeg tror ungdommen vokser med ansvar, og jeg tror at foreldrene fint kan være med å flytte fokus vekk fra fest, dårlige venner og annet som leder til en inngang i miljøet til for.eks tur sammen med foreldrene, dataspill, betale for gode karakterer. Altså å dyrke barnet slik at det vokser som menneske, i stedet for å ta det for gitt at barnet er svakt og ute av stand til å klare å si nei.
Husfrua Skrevet 8. mai 2010 #15 Skrevet 8. mai 2010 Tror du virkelig at tilgangen på rusmidler i lokalmiljøet gjør det overveiende sannsynlig at alle blir rusmisbrukere? I så fall burde jeg vært det, spesielt med den bakgrunn jeg har og med venner og bekjente som ble dradd inn i det. Det er ikke svart/hvitt, men foreldrene bør komme på banen og markere sitt synspunkt og vise at de stoler på ungdommen. Jeg tror ungdommen vokser med ansvar, og jeg tror at foreldrene fint kan være med å flytte fokus vekk fra fest, dårlige venner og annet som leder til en inngang i miljøet til for.eks tur sammen med foreldrene, dataspill, betale for gode karakterer. Altså å dyrke barnet slik at det vokser som menneske, i stedet for å ta det for gitt at barnet er svakt og ute av stand til å klare å si nei. problemt er vel ofte at det kommer en tid hvor venner har større innflytelse enn foreldre. Og som forelder er det vel ofte vanskelig å styre hvem barna skal omgås til en hver tid. Å vokse opp med gode verdier er bra det og hjelper nok i mange tilfeller. Men ikke alltid dessverre..
Piper Skrevet 8. mai 2010 #16 Skrevet 8. mai 2010 Tror du virkelig at tilgangen på rusmidler i lokalmiljøet gjør det overveiende sannsynlig at alle blir rusmisbrukere? I så fall burde jeg vært det, spesielt med den bakgrunn jeg har og med venner og bekjente som ble dradd inn i det. Det er ikke svart/hvitt, men foreldrene bør komme på banen og markere sitt synspunkt og vise at de stoler på ungdommen. Jeg tror ungdommen vokser med ansvar, og jeg tror at foreldrene fint kan være med å flytte fokus vekk fra fest, dårlige venner og annet som leder til en inngang i miljøet til for.eks tur sammen med foreldrene, dataspill, betale for gode karakterer. Altså å dyrke barnet slik at det vokser som menneske, i stedet for å ta det for gitt at barnet er svakt og ute av stand til å klare å si nei. nei det er ikke alle som begynner med rusmidler, bare fordi mange i lokalmiljøet bruker det. Det er stor sjangse for at de begynner med det, om mange av venenene deres holder på med det. det er jo bra at du har klart deg, men det er fåtallet av tenåringer som klarer å si nei til vennene sine når de mer eller mindre blir presset til det. Sånn er det, enten du vil tro det eller ikke. Foreldre har stor innflytelse på barna før de kommer i puberteten, men det er vennene som har mest innflytelse i perioden 13-18. Og da spiller det liten rolle om foreldrene ønsker å dele mye tid med ungdommen sin, for vennene er de viktigste. Havner man i feil gjeng, så kan det å flytte være eneste muligheten. Jeg tror en del tenåringer kunne vært reddet, om foreldrene flyttet ungdommen fra miljøet. Men det bør helst gjøres så tidlig som mulig, for jeg tror ikke det hjelper noe særlig å flytte en 16-17 åring. De vil nok klare å finne en elelr annen måte å komme seg tilbake igjen på, men dette gjelder selvfølgelig ikke alle. På lik linje som at det ikke gjelder at alle begynner på narkotika selv om vennene gjør det. Men faren er mye større, og da bør man som foreldre prøve å finne en vei ut av det, og da kan flytting være eneste muligheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå