Gjest j Skrevet 7. mai 2010 #1 Skrevet 7. mai 2010 Ser at det selges mye barnesko på div forum og finn. Men en venninne sa at det ikke er anbefalt å kjøpe brukte sko til barn fordi foten er så myk og skal "forme" sålen selv. Kjøper dere brukt eller nye sko til barna?
Gjest Iah Skrevet 7. mai 2010 #2 Skrevet 7. mai 2010 Sko skal kjøpes nye, av samme grunn som venninnen din sier.
Chiquita Skrevet 7. mai 2010 #3 Skrevet 7. mai 2010 Sko kjøpes nye. Selv ikke søsken får her arve sko etter hverandre
I.am.me Skrevet 7. mai 2010 #4 Skrevet 7. mai 2010 Jeg ville ALDRI kjøpt brukte sko, med mindre det hadde tilhørt Michael Jacksons. Sko skal formes etter foten, og det gjør de bare mens de er nye. Dessuten trenger ikke sko være så dyrt, man kan handle billige sko. Og en ny sko holder mye lengre enn en gammel en. En sko holder bare så lenge, og da er det lite vits å kjøpe brukte sko. Det er verdt invisteringen for å si det mildt
~white lady~ Skrevet 7. mai 2010 #5 Skrevet 7. mai 2010 Det går fint å kjøpe brukte sko til f.eks 17 mai, da blir de jo bare brukt den ene dagen, og til neste år så er skoene for små uansett. Føttene blir ikke ødelagt av én dag i utilpassede sko...
Miss Puddel Skrevet 7. mai 2010 #6 Skrevet 7. mai 2010 som det sies her at sko som brukes en dag er vel greit, og vi har kjøpt brukte skøyter og skisko. Men sko som er i daglig bruk skal ikke kjøpes brukt, for som det sies, skoene skal formes av foten, ikke omvendt og barneføtter er så myke og formbare at de kan ta skade av det.
Gjest Ditmar Skrevet 7. mai 2010 #7 Skrevet 7. mai 2010 Men hvordan funker egentlig det der foten-former-skoen-greiene? Jeg gikk med arvesko og/eller tresko store deler av oppveksten, men har aldri hatt plager med føtter/rygg/annet. Er det moderne sko som det er så viktig at er nye? (Jeg er ikke ute etter å kverulere, altså, det stemmer sikkert at skoene bør være nye. Bare lurer på hvordan/hvorfor.)
I.am.me Skrevet 7. mai 2010 #8 Skrevet 7. mai 2010 Men hvordan funker egentlig det der foten-former-skoen-greiene? Jeg gikk med arvesko og/eller tresko store deler av oppveksten, men har aldri hatt plager med føtter/rygg/annet. Er det moderne sko som det er så viktig at er nye? (Jeg er ikke ute etter å kverulere, altså, det stemmer sikkert at skoene bør være nye. Bare lurer på hvordan/hvorfor.) Fordi at når du kjøper nye sko som nettopp er produsert, så er skoene harde og stive. Mens etter du har gått i dem en stund blir de mer og mer "slapp i fisken", fordi stoffet blir mykere siden de er i bevegelse hele tiden. Å skoen formes deretter etter foten din. Mens når den allerede har blitt slapp og mykere i stoffet, kan den ikke formes mere. Og den som evt. skal bruke skoen neste gang, måtte gå i det fotsporet den forje eieren av skoen har hatt. Saken er at det går nok bra med mange å ha arvesko, men det blir likevel aldri samme komforen. Å hvilken sko du har kommer jo an på hvilken ryggplager du får senere. At du ikke har ryggproblemer er heldig for din del, men det samme gjelder ikke for mange andre.
Gjest ts Skrevet 7. mai 2010 #9 Skrevet 7. mai 2010 Det var det jeg tenkte..men syns det er rart at det selges og kjøpes så mye brukte sko da.. Og folk selger utslitte joggesko på finn. Sikkert greit som reservesko da kanskje. Men er det bedre med et nytt par "billigsko" enn brukte litt dyrere merke? Det ble plutselig så mye skoutgifter her, med joggesko, sandaler, 17maisko, støvler osv.
Gjest Vitella Skrevet 7. mai 2010 #10 Skrevet 7. mai 2010 Det var det jeg tenkte..men syns det er rart at det selges og kjøpes så mye brukte sko da.. Og folk selger utslitte joggesko på finn. Sikkert greit som reservesko da kanskje. Men er det bedre med et nytt par "billigsko" enn brukte litt dyrere merke? Det ble plutselig så mye skoutgifter her, med joggesko, sandaler, 17maisko, støvler osv. Ut fra den logikken som ligger under i svarene her, må jo nye "billigsko" være bedre enn brukte av bedre kvalitet. Dessuten veier jo barn ganske lite, så man må anta at de ikke har samme behov for støtdemping osv. som voksne har. (En nittikilos kropp gir føttene mer å jobbe med i møtet med asfalten, enn hva en tjuekilos kropp gjør.)
