Gjest AnonymBruker Skrevet 7. mai 2010 #1 Skrevet 7. mai 2010 Jeg planlegger å kjøpe min første bolig i 2011. Jeg er alene, og det er lite som tyder på at det kommer til å forandre seg med det første. Har lønn på 430 000 i året, og studielån på 340 000. Har ingen andre lån, og leier svært billig. Regner med å ha ca. 150 000-200 000 i egenkapital før jeg begynner å lete. Dere andre som har kjøpt bolig alene: Var det vanskelig å finne noe dere ville ha? Måtte dere fire mye på kravene for å få råd? Når og hva kjøpte dere, og hvor mye hadde dere oppspart? Har det vært uforholdsmessig tungt økonomisk? Hva prioriterte dere eventuelt bort for å få råd til en akseptabel bolig? Jeg bor i en liten by, med relativt høye boligpriser. Jeg har, slik jeg ser det valget mellom svært små leiligheter i "sentrum", eller slitne avsidesliggende hus, der reisevei til jobb blir 20-30 minutter. Små rekkehus og eneboliger i de tradisjonelle boligfeltene har lett en prisantydning på 2 mill+, noe jeg neppe får lån til alene. De små leilighetene på markedet er billige, men de ligger også leeeenge for salg. Dette gjør meg skeptisk til å kjøpe en slik kun for å få "foten innenfor". Avsidesliggende hus er heller ikke veldig lett omsettelige, den dagen jeg skulle finne på å flytte. Og potensialet for å angre på kjøpet er stor i begge tilfeller... Noen som har vært i lignende situasjon som har erfaringer å komme med?
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. mai 2010 #2 Skrevet 9. mai 2010 Hei! Jeg kan fortelle om min erfaring. Jeg kjøpte også bolig som enslig for et års tid siden. Trodde aldri det skulle gå, men det gikk... Da hadde jeg fått fast jobb, med en lønn på ca 340 000 i året. I tillegg hadde jeg ca 180 000 i studielån. Jeg hadde også ca 110 000 i oppspart egenkapital. Jeg skulle kjøpe i en stor by, og kunne låne ca 1.200 000. Jeg kunne da velge mellom å kjøpe en liten,ett-roms sentralt, eller en leilighet ca 20 timer fra sentrum med kollektivtransport. Jeg valgte det siste, og kjøpte en to og en halv-roms med oppussingsbehov. Vel og merke kun overflatisk oppussing som skulle til (maling og laminat på gulv). Jeg brukte noen tusen på dette. Jeg er godt fornøyd med valget mitt. Kjøkken og bad er langt fra fresht og nytt. Men jeg har satt mitt preg på det og trives. Jeg har ikke god råd, men det går fint rundt. I tillegg til lån og renter på ca 6500 per mnd og studielån på ca 1500, samt andre faste utgifter som strøm (jeg har varmtvann inkl i leie), mobil, internett, treningssenter, busskort, har jeg ca 9 - 10 000 til mat, klær, lege, linser, forsikringer, gaver, annen transport, ferier etc. Det dukker jo ALLTID opp noe "ekstra" hver eneste måneded. Det jeg har firt ned på er vel ferier og store utflukter. Jeg er heller ingen stor shopper. Sosiale ting går det en del på. Har stort sett holdt meg i ro siden jeg kjøpte leilighet og det meste av mine penger gikk inn denne. Jeg har også ingen penger i bakhånd/på sparekonto lenger slik jeg alltid hadde tidligere. Når jeg bor utenfor sentrum blir det en taxitur på 350 kroner i ny og ne for å komme hjem fra byen. Det er også best å avtale sosiale treff rett etter jobb i stedet for å dra tilbake til byen når jeg først har kommet hjem. Men jeg trives veldig godt her jeg bor nå. Det er et rolig og trivelig område, leiligheten er koselig og jeg har god plass til overnattingsbesøk. Når det gjaldt åssen det var å få lånet, så henvendte jeg meg til to banker. I den ene banken ble jeg nesten sett dumt på av en saksbehandler (herlighet, jeg ble så sint!) - der var det ikke mye håp. I den andre banken skjønte saksbehandleren at jeg var verdt å satse på Selvom du har høyere studielån, har du både høyere lån og mer egenkapital enn meg, så jeg tror ikke du får noe problem å kjøpe som enslig. Kommer jo an på om du har høyt forbruk, røyker, har bil etc... men lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå