Gå til innhold

hjelp - hund som ikke vil spise

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt meg en bitteliten miniatyrhund på 1 år, han var tynn da jeg kjøpte han men tenkte at jeg skulle nok greie å få ham opp i vekt. Men han vil ikke spise i det hele tatt! Jeg har forsøkt å gjøre maten mer fristende ved å blande inn kyllingkraft ol., men han virker helt uinteressrt i mat uansett.

Noen som har noen tips?

Begynner å bli fortvilet..

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Prøv råforing.

Skrevet

Jeg ville først tatt ham med til dyrlegen for å sjekke at han ikke er syk, siden det å miste appetitten ofte kan være et tegn på at noe er galt hos hunder.

Hvis alt viser seg å være ok, så ville jeg kjøpt et bra kvalitetsfôr som passer hunden (hør med dyrlegen om tips), og holdt meg til en fast rutine. Ikke forsøk å gjør maten mer fristende med å ha i kyllingkraft eller annet, da bare forverrer du problemet. Lag en porsjon mat og gi hunden det til et bestemt klokkeslett. La maten stå i ti-femten minutter og ta den så bort. Vent så til neste måltid før du gjentar samme prosedyre. Hunden vil da raskt lære seg når det er mat å få, og en frisk hund vil ikke sulte seg ihjel foran matfatet.

Skrevet

La maten stå i ti-femten minutter og ta den så bort. Vent så til neste måltid før du gjentar samme prosedyre. Hunden vil da raskt lære seg når det er mat å få, og en frisk hund vil ikke sulte seg ihjel foran matfatet.

Hvis det virkelig dreier seg om en spisevegrer så er dette et veldig dårlig tips. Det som skjer er at magesekken skrumper inn til en rosin og hunden får enda mindre sultfølelse enn før. Det er en del spisevegrere i mange raser på grunn av dårlig avl, og jo - de kan nærmest sulte seg ihjel.

Siden hunden er ny i hjemmet er det ikke usannsynlig at det har med stress å gjøre. Så det er viktig å gjøre måltidene lystbetonte. Håndfóring er helt ok i en periode. Hvis middagsrester frister mer enn tørrfórkuler så kjør på med det. Vom&hundemat og Norwegian Polar er som regel veldig populært.

Skrevet

Ingen frisk hund sulter ihjel om den får mat.

Så løsningen er som det blir sagt her at sjekk at det ikke er noe i veien med den, (be dem spesielt om å sjekke bukspyttkjertelen, mange småhunder har problemer med den og det gir tendens til spisevegring)

gi hunden halvparten av det den bruker å få, og ikke la det stå fremme mer enn 15 min, og vent til neste måltid, der du igjen halverer posjonen. fortsett med det til hunden spiser hele posjonen. La det være fast posjon i noen dager før du øker så vidt littegranne for hver gang. Da vil hunden lære seg å spise når den er sulten, og den vil lære seg å spise opp det den får.

DEtte fordrer jo selvsagt at man bruker et kvalitetsfor, gjerne med ekstra energi. hør også gjerne med oppdretter om de kjenner til problemet.

Skrevet

Siden hunden allerede er tynn, er det jo ting som tyder på at dette ikke er et problem som har oppstått nå. Først og fremst bør den undersøkes av veterinær for å utelukke at det er noe fysisk galt med den.

Som la Flaca skriver, så finnes det også hunder som er spisevegrere og da kan det være direkte farlig for hunden å følge den klassiske linjen som tilsier at "alle hunder spiser når de blir sultne nok" for de gjør ikke det.

Hvis det er tørrfôr du gir den, trenger det ikke være vanskeligere enn at den rett og slett ikke liker det. Både Vom og Hundemat og Provit har rått, frossent fôr som kommer i håndterbare forpakninger til så små hunder og fås kjøpt i svært mange dyrebutikker. Hos veterinæren kan du også finne spesialfôr på boks/i porsjonspakninger fra f.eks. Hill's og Spesific som er egnet til hunder som trenger å gå opp i vekt og som smaker mer enn tørrfôr. Karbonadedeig iblandet egg og litt olje er dessuten en klassiker hvis det er vanskelig å få tak i noe annet, men det er ikke fullverdig mat for hunden over tid.

Det viktigste er at du finner noe som hunden liker og som den er villig til å spise nok av til at den legger på seg. Om det ikke er 100% pedagogisk og politisk korrekt hundemat gjør ingenting for en periode.

Men, som sagt, få undersøkt at den f.eks. ikke har innvollsparasitter eller andre problemer først!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hadde det samme problemet med en av hundene her(som er rundt året nå) Han var tynn når jeg fikk han. Litt små spist, men ganske ok. Sjekken hos dyrlegen ga ingen tegn på noe galt, men de sa han bare var "mat lei", og hunder kan ofte prøve seg litt nå og da med å være stae når det gjelder mat.

Man skal gi det samme som man pleier å gi dem av mat, men la skålen stå rundt 15 minutter før du tar den vekk, og ikke gi mat igjen før neste måltid.

Om den fortsatt ikke har spist noe særlig når det har gått ca.4 dager, kan man også prøve med litt "skåne" mat, for å holde fordøyelsen litt i gang, sånn at magen ikke går helt i spinn når hunden begynner å spise normalt igjen. "Skåne mat" er feks kyllingkjøtt, fiske boller/ fiske pudding, loff(helst loff, da det er lettere for fordøyelsen enn vanlig brød), leverpostei osv, Generelt mat som er lett å fordøye.

Om dette går og hunden spiser "bra" av denne maten, så skal det selvfølgelig ikke gies i for lang tid, sånn at hunden lever i luksus i for lang tid. Ta heller og prøv å sette det vanlige foret ned etter noen dager med "skåne maten".

Smørte en haug med loff skiver med leverpostei til han her, og det gikk ganske ned på høykant ! Rått egg er jo også selvfølgelig bra, men ingenting er så bra som å ta en dyrlege sjekk når noe skranter litt ! (:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...