I.am.me Skrevet 7. mai 2010 #11 Skrevet 7. mai 2010 Det er mange utgiter å ha barn, og utgifter for sko, klær og slikt utstyr tar jo en stor del av budsjettet da barna vokser ut av skoene og klærne hele tiden. Men, hadde det vært meg, hadde jeg synes det var mye viktigere å brukt mer penger for å sikre helsa og komforen til barnet mitt. Og når vi snakker om hva som selges på Finn.no, så er det jo ikke bare brukte joggesko. Men brukt av ALT. Brukte joggebukser, spiseskjeer, en brukt plastgaffel, og til og med brukt undetøy. De som legger ut annonsen er vel enten litt rar, eller så tror de at de kan tjene penger på det...
Modic Skrevet 8. mai 2010 #12 Skrevet 8. mai 2010 (endret) Det går fint å kjøpe brukte sko til f.eks 17 mai, da blir de jo bare brukt den ene dagen, og til neste år så er skoene for små uansett. Føttene blir ikke ødelagt av én dag i utilpassede sko... Slik har vi tenkt, også. Vi har tatt i mot arvegods i form av skisko, skøyter, gummistøvler og pensko, mens "dagligsko" kjøpes nytt. Med andre ord: Joggesko, vinterstøvler, innesko, sandaler osv, får de nytt. Det vi har tatt i mot av arvegods (altså skisko, støvler osv), har blitt sjekket før det har blitt tatt i bruk. Har det vært slitt, har det blitt kastet. Men mye av slikt rekker jo aldri å bli slitt! Ang. det å kjøpe brukt: Vi hadde nok gjort det om det gjaldt skøyter eller annet som blir lite brukt. Ikke ellers. Vanskelig å få sjekket hva slags stand det er i. Endret 8. mai 2010 av Modic
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2010 #13 Skrevet 8. mai 2010 Mine arver bla skisko, pensko,cherrox, støvler, skøyter fra storesøsken eller andre. Kjøper nye joggesko og vintersko. Jeg tar vare på joggesko og vintersko som er pent brukt slik at ungene har dette som reservesko dersom skoene de bruker til daglig blir våte eller gjenglemt.
Gjest Skrevet 8. mai 2010 #14 Skrevet 8. mai 2010 Sko som brukes "en gang i blant" kan gjerne være brukte her i huset, men ikke sko som brukes hver dag, eller når føttene får stor belastning. Kort summert; alt av treningssko er NYE, hverdagssko er NYE, skøyter/ bunadssko/ støvler og svømmeføtter ( ) er gamle :D
:-) anna Skrevet 8. mai 2010 #15 Skrevet 8. mai 2010 Mine arver bla skisko, pensko,cherrox, støvler, skøyter fra storesøsken eller andre. Kjøper nye joggesko og vintersko. Jeg tar vare på joggesko og vintersko som er pent brukt slik at ungene har dette som reservesko dersom skoene de bruker til daglig blir våte eller gjenglemt. Spånn gjør vi det også. Synes det er litt ovedrevet det der med at man ikke kan arve sko. Hvordan ser en slik ødelagt fot ut da egentlig? Hva slags problemer får man om man arver sko? Tror det er en liten hype fra skoprodusentene! Her i huset arves sko som ikke er skjemmende slitt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. mai 2010 #16 Skrevet 8. mai 2010 Men hvordan funker egentlig det der foten-former-skoen-greiene? Jeg gikk med arvesko og/eller tresko store deler av oppveksten, men har aldri hatt plager med føtter/rygg/annet. Er det moderne sko som det er så viktig at er nye? (Jeg er ikke ute etter å kverulere, altså, det stemmer sikkert at skoene bør være nye. Bare lurer på hvordan/hvorfor.) Barn tålte mer før enn de gjør nå.
Lovis Skrevet 8. mai 2010 #17 Skrevet 8. mai 2010 Har fått høre av fysioterapauter at støvler, pensko, skisko/skøyter og sandaler med åpen tå er ok å arve. Men "lukkede" sko som brukes mye, som f.eks. joggesko og vintersko skal være nye. Merker det selv godt om jeg låner sko hos noen, at de på en måte ikke passer til min fot selv om størrelsen stemmer.
Gjest imli Skrevet 9. mai 2010 #18 Skrevet 9. mai 2010 Her arvar i alle fall syskna etter kvarandre, dei er jo så små at eldstemann ikkje fekk brukt skoa særleg mykje, så trur neppe det blir farleg for yngste å arve dei. Slitte og utgåtte sko kastas, men sko som er lite brukt og ser pene ut, arvas. Syns det er greit å bruke litt skjønn, samt at det er stort sløseri å kaste fullt brukbare sko!
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. mai 2010 #19 Skrevet 9. mai 2010 Hvis det var sant at barn får ødelagte føtter av å bruke arvede sko, burde det være generasjoner av nordmenn med misformede føtter. Jeg tror det er noe skobransjen har funnet på.
Gjest imli Skrevet 9. mai 2010 #20 Skrevet 9. mai 2010 Er nok noko i det, men ikkje på langt nær så alvorleg som det framstillas, vil eg tru. Mange som har gått i arvesko store delar av barndommen (deriblant eg ) utan ein enaste vond fot...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå